Tror det är sånna jag har fått in i mitt kar utan att jag vetat om det. Upptäckte dom först när jag flyttade karet för 2 år sedan. När jag hade sanden i hinkar var där plötsligt hundratals snäckor på "ytan". Efter att sanden kom ner i karet igen har jag inte sätt skymten av dom mer än något enstaka tomt skal. Sak bli intressant att se om dom är fler eller färre nu när jag snart ska flytta karet igen.
Inbillar mig att malaysia sniglar är de tornliknande spiraler som blir upp mot 3 cm långa under "goda förhållanden". Jag har sett akvarium som haft mer sånna än grus i botten, där de dagtid inte synts alls, men efter att lampan varit släckt en stund var de det ända man såg på botten. Jag skulle tro det beror på övermatning, i den kraftigare skalan. Fullt så illa tänkte jag mig inte det i min balja.
Så det är inga problem med den sanden mer än annan sand? Tänkte att den kanske kunde innehålla kemikalier eller nåt sånt...
Den verkar vara lika "ren" som akvariegrus i olika former. Det finns säkert olika föroreningar i sanden, men inte i sådana mängder att den är giftig, jag har kört på samma sand i snart 2 år. Det problem en del andra drabbats av, men som lyser med sin frånvaro här, är illaluktande gas som bildas i fickor nere i botten, det problem jag drabbats av, men byggt bort med senaste modifieringen, är att sanden sugs in i filterna. Som en utseende detalj, kan det vara störande att fisk skiten ligger kvar på sanden, istället för att falla ner "mellan" gruset som det annars gärna gör. Det beror på cirkulationsgraden klart, och är inget problem jag har det heller...
B!