<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Förlåt men jag trodde att du menade ALL havsfisk, även de som lever här uppe i Bottenviken. <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Jo, det var klumpigt uttryckt av mig. Det är naturligtvis helt riktigt att många fiskar som återfinns i östersjön kan anpassa sig och leva i sötvatten.
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Sedan så stämmer det givetvis att man inte dör om man dricker ett par deciliter bräckt vatten men dricker man mycket så är det definitivt värre än att det bara smakar lite salt... ;)<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Nej, det gör det faktiskt inte, i alla fall inte pga salthalten... Man kan dricka vatten med en salthalt uppemot tio promille, så nånstans kring gotland går gränsen för vatten man kan dricka större mängder av utan att förstöra njurarna.
"Och dina påfåglar fick helt garanterat parasiter, det var bara det att du inte märkte nåt. Alla vilda fiskar har parasiter, och de klarar sig ju också vanligen bra."
Det där lät ju lite oroväckande...
Vi matade påfåglarna under flera års tid med fisk från "havet", jag hade dessutom tänkt göra samma sak med jaguarcikliderna.
Men har jag otur så kan de alltså bli sjuka i så fall?<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Mja, jag vill nog påstå att lite parasiter som regel inte skadar fisk - som jag sa så har all vild fisk parasiter, och de mår ju bra, ofta nog bättre än akvariefisk. Visst kan fisken bli sjuk, men normalt kan de helt stoppa eller begränsa parasiterna - man kan ju anta att rovfiskar har ett immunsystem anpassat till en kraftig parasitanstormning!
Men visst kan det gå snett; främst är det nog när fisken blir gammal eller sjuk av andra orsaker som parasiterna kan bli ett riktigt problem. Jag såg en gång en Kummel (stor bottenlevande rovfisk), ett antagligen väldigt gammalt ex, 1.2 m lång men tämligen mager, vars tarmar var helt blockerade av stora klumpar av tiotusentals rundmaskar.
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Kan man få bort parasiterna från havsfisken på något sätt? ...genom att t.ex ha dem i ett karantänsakvarium eller liknande?[/quote]
Det går säkert att avmaska fisken. Jag är bara inte säker på att det är lönt.
Om jag var du skulle jag nog antingen lägga fodret i frysen en vecka, eller ge levande foder och inte bry mig om parasitrisken (jag skulle också förstås bara utfodra med fisk som såg frisk ut!).