levandefoder lätta att hitta på vintern?

#1 - 31 december 2004 22:42
finns det något sorts levandefoder man kan skaffa sig på vintern?
typ att man ställer en bunke vatten med någonting i om står i ljuset av en lampa, och då kommer något kryp dit?
vill fixa levandefoder utan att köpa, men det går ju inte att skaffa mygglarver nu för tiden.
#2 - 1 januari 2005 02:18
Man kan väll gå o leta under isen på vintern o hitta vita mygglarver. Men jag är inte helllllt säker om dem lever under vintern.
#3 - 1 januari 2005 16:51
finns de inget annat sätt?
vill ha levandefoder!
vart lever daphnier på vintern?
#4 - 1 januari 2005 17:54
jag har hört något om att lägga hö i blöt och låta solen skina på?
sant?
#5 - 1 januari 2005 18:00
Läs på i någon akvariebok.
Var tacksam om du kan köpa levande vita mygglarver (och gör det)...
Omöjligt i Jönköping.
#6 - 1 januari 2005 18:31
i mina tre akvarieböcker står inget om det.
men det är ju gina sandford som har skrivit dom, och hon är antagligen amerikan eller nåt, så hon har kanske inte samma möjligheter.
#7 - 1 januari 2005 19:05
Hö i vatten ger infusorier, dom kan man mata till mycket små yngel inga andra. Och...Ja, mygglarver lever under vintern.
MVH
Magnus
#8 - 1 januari 2005 20:29
hmm ok. fast finns det inget annat sätt att få levande foder på då? än att gå ut på en sjö och leta mygglarver?
#9 - 1 januari 2005 21:30
Ursprungligen skickat av Servant

hmm ok. fast finns det inget annat sätt att få levande foder på då? än att gå ut på en sjö och leta mygglarver?

Har du yngel och småfiskar så kan du ju kläcka artemia. Det gör jag och mina levandefödare älskar det. Billigt och lätt!
#10 - 1 januari 2005 21:36

...vart lever daphnier på vintern?

På hösten bildas ägg som driver in till stranden och de blir antingen liggande till snösmältningen eller eventuellt blåser bort till en annan sjö eller sjunker till bottnen. De kläcks på våren igen och sedan sker förökningen genom att de föder levande ungar.

Cyklops däremot lägger alltid ägg.

Dafnier förökar sig så snabbt på sommaren att populationen normalt kollapsar därför att t.ex. maten tar slut. Det är just detta som triggar dem att bilda ägg.

Cyklops har en mycket långsammare förökningstakt och jag antar att det är därför de finns året runt, så det kan du prova att fånga i en damm.

Men du hittar enstaka dafnier om du håvar på vintern också, men det räcker knappast som foder.

Däremot borde det gå att odla lite dafnier på vintern om du letar upp några att starta med. Cyklops går bra att odla men ger inte så stor skörd.

En startkultur av cyklops kan du ofta hitta i ditt eget akvarium. Ta bort fiskar och filter ur ett väl inkört akvarium med växter i. Efter några veckor brukar de dyka upp.

Sök på nätet på "moina" så får du träffar hur man kan odla dafnier, men vanliga dafnier skall visst inte ge så bra resultat, har bara provat utomhus på sommaren. Kanske jag skulle prova själv i källaren?
#11 - 1 januari 2005 22:27
marie J: artemia måste man köpa va? eller kan man hitta det på nåt annat ställe?

dgqlof: vart kan jag hitta dafnier då?
jag kan inte få cyklops i mitt eget akvarium, för jag har ingenstans att sätta växterna och fiskarna.
#12 - 1 januari 2005 22:44

marie J: artemia måste man köpa va? eller kan man hitta det på nåt annat ställe?

Ja man köper äggen och kan göra en enkel kläckningsmaskin av en gammal glassbytta och dess lock. En sån där fotorullshylsa med ägg kostar ca 25 kronor och man använder ca 1-3 kryddmått per sats så den räcker ju ett tag. Man behöver en liten lampa också för artemian lockas till ljuset. Det tar ca ett dygn innan det börjar kläckas och jag har en sats i 2 dagar. Vatten och salt är det enda som behövs för övrigt.
#13 - 1 januari 2005 22:47
Här är länken till den billiga glasbyttan med förklaringar mm.

http://mikes-machine.mine.nu/EasyArtemia_se.htm
#14 - 2 januari 2005 07:59
ok ska testa det
köper man artemiaägg i en akvarieaffär ?
#15 - 2 januari 2005 09:22

...vart kan jag hitta dafnier då?

I en damm eller sjö eller om du har tur hos någon i en akvarieförening. Bästa stället brukar vara stadsparkernas ankdammar. Det finns som sagt enstaka även på vintern.
#16 - 2 januari 2005 10:09
på skolan har vi provat att lägga hö i vatten och låta solen skina på det då kommer olika små djur och våran lärare sa att det hette "urdjur" men dom va så små att vi annvände mikroskop lr lupp(minns ej) för att se på dom.

