Liggande värmare eller ej?

#1 - 3 september 2008 17:19
Har en fundering då jag fick en jäger-värmare (50W) i karet idag. På instruktionerna står det att man ska installera den stående...men mitt kar är så lågt så jag måste lägga den liggandes. Frågan är då givetvis, spelar det nån roll hur den är i karet??? Och vad kan i så fall hända om den är liggandes?
#2 - 3 september 2008 19:29
Jag har en Jägervärmare i mitt kar, och den ska vara stående då det annars kan komma in vatten i värmaren och göra att det blir kjöndens i den så att den går sönder eller att vattnet blir elektrifierat.
#3 - 3 september 2008 19:45
Sedan måste delen med själva värmeslingan vara under vattnet för att inte bränna av.
#4 - 3 september 2008 21:02
Morpheus måste ha en gammal värmare, alla moderna värmare är helt vattentäta och det enda jag kan tänka som skulle va nåt är om det möjligen påverkar termostaten om den är liggandes men har själv kört en jäger liggandes under nåt år utan problem iaf.
#5 - 3 september 2008 21:16
Jag läste om placering av doppvärmare i en gammal tråd en gång, det var någon som hade mejlat Jäger ang. rekommendationen att placera doppvärmaren stående. De hade svarat att det var pga att plasten runt sladden blir hård och ev. kan spricka efter några år, om doppvärmaren placeras så sladden hamnar under vatten. Sitter värmaren rakt upp hamnar ju sladdfästet vid ytan och sladden håller längre. Värre än så var det inte.

Jag har en sladd på ett innerfilter som blev sådan och sedan sprack det svarta ytterhöljet på sladden precis vid infästningen. Biten som varit i vatten ca 5 år är stel, resten av sladden normal.
#6 - 4 september 2008 13:32
Ok, tack för alla svar! Den får ligga kvar som den gör.

Annons