Levnads tid!!

#1 - 19 augusti 2008 09:35
Jo min fråga är hur länge en fisk lever innan den dör av ålder så att säga??

Sen e det säkert olika från fiskart till fiskart men typ fiskar som Guppy,platy,molly,neontetror,svärdbärare,praktbotia mm hur länge lever dom??

Sen även coridoras (vet inte hur de stavas) hur länge lever dom?

Å även ancitrus??
#2 - 19 augusti 2008 09:46
Hur stort är akvariumet dom är/ska vara i?

Det kan spela in i levnadstiden.
#3 - 19 augusti 2008 09:49
Strax över 80 liter....
#4 - 19 augusti 2008 10:01
Guppy lever vanligtvis 1-2 år ungefär. De andra kan jag inte svara med säkerhet men jag kan tänka mig att samma sak gäller Platy och Molly oxå.
#5 - 19 augusti 2008 10:10
Nina82 skrev:
Guppy lever vanligtvis 1-2 år ungefär. De andra kan jag inte svara med säkerhet men jag kan tänka mig att samma sak gäller Platy och Molly oxå.

njau, platy + molly kan leva klart längre än så.

platys kan nog komma upp i 3-4 år med rätt betingelser,
gällande mollys är jag mer osäker, men en bekant till mig har
en mollyhona som är 6 år och "still going strong",

generellt kan man nog säga att ju större fisk = längre levnadstid.
Undantag finns, men på ett ungefär.

malar har en förmåga att bli riktigt gamla.......tror det beror på att
de inte rör på sig så mycket..:D.det hävdar jag iaf när frugan tjatar
på att jag ska börja träna:

- se på malen, den blir jättegammal utan motion, jag ska göra samma sak. :p
(sätter mig ner i soffan och glor på TV......)
#6 - 19 augusti 2008 10:16
lillajag86 skrev:
Strax över 80 liter....

Då bör du nog dumpa praktbotiorna, dom blir 30 cm långa och behöver 400-500 liters akvarium när dom växer upp, och om du då har ett 80 ltiers så blir dom nog inte särskilt gamla.
#7 - 19 augusti 2008 10:22
Okej så vissa kan bli rätt så gamla alltså...

Vad menas med riktigt gamla? Gäller de både ancitrus å coridoras?

Vrf jag undrar e för att nåra av mina guppys å svärdbärare dött under vissa perioder..
Därför undra jag om det var något fel i akvariet eller om dom helt enkelt kanske var gamla... Dock vet jag ju inte hur gamla dom var när jag köpte/fick dom men guppyn som dog inatt har jag haft ganska länge (dock inte 2år) så det kändes väldigt tråkigt..

Min svärdbärehane som dog här om dan såg man på han att han inte mådde så bra kan han ha varit sjuk??

Någon som vet mer om hur gamla fiskar blir???
#8 - 19 augusti 2008 10:25
Va blir dom så stora??? Jag har hört att dom blir typ 15cm typ?? Dom får iaf vara kvar så länge dom mår bra för dom e så roliga att titta på... :)
I början så var dom väldigt fega men nu e dom framme hela tiden så jag tror att dom trivs... Jag har haft dom ett tag nästan ett år så det e inte lätt att bara göra sig av med dom men blir dom för stora så får jag ge bort dom till någon...

Hur länge lever dom?
#9 - 19 augusti 2008 10:31
Praktbotior lever i över 20 år i rätt förhållanden, och ja de blir STORA.

http://s88.photobucket.com/albums/k183/Emma_Turner/?action=view&current=DSCN1258.flv&refPage=&imgAnch=imgAnch1

Där kommer det in en stor praktbotia efter ett par sekunder, titta igenom den.

Finns tydligen en praktbotia i Oakland som sägs vara över 40 år gammal.

http://aquaweb.pair.com/forums/archives/loach2/index.cgi?read=22377
#10 - 19 augusti 2008 10:31
lillajag86 skrev:
Okej så vissa kan bli rätt så gamla alltså...

Vad menas med riktigt gamla? Gäller de både ancitrus å coridoras?