VarNing: det kan lukta väldigt dåligt i en hö infusorier<font face="Andale Mono"></font id="Andale Mono">
#17 - 2 januari 2005 10:58
Ursprungligen skickat av dgqlof

[quote]Ursprungligen skickat av Servant

...vart kan jag hitta dafnier då?

I en damm eller sjö eller om du har tur hos någon i en akvarieförening. Bästa stället brukar vara stadsparkernas ankdammar. Det finns som sagt enstaka även på vintern.
[/quote]
men dom är väll frusna nu?
finns dom under isen?
på stan finns det en frusen fontän eller nåt och det finns fontäner i parker med
kan man leta där då?
det finns en damm eller en vattensamling i skogen och kanske det finns dafnier där?
#18 - 2 januari 2005 11:09
Jag brukar vara ute dagligen o plocka mat i havet till firrarna vid kusten här i Södra Sverige. Finns allt möjligt att välja på.

#19 - 2 januari 2005 11:51
Man blir klart avundsjuk.
Visserligen ligger ju Vättern isfri men där finns inget att hämta.
Och på foderdammen ligger isen nog ganska tjock än.
#20 - 2 januari 2005 16:03

...finns dom under isen?

Ja
...fontän eller nåt...kan man leta där då?

Oftast inte eftersom det är för rena och näringsfattiga. Fylls på med dricksvatten lite då och då. Men finns där ankor så kanske.
...en damm eller en vattensamling i skogen

Vita mygglarver fångar du där nu. Och lite cyklops. I skogen är det oftast för näringsfattigt för dafnier.
#21 - 2 januari 2005 17:09
har vart i skogen nu. men det var typ 5cm tjock is så det var lite knöligt att få ett hål utan isborr och utan att gå ut på isen.
men det gick, och först hoppade en stor fet padda upp ur isen fast det fanns inget annat där..
jag tog lite löv och jord under vattnet istället och tog hem det och ställde under en lampa, fast det enda som kom fram var någon stor larv på 2-3cm, något scorpionsliknande vattendjur och små vita maskar. men mygglarver då.. vet du vart dom kan finnas under isen?
om dom är på djupt eller grundt vatten?
kanske man ska leta vid en sjö istälelt?
#22 - 3 januari 2005 21:46
[QUOTE=Servant]...mygglarver då.. vet du vart dom kan finnas under isen?
om dom är på djupt eller grundt vatten? kanske man ska leta vid en sjö istälelt?[/QUOTE]
De finns spridda både på djupt och grunt vatten. Men en vak är kanske inte det lättaste att fånga i, svårt att göra stora drag med håven.

Men maskarna du hittade låter intressanta, kan kanske vara värt ett försök att föröka dem. Hur har jag ingen aning om, kanske i fuktig jord matade med havregrynsgröt?
#23 - 3 januari 2005 22:10
nej dom var ändå så små så det hade nog inte gått..
men nu arh jag vart å köpt artemia istället å ska testa med det..
tror du att mina blågurami kommer att äta eller är det bara småfiskar som äter artemia?
#24 - 3 januari 2005 22:17
Vet inte, du får prova.
#25 - 3 januari 2005 22:35
jag tror de kommer äta om de kommer åt...

lycka till nu med artemian servant!!
#26 - 3 januari 2005 23:06
Måste bara få rekommendera Klaras metod att kläcka artemia:

http://www.klaras.se/artemia.htm

Absolut enklaste jag någonsin provat. Har följt Klaras sammansättning och haft fullt av artemia ca 20-24 timmar senare. Busenkelt!! Skönt att slippa syreslangar och måste faktiskt säga att det ger mycket störe avkastning i pajformen än i artemiakläckningsskålen jag köpte i zooaffären.

Definitivt värt att prova!!
Lycka till
Mvh / Maria
#27 - 3 januari 2005 23:20
Är det inte svårt att få upp ynglena utan att skalen åker med då Lenmar? Har bara prövat med kläckningapparat från affären och lägga det i en petflaska metoden.
#28 - 3 januari 2005 23:34
Ha ha din luriga lilla rackare (=Marie_J)!!

Där knep du mig allt. (För alla som inte vet det så har jag å Marie diskuterat detta live)

Idag satte jag igång pajformen igen för jag tycker det går så långsamt med artemiakläckaren. Jag har inte tid att vänta två dagar innan de kläcks, ynglen är hungriga NU!! Nu har jag dessutom ställt burken på lysrampen för att få upp värmen, donat med ljuset. Pajformen är färdig på nolltid och suger man bara upp med pipetten på rätt ställe så är mängden äggskal faktiskt väldigt försumbara. Kan inte vara kvaliteten på äggen heller eftersom allt kommer från samma burk! Tror att det är syresättningen i pajformen som blir nästan maximal eftersom det är så stor yta som har kontakt med luften.

Den där artemiakläckaren är säkert jättebra, just nu kör vi dubbelt för att jämföra vilken som ger mest och är snabbast! Dessutom går det åt i en flygande fläng så...

