Levnadskrav.

#1 - 28 februari 2007 15:47
[FONT=Arial]Hej vänner!

Jag måste säga att jag är så less på djuraffärer nu, så jag behöver lite hjälp från er alla. Det är såhär att jag alldeles nyss blev helt galen när jag läste om kampfiskarnas levnadskrav på internet. Jag har tydligen plågat min kamfiskhane och hona som jag hade för några år sedan. Och självklart så ångrar jag det. Det var så att jag hade en vacker röd/svart kampfiskhanne med enormt vackra och långa fenor och en ''flickvän'' till honom. Hon dog. Och jag läste nyss att hanen kan tydligen ''driva'' honan till vansinne så att hon plötsligt dör. Djuraffären då, som inte finns kvar nu, sa att det går jättebra att ha en hona till hanen, ingenting om att det inte är bra att bara ha en (om man kanske inte har nog med gömställen). Det gjorde mig lite arg.
Sedan om guldfiskskålar och små utrymmen. Det visste jag ingenting om! djuraffärerna säger att dom vill ha små uttrymmen. Idioter tydligen.
Varför jag letade lite fakta om kampfiskar nu, flera år senare är att jag tänkte skaffa en ny. Jag har redan reserverat en vacker ljusblå hane, och jag kanske tänker köpa två honor till. Så då skaffade jag en liten guldfiskskål och frågade dom på djuraffären om dom trivs i sådana små levnadsförhållanden. "Ja, absolut" fick jag som svar. Jag slängde skålen, för ca en halvtimme sedan efter jag läste om lagar och sådant på en seriös hemsida. Och nu undrar jag några saker:

(svara gärna på en fråga efter en, eftersom jag vill helst ha svar på alla)

[/FONT][LIST]
[*][FONT=Arial]Går det bra att ha hanen i ett rektangulärt akvarium med ganska många växter och rötter? och varmt vatten, mellan 20-30 grader.[/FONT][FONT=Arial] [/FONT]Det är ca 6-7 liter.[/LIST][FONT=Arial][/FONT][LIST]
[*][FONT=Arial]Om det går bra, kan jag då skaffa två honor till, eller blir det alldeles för litet utrymme då?[/FONT][/LIST][LIST]
[*][FONT=Arial] Djuraffären säger att jag helst ska vänta några dagar med att köpa kampfisken, så att vattnet kan lägga sig osv... Ska man göra så?[/FONT][/LIST][FONT=Arial]
[/FONT][LIST]
[*][FONT=Arial] Och visst klarar sig kampfiskhannen med fiskmat som är för allätare, eller har djuraffären fel där också?[/FONT][/LIST][FONT=Arial]
Jag tänker köpa med en flaska för fiskar (vet inte vad det heter) som typ klarar vattnet, tar bort klor och dylikt.
[/FONT][LIST]
[*][FONT=Arial] Då behövs det ingen pump?[/FONT][/LIST][FONT=Arial]
Ha överseende, jag KAN inte ha ett större akvarium, om jag tar hand om honom bra, och ser till att han får allt han behöver förutom ett jätteutrymme, då borde det ju funka.
Min hona plågades ihjäl :/ men hanen levde ganska länge, jag glömde locket en gång, så när jag vaknade en morgon hade han hoppat över kanten och torkat ihjäl. Och kampfiskar gjorde så i det fria, från pöl till pöl.

Blir väldigt tacksam för svar. Om jag måste låta bli och köpa fisken jag längtat efter ett tag nu. :(

Med mycket vänliga hälsningar

/ Madelene Jensen
[/FONT]
#2 - 28 februari 2007 17:59
1) Nej de ska ha minst 40liter, under 20liter är djurplågeri

2) Minst det dubbla om du ska ha någon flickvän till honom

3) Du kan köpa fisken ganska direkt efter du startat upp karet

4) Du behöver ingen pump men bara för att labyrintfiskar (tex kampfisken) kan andas från ytan)
#3 - 1 mars 2007 08:54
_Lena_ skrev:

4) Du behöver ingen pump men bara för att labyrintfiskar (tex kampfisken) kan andas från ytan)

Men det gör de väl bara om de har syrebrist pga för dålig syresättning av akvariet? Jag vet att det du rekommenderar var det "vedertagna" förr - att det var normalt att labyrintfiskar ytandades. Men jag har hört att ny forskning/undersökningar säger att det inte alls är normalt, utan bara ngt de gör i yttersta nödfall... [B)]
#4 - 1 mars 2007 09:05
pump eller filter? filter tycker jag man ska ha!
#5 - 1 mars 2007 11:54
Attans skrev:
Men det gör de väl bara om de har syrebrist pga för dålig syresättning av akvariet? Jag vet att det du rekommenderar var det "vedertagna" förr - att det var normalt att labyrintfiskar ytandades. Men jag har hört att ny forskning/undersökningar säger att det inte alls är normalt, utan bara ngt de gör i yttersta nödfall... [B)]

Labyrintfisken andas alltid med labyrinten oavsett om vattnet är syrerikt/fattigt. Självklart används labyrintorganet mer än gälarna om vattnet råkar vara riktigt syrefattigt, men faktum är att en labyrintfisk som inte kommer åt att ytandas dör till sist även om vattnet är fullmättat av syre.

