Ligger på bottnen

#1 - 22 oktober 2006 07:26
Hjälp!
I morses när jag skulle mata mina fiskar dök min guppy hane inte upp till matningen.
Efter att ha letat länge hittade jag honom på botten av akvariet, han levde och kunde simma upp någon cm men sen simmade han ner igen.
Vad är det som är fel. senast igår kväll var han pigg och kry. Hans stjärtfena har dock blivit mindre och minder under de gångna veckorna, men inte på samma sätt som vid fenröta (ingen vit rand eller fenspröt som finns kvar), snarare att typ neontetrorna skulle naffsat på honom. Vatten värdena är helt perfekta. Vad kan det vara?

Tillägg:
Har nu flyttat över honom till ett karenskar eftersom de andra var stygga mot honom.. han kan simma lite men simmar då snett.
problem med simblåsan?
#2 - 22 oktober 2006 12:17
Ingen som har någon ide om vad det kan vara?
#3 - 22 oktober 2006 12:43
Det är så svårt att säga när det endast gäller EN individ.
Vore det flera firrar med liknande symptom vore det kanske lättare...

Guppysar dras ju också med mycket sjukdomsproblem nuförtiden..:(
Hur gammal är han?
#4 - 22 oktober 2006 13:16
Jag skulle nog tyvär vilja säga att om det bara drabar en individ så tror jag att det kan vara simblåsan.....
#5 - 22 oktober 2006 14:05
Han är inte så gammal, har haft honom kanske 1,5 månad. Han verkar må lite bättre nu när han är i ett eget kar och de andra inte kan vara stygga mot honom. Men det är konstigt att han simmar så snett, han verkar inte ha problem med någon av sidfenorna.
#6 - 22 oktober 2006 14:35
Okej, då är det bara mata honom och se till att vattnet där han är nu har bra värden. Fenor växer tillbaka....
#7 - 23 oktober 2006 07:39
Svamp, sår, vita prick??

Han lever fortfarande och är lite aktivare nu när han är i ett karenskar. Men han har något vitt/silver liknande precis bakom ryggfenan (det hade han igår också).. stjärtfenan har ju som sagt också blivit mindre och minder under de gångna veckorna. Nån som har en aning om vad det kan vara? Om det varit vita prick borde han väl fått prickar på fler ställen? ingen av de andra fiskarna verkar drabbad, De är pigga och aktiva som vanligt.
Kan det vara svamp eller ett sår? Igår simma han ju som sagt lite snett.
Jag vore jätte tacksam om någon kunde råda mig till vad jag ska göra.
#8 - 23 oktober 2006 08:15
Det kanske är fenröta? Kolla upp det här på zoopet.

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=242&Itemid=123
#9 - 23 oktober 2006 10:32
Birgitta W skrev:
Det kanske är fenröta? Kolla upp det här på zoopet.

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=242&Itemid=123

Nja, kanske. Men då borde han ha blivit sjuk för flera veckor sedan, och flera fiskar borde väl ha drabbats? Det vita/silveraktiga han har bakom ryggfenan sitter alltså på kroppen och inte på fenan.

Annons