Goafton å gonatt, nu skall jag nana
#29 - 4 januari 2005 07:55
då är nog de här ännu lättare:
jag gör så själv nu.
#30 - 4 januari 2005 09:45
[QUOTE=Servant]då är nog de här ännu lättare:
jag gör så själv nu.[/QUOTE]Vad bra att du har fått nytta av länken jag gav dig här i början av tråden.

Lycka till med kläckandet!

Dina fiskar kommer att avguda dig för den nya maten ;)
#31 - 4 januari 2005 19:56
hmm.. min första kull har ju kläckts nu och jag tycker att artemierna är så små. dom är ju bara små små vita prickar..
det tar en stund innan alla hittar artemian.. fast det kanske är för att mina guldbarber jag köpte igår inte är helt handtama än..
finns det olika sorter och endel är större?
det är nog roligare att mata med mygglarver..
#32 - 4 januari 2005 20:05
Artemia är väldigt små och lämpar sig bara till yngel och fiskar som lever på plankton i naturen.

Jag odlar hyaella azteka, en liten mexikansk dvärgräka. Den blir ca 1 cm som fullvuxen och är ett utmärkt foder, kanske det skulle vara något?
MVH
Magnus
#33 - 4 januari 2005 20:12
1 cm är ju stort.. max 2 mm kanske är bra om dom är tjocka.. annars går uppemot 1 cm om dom är smala som maskar.. artemian är kanske 0.3 mm max.
och du menar väll hyalella azteka och inte hyaella azteka?
mygglarver blir nog bra för att dom är så smala..
fast det blir nog inte förrän i vår..
men det ska finnas nåt sätt att få artemian större.. vet nån hur?
#34 - 5 januari 2005 00:15
[QUOTE=Tropfrog]Artemia är väldigt små och lämpar sig bara till yngel och fiskar som lever på plankton i naturen.
[/QUOTE]Mina levandefödare älskar artemia och ynglar som det värsta. Men dom lever väl inte på plankton i naturen? Eller gör dim det? Hade varit kul att veta.
#35 - 5 januari 2005 07:47
och du menar väll hyalella azteka och inte hyaella azteka?

Kan nog stämma

1 cm är ju stort.. max 2 mm kanske är bra om dom är tjocka.. annars går uppemot 1 cm om dom är smala som maskar.. artemian är kanske 0.3 mm max.

Jag matar inte heller med fullvuxna räkor uta med små 1 mm yngel.
Artemia är om jag inte minns fel 100 micro, dvs 0,1 mm

Mina levandefödare älskar artemia och ynglar som det värsta. Men dom lever väl inte på plankton i naturen? Eller gör dim det? Hade varit kul att veta.

Då matar du med vuxen artemia, eller? Nykläckt artemia tror jag är för litet för att levandefödarna skall ta det, men jag kan ju ha fel.

För vi talar väl om levandefoder och inte fryst fortfarande, va??
MVH
Magnus
#36 - 5 januari 2005 07:55
ok dom är säkert 0.1 mm..
men tillåme mina gurami tar nyckläckt artemia.. jag tror iaf den är nyckläckt när jag tar den direkt jag ser den?
men om räkorna är så små så skulle det ju säkert gå..
potatisbit och 10liter vatten?
#37 - 5 januari 2005 10:02
[QUOTE=Tropfrog]

Då matar du med vuxen artemia, eller? Nykläckt artemia tror jag är för litet för att levandefödarna skall ta det, men jag kan ju ha fel.

För vi talar väl om levandefoder och inte fryst fortfarande, va??
MVH
Magnus[/QUOTE]Tack för svaret!

Nykläckt artemia efter 24 till 38 timmar efter start med en sån där rund artemiakläckare.
#38 - 5 januari 2005 11:08
OK, då har jag grovt feluppskattat vilka fiskar som tar det. Kanske skulle prova att ge det till mina scalarer?

10 liter och en potatisbit räcker länge.

MVH
Magnus
#39 - 5 januari 2005 11:36
Små levandefödare och labyrinter tar gärna nykläckt artemia hemma hos mig, liksom humlafiskarna (för dem ligger det väl iofs nära det naturliga fodret). Scalarerna får däremot inte i sig något. Har fött upp artemia till vuxen storlek men känner mig osäker på näringsvärdet, så jag kompletterar med levande mygglarver till större fisk istället. Hyaella azteca, var hittar man sådana?
Mvh Cecilia
#40 - 5 januari 2005 11:40
I somras, när dammfodret sviktade, drog jag upp en 10 st snabbväxande Nothobranchius foerschi till könsmognad på i stort sett enbart artemianauplier.

Men då kläckte jag 1 ml artemia om dagen. Så det blir dyrt om man inte har tillgång till prisvärda artemiaägg av god kvalitet. Och visst tar Nothosarna än idag artemianauplier som delicatessen om de blir erbjudna detta. Dom är nu 5 cm TL och lägger massvis med ägg. Däremot tycks t ex halvvuxna sjoestedtis inte bry sej om dammfoder under 1 mm i storlek.
#41 - 5 januari 2005 11:40
Mina 6 cm diskus tar inte artemian ej heller mina perlmutte, rödzebra mm förutom ynglena då förstås.

Annons