Liggunderlag i akvariet?

#1 - 22 januari 2005 15:22
Hejsan!

Ska starta upp ett nytt akvarium, och fick rådet att lägga frigolit i botten på karet för att stenarna inte ska belasta glaset för mycket så att det spricker.

Har ej dock lyckats få tag på frigolit, men har skaffat mig "liggunderlag", sånt som man har om man ska campa eller dylikt. Tror ni att det går bra att ha det i botten på karet och lägga stenarna på? Jag vill ju helst inte att det ska släppa ifrån sig några giftiga ämnen från plasten, som till exempel färgämnen eller dylikt?

Ser fram emot svar!

Mvh
Niklas
#2 - 22 januari 2005 15:51
Jag har liggunderlag i mitt 250 liters akvarium.... har haft det sedan jag köpte det för snart 1 år sedan..... och jag har inte haft några problem alls som kommer från liggunderlaget.
#3 - 22 januari 2005 16:00
Jag lade i liggunderlag i mitt snäcklekarkar. Snart fick jag problem med cyanoalger så jag tog ut det igen. Senare har jag undrat om det inte var dålig syresättning som var problemet och inte liggunderlaget som lakade ur nåt obehagligt....men riktigt säker kan jag ju inte vara förstås......
#4 - 22 januari 2005 17:24
Cyanobakterier kan man även få i akvarier utan liggunderlag, jag vet ;)
Jag har haft cb i akvarier med och utan bottengödning, kraftig och svag cirkulation, mer och mindre ljus.
Det finns olika idéer om hur man får ordning på eländet, för mig hjälpte det med Redoxin. Om det betydde något för att den inte skulle komma tillbaka att jag i samband med att cb´n försvann gallrade växterna vet jag inte men borta är den och har inte kommit tillbaka.
#5 - 22 januari 2005 17:45
Jag köpte Clas Ohlson:s blåa liggunderlag. Vi kör på det i alla tre akvarier, har fungerat fint :).
#6 - 22 januari 2005 19:19
Tack för alla svar!

Jag tror jag är lite skeptisk till det här med liggunderlag, kanske är bäst att vänta tills jag kan få tag på frigolit!

Mvh!
#7 - 23 januari 2005 08:20
[QUOTE=Don Corleone]Tack för alla svar!

Jag tror jag är lite skeptisk till det här med liggunderlag, kanske är bäst att vänta tills jag kan få tag på frigolit!

Mvh![/QUOTE]

Jag pratade med min zoohandlare och han rekomenderade faktiskt liggunderlag ist för frigolit! : )
Dom sålde där liggunderlag som man har både i och under sj karet, så liggunderlag ska inte vara ngt problem : )
#8 - 23 januari 2005 09:24
[QUOTE=Don Corleone]Tack för alla svar!

Mvh![/QUOTE]

Igår inhandlade jag 10 mm cellplast (frigolit) på Bauhaus för 14,95 kr.
#9 - 23 januari 2005 09:39
Jag ingen erfarenhet av varken liggunderlag eller frigolit i akvariet. Har aldrig tänkt på att man skall/kan ha det.

Däremot så har jag haft både och under akvariet. Jag tycker både fungerar bra även om det känns som om liggunder är lite bättre eftersom det är lite "mjukare".
#10 - 23 januari 2005 10:14
hmm

jag är tveksam mot liggunderlag, det kan mycket väl släppa ifrån sig gifter.. att en typ av liggunderlag funkar betyder inte att en annan typ gör eller att det gör det hur länge som helst.. Plats i allmännhet är ofta giftig..

Under akvariet har jag frigolit.. det tar inte emot vatten det minsta medan liggunderlag gör det och därför inte torkar lika lätt, och därmed kan medföra skada på möbeln. fukten har inte lika lätt att tränga in under frigoliten och min 2 centimeters friggoskiva håller värmen från akvariet bättre, *kanske inte så nödvändigt för alla, är ju inte så många som måste hålla tempen mellan 28 och 32 grader*
#11 - 23 januari 2005 10:36
[QUOTE=Triana]
Under akvariet har jag frigolit.. det tar inte emot vatten det minsta medan liggunderlag gör det och därför inte torkar lika lätt, och därmed kan medföra skada på möbeln. fukten har inte lika lätt att tränga in under frigoliten och min 2 centimeters friggoskiva håller värmen från akvariet bättre, *kanske inte så nödvändigt för alla, är ju inte så många som måste hålla tempen mellan 28 och 32 grader*[/QUOTE]

Har själv inte råkat ut för att det drar åt sig vatten men det akvariet jag har det under står på ställning så det är kanske mindre problem då. Men ändå ett intressant iaktagande som man kanske skall ha i åtanke.

Annons