Liggunderlag/frigolit eller utan???

#1 - 10 december 2010 20:18
Har en fråga... Kan det hända att ett ramakvarie läcker om man har liggunderlag???
Jag hade ett kar ståendes med vatten på altanen i somras och när jag väl ställde iordning det med sand och vatten och hade liggunderlag under upptäckte jag att det läckte.... Kan det bero på liggunderlaget??
#2 - 10 december 2010 20:40
Man bör ha liggunderlag mellan bänken och akvariet när man har helglasakvarium. Jag har ramakvarium och använder inte det. Däremot måste akvariet stå på ett plant underlag, dvs golvet bör inte luta mer än möjligtvis nån millimeter. Kan vara så att altanen lutar en aning och därigenom bidrog till akvariet började läcka.
#3 - 10 december 2010 20:43
Altanen är 100% plan... Sedan när jag flyttade in det på den bänk jag skulle ha det på lade jag liggunderlag under karet och såg till att det stod plant.... Efter ett dygn så började det läcka
Bilagor:
#4 - 10 december 2010 20:51
Och akvariet har inte stått i solen så att silikonfogarna har blivit dåliga?
#5 - 10 december 2010 20:54
Nej det har det inte.....
Bilagor:
#6 - 10 december 2010 20:57
Svårt att säga vad det kan bero på, men det har knappast med liggunderlaget att göra.
#7 - 10 december 2010 21:01
Det är ju det som är så konstigt att på altanen stod det med vatten i ca 14 dagar utan liggunderlag sedan flyttade jag in det på bänken med liggunderlag och efter ett dygn så började det att läcka..... Men ska testa igen att fylla med vatten och lägga en tidning under och se om det läcker igen
#8 - 11 december 2010 09:57
Det mest troliga var ju att det lossnade lite i någon silikonfog då det bars in igen..
Ett liggunderlag kan ju absolut inte få karet att läcka bara för att det ligger i.
#9 - 11 december 2010 10:01
håller med andra talare. men försök utröna vart det läcker. sen ar det bara att silikona lite så det håller tätt igen :)
#10 - 11 december 2010 10:19
Jag ställde karet på ett par tidningar i går och fyllde det med vatten och efter ett tag så såg jag att det var ett par blöta fläckar vid två av hörnena.... Men i morse så var tidningen torr så troligen så har det kommit in vatten mellan plastkanten och glaset när jag tvättade ur karet.
#11 - 11 december 2010 10:22
aahaaa..haha ja dåså. inga problem med andra ord :P
#12 - 11 december 2010 10:24
Ska låta det stå någon dag till så man är 100% säker... man vill ju inte ha en massa vatten på golvet
#13 - 11 december 2010 10:44
gör det.helt fullt ska de vara isåfall.
#14 - 11 december 2010 11:32
Ett ramakvarium är byggt för att ramen ska bära upp karet. Lägger du ett underlägg tex frigolit eller liggunderlag så sjunker ramen ner i dessa underlägg och trycket kommer på glaset istället. Då kan det bli förändringar/spänningar i karet och en ruta kan spricka eller karet börja läcka, så underlägg under ett ramakvarium är inte att föredra.
Däremot bör man alltid ha det under ett helglaskar:)!
Bilagor:

Annons