Liggunderlag i botten

#1 - 25 december 2003 12:44
Är det någon som har använt Biltemas liggunderlag
i botten på akvariet.Någon som vet om det är giftigt
för fiskarna.
Mvh Richard
#2 - 25 december 2003 16:27
Hur det är med just Biltemas vet jag inte, men vi har limmat fast ett vanligt liggunderlag i botten på vårt kar och det har funkat utmärkt i över ett år nu.
#3 - 25 december 2003 17:42
Vad är fördelen med det då? Varför vill man ha ett liggunderlag i botten? *nyfiken*
#4 - 25 december 2003 19:36
lägg vanlig frigolit istället, det görde jag i 540 karet !

Varför ?
jo för att skydda bottenglaset om man bygger inredningen med mycket sten. Eller det är så som med mej att jag inte ville ha en plan och slät botten, utan lite mer "kullig" och böljande botten. Då går det åt förbaskatt mycket grus. Så jag la ett lager med frigolit under allt.

[:-5] Mvh Jesper
#5 - 25 december 2003 20:51
Att man använder liggunderlag kan ju bero på att man inte gillar den vita färgen, eller alla små vita kulor som flyter i ytan..

Att ha frigolit/liggunderlag för att höja upp bottnen låter underligt för mig. Jag skulle helst vilja göra tvärt om. Jag vill iaf ha så lita grus som möjligt på framrutan.

Smaken e iaf som baken, tur e väl det, så kör på liggundelag om du har, annars frigolit. Priset e nog detsamma...
#6 - 25 december 2003 21:20
För det första går det att SKÄRA till frigoliten !
Har skurit min så att det "fattas" 2 cm runt om, alltså syns inte frigoliten.
Och för det andra, så använder man form pressad frigolit (10 dyrare) och lägger den under ett bra lager med grus, finns det inte en chans i helvete att det "flyter" runt vita kulor !?

Priset desamma ?!
En skiva frigolit kostar på en byggmarknad 25-30:-, var hittar du ett liggunderlag för den summan ?!

[:-5] Mvh Jesper
#7 - 25 december 2003 21:55
Jag hittade mitt liggunderlag på Biltema för 39:-.Inte så mycket dyrare än frigolit.
MVH Richard
#8 - 25 december 2003 23:07
Liggunderlag är smidigare att använda också när man skall ha ner det i akvariet.
Oftast har akvarier ett eller flera stag och liggunderlag kan man vika och böja som man vill, frigolit måste man skära i mindre bitar.
#9 - 25 december 2003 23:13
Liggunderlag går utmärkt att skära i, eller klippa...
Kostade 29:- på Stadium, finns i grått, svart, lila, rött...

Say no more!!
#10 - 13 april 2004 17:00
VI ville ha sanden någott sluttande, så Alva skar till en bit frigoligt com sluttar från bakre ändan till ungefär 3/4 av akvariet. Dessutom är biten kortare än karet så det ligger grus på sidorna. Kostade inte mycket mer än en 20 tror jag, och inga vita kulor på utan.

En lustig sak vara att den håll på att skrämma slag på mig när vi tömde akvariet för flytt. HAde glömt den helt, och efter arr jag plockat bort alla stenar hörde jag ett rassalande ljud, och jag tänke "fan, nu trillar grus ut ur nåt hål i botten" Rätt som det är kommer den stora biten frigolit uppfarande med extremt grummligt vatten som resultat. Fiskarna kan inte ha gillat det...

Nu ligger det stadigt och säkert med et 6 cm lager korallsand ovanpå.
#11 - 13 april 2004 20:38
Wow, lila botten, det vore allt något det :D

Annons