Vrf jag undrar e för att nåra av mina guppys å svärdbärare dött under vissa perioder..

Därför undra jag om det var något fel i akvariet eller om dom helt enkelt kanske var gamla... Dock vet jag ju inte hur gamla dom var när jag köpte/fick dom men guppyn som dog inatt har jag haft ganska länge (dock inte 2år) så det kändes väldigt tråkigt..

Min svärdbärehane som dog här om dan såg man på han att han inte mådde så bra kan han ha varit sjuk??

Någon som vet mer om hur gamla fiskar blir???

gällande ancistrus så kan de bli ganska gamla,
finns folk på zoopet som har exemplar som är 12-13 år gamla.

min bekant som har den 6 åriga mollyn, har en ancistrushane
som har gått 11 år i samma kar, och då ska man notera att
den var fullvuxen när den köptes.....men han verkar inte bry
sig om att han är gammal, leker för det vilda........
#11 - 19 augusti 2008 10:41
Den var inte liten inte :O... Jag får helt enkelt ge bort dom om dom blir för stora men dom e inte så stora ännu... Blir dom så gamla så kan de ju hända att jag roar mig med att köpa ett stort akvarium att ha dom i ist för att ge bort dom när dom blir för stora... För det är nog inte så lätt att göra sig av me dom när man haft dom ett tag.. Om killen ger med sig för jag vill ha ett STORT akvarium..

Så ancitrus kan leva ganska länge oxå det tycker jag e roligt för då lär man känna dom ordentligt :D..
#12 - 19 augusti 2008 12:18
Min blackmolly blev åtta år!:)
#13 - 19 augusti 2008 23:13
Enligt http://www.aquarium-bbs.de/fisch/alter/f-alter.htm ...

Frågan har varit uppe förut, och då har det länkats till denna tyska sida: http://www.aquarium-bbs.de/fisch/alter/f-alter.htm Om jag förstått rätt är det normal livslängd som menas, och inte "rekorden" typ världens äldsta (men jag kan inte tyska;)).

Guppy: 1-2 år (Lebistes (Poecilia) reticulata) alt 9(!) år (Poecilia reticulata peters). Vanlig resp. vildformsguppy kanske? Lite skumt, för båda namnen verkar betyda "guppy", fast Lebistes är ett äldre namn, om jag förstått rätt. Resten är enklare:
Platy: 2 år
Black molly: 3 år
Neontetra: 10 år
Svärdbärare: 3-5 år beroende på sort
Praktbotia: 24 år eller mer
Corydoras: 8 år, fast några arter blir äldre och några lite yngre.
Ancistrus: 10 år eller mer
Finns många fler arter på länken...
#14 - 19 augusti 2008 23:40
Hihi, testade att köra den tyska sidan i Google Translate för att få reda på vad som stod överst. Vissa arter klarade den att översätta oväntat bra, typ "Corydoras - pansarmalar", vissa andra var det lite värre med... T ex

Astacus astacus (Edelkrebs på tyska) - Rostfritt cancer
Pomacea (Ampullaria) (Apfelschnecke på tyska, ...äppelsnäcka alltså) - Handduk:D
Betta akarensis (Leiterflossen- Kampfisch på tyska) - Chef för fisk Kamp
#15 - 20 augusti 2008 09:22
Tack så mkt Salta katten... Det var precis det svaret jag ville ha...

Å det är verkligen roligt att vissa fiskar lever så länge då blir dom verkligen familjemedlemmar :D...

Det som chockar mest e Praktbotia som kan leva väldigt länge ser jag.. å Neontetra dom trodde inte jag kunde bli så gamla... Men det e riktigt roligt...

Vad bekräftar att ta bort mina botier så kmr jag inte göra det ännu iaf... Jag ska ist försöka få me killen på att skaffa ett större akvarium... Å om de nu inte blir så så får botierna flytta senare...

Hur jobbigt är det att ta hand om ett stort akvarium?? Jag har hört att det ska vara lättare men vad e sanningen???
#16 - 20 augusti 2008 09:47
lillajag86 skrev:
Tack så mkt Salta katten... Det var precis det svaret jag ville ha...

