Liggundelägg i akvariet?

#1 - 17 november 2004 15:50
som frågan lyder? kan man ha det? de har slut på frigolit och jag behöver starta upp det idag för växternas skull!
#2 - 17 november 2004 15:53
Jupp.... jag har det i mitt 250 liters akvarium... fungerar jättebra.
#3 - 17 november 2004 15:54
bra! då åker vi till stadium och köper det!
tack gumman!!
#4 - 17 november 2004 15:56
*sls*
#5 - 17 november 2004 17:28
Djuraffärn avrådde beastämt från liggunderlägg i akvariet. köppte bottenfilter istället (skall nog ha dem inaktiva men använda dem som dämpande, så att jag får något emellan botten och stenarna)
#6 - 17 november 2004 17:35
Det är inga som helst problem att ha liggunderlag i akvarium. Personligen har jag inte det, men massor av folk på zoopet har det och tipsade mig om det när jag frågade förut.
#7 - 17 november 2004 17:38
det var det jag trodde med, sökte lite innan jag frågade, men jag vill absolut inte ha några tvivel utan tar det säkra före det osäkra här, min värsta mardröm vore att göra något så att mina fiskar skulle må dåligt.
#8 - 17 november 2004 17:39
Hmmm under den härtiden som jag har haft akvarium så har jag lärt mig att inte alltid lyssna på vad djuraffärerna säger...
Du gör givetvis som du vill...jag har haft ett liggunderlag i mitt akvarie sedan jag köpte det... ca 6-7 månader... har inte haft några speciella problem i det karet och jag vet om att det är andra här på zoopet som har det.
Läs denna tråd för liggunderlagets vara eller inte vara.
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=31048&SearchTerms=liggunderlag

För min egen del så tror jag att djuraffären inte tyckte att du skulle ha liggunderlag helt enkelt pga att de då inte fick sälja bottenfilter till dig och det fick de juh nu.
#9 - 17 november 2004 17:52
som sagt, killen i djuraffärn har redan sagt att jag vet mer än honom ;)

han sa att ytbehandligen på liggunderläggen kan orsaka problem, och sa att vi kunde åka till bauhause och köpa frigolit istället, men vi har ingen bil, så det blev djuräffaren
#10 - 18 november 2004 14:05
Liggunderlag fungerar bra, dessutom smulas de inte sönder lika lätt som friggolit. det isolerar underifrån och. Dessutom så e det inte bra att ha akvariet direkt på bordet eftersom tungt akvarium möt hårt bord kan få mindre trevliga konsekvenser.
#11 - 18 november 2004 14:17
Ursprungligen skickat av Påfågelsöga

Liggunderlag fungerar bra, dessutom smulas de inte sönder lika lätt som friggolit. det isolerar underifrån och. Dessutom så e det inte bra att ha akvariet direkt på bordet eftersom tungt akvarium möt hårt bord kan få mindre trevliga konsekvenser.

Hon menade I akvariet, inte UNDER :D

Annons