De flesta labyrintfiskar uppskattar sakta eller måttligt cirkulerande vatten i akvariet som gärna får vara kring 28 grader. Tät växtlighet uppskattas också och i synnerhet då flytväxter.

Mvh
Mattias
#6 - 1 mars 2007 14:25
Cronoz skrev:
[FONT=Arial]Hej vänner![/FONT]

[FONT=Arial]Jag måste säga att jag är så less på djuraffärer nu, så jag behöver lite hjälp från er alla. Det är såhär att jag alldeles nyss blev helt galen när jag läste om kampfiskarnas levnadskrav på internet. Jag har tydligen plågat min kamfiskhane och hona som jag hade för några år sedan. Och självklart så ångrar jag det. Det var så att jag hade en vacker röd/svart kampfiskhanne med enormt vackra och långa fenor och en ''flickvän'' till honom. Hon dog. Och jag läste nyss att hanen kan tydligen ''driva'' honan till vansinne så att hon plötsligt dör. Djuraffären då, som inte finns kvar nu, sa att det går jättebra att ha en hona till hanen, ingenting om att det inte är bra att bara ha en (om man kanske inte har nog med gömställen). Det gjorde mig lite arg.[/FONT]

[FONT=Arial]Sedan om guldfiskskålar och små utrymmen. Det visste jag ingenting om! djuraffärerna säger att dom vill ha små uttrymmen. Idioter tydligen.[/FONT]

[FONT=Arial]Varför jag letade lite fakta om kampfiskar nu, flera år senare är att jag tänkte skaffa en ny. Jag har redan reserverat en vacker ljusblå hane, och jag kanske tänker köpa två honor till. Så då skaffade jag en liten guldfiskskål och frågade dom på djuraffären om dom trivs i sådana små levnadsförhållanden. "Ja, absolut" fick jag som svar. Jag slängde skålen, för ca en halvtimme sedan efter jag läste om lagar och sådant på en seriös hemsida. Och nu undrar jag några saker: [/FONT]

[FONT=Arial](svara gärna på en fråga efter en, eftersom jag vill helst ha svar på alla)[/FONT]

[LIST]

[*][FONT=Arial]Går det bra att ha hanen i ett rektangulärt akvarium med ganska många växter och rötter? och varmt vatten, mellan 20-30 grader.[/FONT]Det är ca 6-7 liter.[/LIST]

[LIST]

[*][FONT=Arial]Om det går bra, kan jag då skaffa två honor till, eller blir det alldeles för litet utrymme då?[/FONT][/LIST][LIST]

[*][FONT=Arial]Djuraffären säger att jag helst ska vänta några dagar med att köpa kampfisken, så att vattnet kan lägga sig osv... Ska man göra så?[/FONT][/LIST]

[LIST]

[*][FONT=Arial]Och visst klarar sig kampfiskhannen med fiskmat som är för allätare, eller har djuraffären fel där också?[/FONT][/LIST]

[FONT=Arial]Jag tänker köpa med en flaska för fiskar (vet inte vad det heter) som typ klarar vattnet, tar bort klor och dylikt.[/FONT]

[LIST]

[*][FONT=Arial]Då behövs det ingen pump?[/FONT][/LIST]

[FONT=Arial]Ha överseende, jag KAN inte ha ett större akvarium, om jag tar hand om honom bra, och ser till att han får allt han behöver förutom ett jätteutrymme, då borde det ju funka.[/FONT]

[FONT=Arial]Min hona plågades ihjäl :/ men hanen levde ganska länge, jag glömde locket en gång, så när jag vaknade en morgon hade han hoppat över kanten och torkat ihjäl. Och kampfiskar gjorde så i det fria, från pöl till pöl.[/FONT]

[FONT=Arial]Blir väldigt tacksam för svar. Om jag måste låta bli och köpa fisken jag längtat efter ett tag nu. :([/FONT]

[FONT=Arial]Med mycket vänliga hälsningar[/FONT]

[FONT=Arial]/ Madelene Jensen[/FONT]
:confused: först säger du att du slängde guldfiskskålen för att den är för liten för kampfisken sen säger du att du tänkt ha dem i en rektangulär bytta på 6-7L Whats the differens???
jag säger så här: har du inte plats för ett större kar så ska du låta bli helt!
#7 - 1 mars 2007 18:47
Mosaik skrev:
Labyrintfisken andas alltid med labyrinten oavsett om vattnet är syrerikt/fattigt. Självklart används labyrintorganet mer än gälarna om vattnet råkar vara riktigt syrefattigt, men faktum är att en labyrintfisk som inte kommer åt att ytandas dör till sist även om vattnet är fullmättat av syre.

De flesta labyrintfiskar uppskattar sakta eller måttligt cirkulerande vatten i akvariet som gärna får vara kring 28 grader. Tät växtlighet uppskattas också och i synnerhet då flytväxter.

Mvh

Mattias

Aha.. är det så det är? :) Då har jag fått lära mig nått nytt idag, för det hade jag inte hört innan.

Annons