Å det är verkligen roligt att vissa fiskar lever så länge då blir dom verkligen familjemedlemmar :D...

Det som chockar mest e Praktbotia som kan leva väldigt länge ser jag.. å Neontetra dom trodde inte jag kunde bli så gamla... Men det e riktigt roligt...

Vad bekräftar att ta bort mina botier så kmr jag inte göra det ännu iaf... Jag ska ist försöka få me killen på att skaffa ett större akvarium... Å om de nu inte blir så så får botierna flytta senare...

Hur jobbigt är det att ta hand om ett stort akvarium?? Jag har hört att det ska vara lättare men vad e sanningen???

den generella regeln är att ju större desto lättare.

det hänger helt enkelt på att stora kar är mer stabila
med vattenvärden, och det hänger normalt sett ihop
med större volym på vatten och pump.

mer vatten och större pump har en klart större möjlighet
att ta hand om svängningar i vattenvärden.

Kraftiga svängningar i vattenvärden är nästan alltid
orsaken till algblomning, fiskar som helt plötslig dör
pga att PH eller KH värden rasar eller rusar i höjden,
vilket i sin tur ofta ger andra former av förgiftningar,
etc
etc
etc

Att folk med stora kar har en tendens att ge sig på svårare och större
fiskar, och därmed får fortsätta med minutiös koll och skötsel är en
annan sak.

allra enklast är ett hyfsat stort kar (200 liter och uppåt) med en rejäl
pump (stor filtervolym) och riktigt tåliga fiskar. sätter man upp det rätt
och följer några enkla grundregler så är det väldigt lite skötsel man måste
göra. i princip enbart byta vatten ibland och mata........
#17 - 20 augusti 2008 09:49
När folk menar att det är jobbigt med ett stort akv är det kanske främst vattenbytena dom menar.
Men det behöver inte vara specielt jobbigt om man exempelvis köper en trädgårdsslang, lägger ena endan i badkaret/dushkabinen och andra i akvariet sen gör man precis som med en hävert (fast slippa bära hinkar).
På fyllningen är istället lite krångligare men detta kan också lösas med exempelvis en pump som pumpar nytt vatten till akvariet. (Eller göra som jag bära hinkar iallafall:p).

Att det är lättare är kanske för att det är lättare att få bra balans för växter och fiskar i akvariet om det är stort, det blir som en livscykel i akvariet helt enkelt.
Hoppas att du fick någon hjälp alls av det här...[:o]

MVH
#18 - 20 augusti 2008 11:02
Vattenbyte kan bli hur enkelt som helst ;). En trädgårdsslang med koppling i båda ändarna och en koppling som passar till i närmsta vask. Lätt som en plätt :)
#19 - 20 augusti 2008 11:24
Kensa skrev:

malar har en förmåga att bli riktigt gamla.......tror det beror på att

de inte rör på sig så mycket..:D.det hävdar jag iaf när frugan tjatar

på att jag ska börja träna:

- se på malen, den blir jättegammal utan motion, jag ska göra samma sak. :p

(sätter mig ner i soffan och glor på TV......)

[:-92][:-93]

lillajag86 skrev:

Jag tror absolut att man ska försöka se till att man får unga exemplar när man köper dem för det är ju mycket möjligt att den är gammal redan när man köper den...
Sen tror jag absolut att det är stor skillnad på livslängden om man ger dem varierad kost eller ensidig och om man har perfekta livsbetingelser generellt.. ;)
#20 - 20 augusti 2008 14:12
Fast det är ju jäkligt konstigt om praktbotian ändå mår bra i ett litet akvarium även om den fortfarande är liten nog, praktbotian vill ju ha mycket plats för den gillar att simma, oavsett storlek?

Aja, inte mitt val.
#21 - 20 augusti 2008 21:53
Men jag ser att dom mår bra faktiskt... Dom simmar runt, äter å har roligt... Dom e några av mina fiskar som verkar ha roligast i akvariet... Å dom älskar gurka :D...

Jag ger mina fiskar varierad kost... Jag vill inte att dom ska äta samma mat varje dag.. Det vill ju inte jag så :P..

Annons