Lifalili-hane kör bort honan från äggen

#1 - 12 maj 2008 00:48
Mina juveler (H. Lifalili) har lekt under helgen, och åtminstone kunnat flytta in en del intakta ägg till grottan som de hade förberett. Det är inte så supermånga ägg, men det är deras första lek.
Hanen är som vanligt extremt "vaktig", vilket såklart var väntat (de går ihop med vad som var tänkt att bli ett palettpar och ett par Ancistrusmalar). Vad som känns mindre bra är att han även tycks ha tagit ut skilsmässa från frun, och vägrar delad vårdnad. Han har bara bestämt sig för att äggen är hans ensak, och jagar bort henne precis som med de andra fiskarna.
Jag har haft många "misslyckade" föräldrapar tidigare, men inte på det här sättet. Otaliga kullar har gått åt skogen av lika många anledningar, men det här har inte hänt.
Jag börjar bli orolig för att han helt enkelt har dömt ut henne, och inte vill leka med henne fler gånger. Kan så vara fallet, eller tror ni att de kommer att bli sams igen senare?
#2 - 12 maj 2008 00:58
Vänta och se, det är deras första lek, ta inte ut någon förlust i förskott:)
#3 - 12 maj 2008 01:06
Ja, jag planerar inte att byta ut några fiskar, så jag hoppas verkligen att de inte har "gjort slut" permanent. Skulle vara tråkigt att ha ett par som inte vill ha med varandra att göra (vilket iofs känns lite avlägset med den här arten. Tycker, till skillnad ifrån många, att det är lätt att sätta ihop par).
Hoppas hoppas...
#4 - 12 maj 2008 01:41
Han har tydligen svårt att bestämma sig. Har själv varit borta under helgen, och hade bara hunnit studera dem i några timmar när jag skrev frågan. Då jagade han hela tiden in honan i motsatta hörnet. Nu fick han pötsligt för sig att "hämta" henne, och började spänna upp sig framför henne och släppa in henne i grottan, bara för att jaga iväg henne igen efter någon minut. Och så håller han på. Men de förblir nog ett par, efter vad det verkar i alla fall. Tror det kommer att gå bra, och äggen blir ju varken uppätna eller övergivna.
#5 - 12 maj 2008 11:36
Aj... Nu är äggen till synes borta... Hoppas att de bara har flyttat på dem, men jag anar onekligen lite oråd...
#6 - 17 maj 2008 09:51
Det kan hända att du stressar dem.
#7 - 19 maj 2008 04:36
Naturligtvis, men jag tror knappt det... De lekte som sagt när jag var bortrest, och detta beteende syntes direkt när jag kom tillbaka. Sen lät jag dem vara igen. I vilket fall som helst, så gav de upp och avbröt, men har börjat med nya förberedelser. Är själv vid karet så lite som möjligt nu efter att ha flyttat på övriga fiskar.
#8 - 21 maj 2008 19:03
när mina lifalilis har lekt så om inte mina malawis har ätit upp rommen så har jag flyttat rommen å varje gång å har dom ätit upp rommen...vettifan vad jag ska göra...slänger jag ner dom för lek i mitt yngelkar så lär de ju bli några yngel uppätna... bor du i blekinge å vill köpa 3 st billigt så vet du vart jag finns :P
#9 - 22 maj 2008 02:49
Tack men nej tack :)

Jag brukar aldrig flytta äggen, och försöker undvika att störa föräldrarna så gott det går. Den här gången avbröt det här paret leken efter ett tag, men har påbörjat en ny. Det som förbryllade mig lite var som sagt att hanen jagade bort honan, just den varianten har jag inte sett tidigare...
#10 - 22 maj 2008 21:48
HJ-C skrev:
Tack men nej tack :)

Jag brukar aldrig flytta äggen, och försöker undvika att störa föräldrarna så gott det går. Den här gången avbröt det här paret leken efter ett tag, men har påbörjat en ny. Det som förbryllade mig lite var som sagt att hanen jagade bort honan, just den varianten har jag inte sett tidigare...

Fan också :p

nä men du förstår mina lifalilis går i ett 500liters kar med ca 30 typ fullvuxna malawis i storlek från ca 6cm-14cm å runt 20 st yngel i storlek 10-25mm å romen försvinner snabbare än honan kan lägga dom :(
därför som jag flyttat dom
#11 - 23 maj 2008 08:59
Jo, visst, det blir ju problem. Men samtidigt så stressar/stör du ju paret när du flyttar på äggen, och det brukar kunna leda till att de käkar upp dem.

Annons