Jag special beställer alla mina stora fiskar, jag tror att dom flesta affärer som tagit hem en eller ett par redtails upptäckt sitt misstag ganska snabbt eftersom dom växer explosions artat vill affären sälja dom till varje pris innan dom blir för stora, därför tycker jag att Akvarie affärerna absolut inte borde ta hem redtails utan att ha en köpare som frågar efter den, sen kan man alltid diskutera lämpligheten att ha redtail, pangasius, parooner, Arowana etc.
Oftast är det absolut olämliga fiskar att ha i ett akvarium, min redtail har jag nu haft ca 5-6 månder, den var när den kom ca 4-5 cm, den är nu över 20cm och växer så att man ser skillnad från vecka till vecka, det finns många andra roliga rovmalar som inte blir lika stora, problemet är bara att när det diskuteras och någon funderar på att köpa en Redtail blir svaren ofta liknande detta:
att ha en redtail i ett 375 liters kar är på tok för litet, dom fiskarna behöver 3000 liter och 250 cm långt akvarium blah blah blah,
köp ett gäng Syd amerikanska ciklider istället.
Visst låter det väl vettigt, men han som ville ha en fin rovmal tycker troligen att alla hakar upp sig på storleken på karet etc, och vart kom ciklider in i bilden, han ville ju ha en rovmal.
Det är inte lätt men vill man avråda nån att köpa redtailen får man nog försöka intressera personen för en annan liknande "cool" fisk som inte blir så stor, tyvär är jag ingen expert på dom mindre malarna, men jag brukar rekomendera andra rovfiskar som Ormhuvuds fiskar som inte blir större än 20cm etc, Polypterus......
Det blev ett långt inlägg, men innan folk svarar på inlägg tänk er då in i vad personen i fråga kan vara intresserad av, jag förstår att många gillar fina ciklider, men jag gillar fula malar och andra fula fiskar betydligt mer.
Kanske det kunde gå att göra en avdelning här på zoopet som hänvisar till olika "lämpliga" rovfiskar som inte blir väldigt stora, det skulle jag uppskatta :)
//Marcus