Levandefödare+yngel

#1 - 15 oktober 2008 18:31
Jag har en ras som jag inte vet vad den heter men den ser ut som svärdbärare fast färgerna är silver, svart och guldgul +att hannen har ej svärd.
Det jag undrar är hur ofta dom ynglar av sig och hur dom beter sig innan avynglingen?
Min hona fick 13 yngel förra veckan, men efter att hon ynglat av sig så ser det ut som att där är lika många yngel kvar i henne för hon är fortfarande mörk i buken där ynglen ligger. Tycker synd om henne att ligga i yngelkasse hela tiden. (hon har varit ute i en vecka men nu satte jag in henne igen)[:o]
Jag gjorde misstaget att sätta ynglen i en nätkasse så dom stora fiskarna sög ut ynglen och jag har bara 5 kvar.:(
Så frågan är, om hon har ynglat, när kommer resten, storleken på henne är densamma som innan hon ynglade. Tacksam för svar.
Solis
#2 - 15 oktober 2008 18:34
Troligtvis kommer inga fler på 3 veckor ungefär då. Vilken fisk det är vet jag dock inte
#3 - 15 oktober 2008 18:40
Kan det vara Molly du har? Dalmatinermolly kanske?
Annars kan det vara Platy men färgerna tycker jag mer passar in på Molly.

Du kan titta i artbeskrivningen men bilden där visar en Black Molly och har inte ens samma kroppsform som de andra Mollyvarianterna. Själva beskrivningen är densamma dock :)
#4 - 15 oktober 2008 18:57
Var hittar jag artbeskrivningar någonstans?
När jag tänker efter så påminner dom om molly en hanne är nästan helt svart med lite silver medans dom andra är mer svart och guldgula + att dom har ganska långa ryggfenor.
Mina fiskböcker här hemma är lite föråldrade behöver skaffa nyare bok med alla nya arter.:p
Solis
PS kanske jag ska släppa i fisken igen då[:o]
#5 - 15 oktober 2008 19:03
Du behöver ingen bok nu när du har internet :D.. Lägg pengarna på att bli goldmedlem här så kan du läsa alla artbeskrivningarna ist ;) :D
Snacka om reklam jag gjorde där :p

Skickar med artbeskrivningen på de två mollysorter som finns i artbeskrivningen :)
Som sagt utseendet på vanliga Molly är inte riktigt samma och det är nog med största säkerhet Molly du har.
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=36&SOK=1
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=35&SOK=1
#6 - 16 oktober 2008 12:01
Det är nog en segelfensmolly om det stämmer att honorna har kortare ryggfenor. Dom såg ut som en av dom på bilderna fast med mer gult.
Jag har funderat på och bli guldmedlem och det kanske snart.
Tack för hjälpen.
#7 - 16 oktober 2008 17:05
Nina82 skrev:
Du behöver ingen bok nu när du har internet :D.. Lägg pengarna på att bli goldmedlem här så kan du läsa alla artbeskrivningarna ist ;) :D

Snacka om reklam jag gjorde där :p

Skickar med artbeskrivningen på de två mollysorter som finns i artbeskrivningen :)

Som sagt utseendet på vanliga Molly är inte riktigt samma och det är nog med största säkerhet Molly du har.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=36&SOK=1

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=35&SOK=1

Jag undrar om de länkarna funkar om solis inte är goldis.....:confused:
Böcker är inte att förakta, man skall vara lite källkritisk också, och allt på internet stämmer inte! men man kan ju spara pengar genom att låna de böcker man vill på biblioteket också, har de inte den boken du vill ha så ta det på FJÄRRLÅN, kostar bara 10:- per bok du vill fjärrlåna.....jag tror det är standardpris över hela landet....:)
#8 - 16 oktober 2008 17:24
Jag har sökt om att bli medlem nu.
Jag kunnde se dom första bilderna på länken och det var en av dom som stämde på utseendet men jag kunnde inte se vad den hette.:(

När jag väl hittar en bra fiskbok så kommer jag att köpa den ändå för det är bra att ha den i handen och kunna sitta vid akvariumet och kolla.;)
#9 - 16 oktober 2008 17:28
solis skrev:
Jag har sökt om att bli medlem nu.

Jag kunnde se dom första bilderna på länken och det var en av dom som stämde på utseendet men jag kunnde inte se vad den hette.:(

När jag väl hittar en bra fiskbok så kommer jag att köpa den ändå för det är bra att ha den i handen och kunna sitta vid akvariumet och kolla.;)

Välkommen som goldis när du nu blir det!:D

jag tycker som du: det är bra att kunna sitta vid akvariet och kolla "på riktigt" i boken istället för att kolla på nätet hela tiden, det blir mer vilsamt på det sättet!:)
#10 - 16 oktober 2008 17:30
Tog mig en titt på bilderna och texten igen och det stämde att hannen hade större fena än honan.
Det verkar som att alla färger heter detsamma min var som sagt silver guldgul och svart:confused:
Minna hannar är nästan bara svara och guldgula.;)
Bilagor:
#11 - 16 oktober 2008 17:38
solis skrev:
Tog mig en titt på bilderna och texten igen och det stämde att hannen hade större fena än honan.

Det verkar som att alla färger heter detsamma min var som sagt silver guldgul och svart:confused:

Minna hannar är nästan bara svara och guldgula.;)

Så är det ofta med akvariefiskar: många olika färgvarianter av samma fiskart.....tyvärr envisas affärerna med att använda så kallade "handlarnamn" istället för latinska/vetenskapliga namn, det förvirrar jättemycket i onödan....:p:D
#12 - 16 oktober 2008 17:52
Håller med dig. Kommer ej ihåg vad han sa i affären att den hette men inte var det segelfensmolly iallafall.
Ska dit imorgon och köpa medicin och då ska jag fråga igen för skoj skull:p
Han är tyvärr inte så kunnig som han vill verka men han måste ju sälja också[:o]
#13 - 16 oktober 2008 18:44
tummen skrev:
Jag undrar om de länkarna funkar om solis inte är goldis.....:confused:

Tog de länkarna för att de inte kräver goldmedlemsskap ;)
#14 - 17 oktober 2008 17:56
Tack för att du tänkte på mig så att jag skulle kunna se länkarna.
Var i en annan djuraffär i dag, och där hette fisken dalmatiner molly presis som du trodde, bra gissat på min beskrivning.
Är det någon som har erfarenhet av beteendet innan dom ynglar?
#15 - 17 oktober 2008 18:03
solis skrev:
Tack för att du tänkte på mig så att jag skulle kunna se länkarna.

Var i en annan djuraffär i dag, och där hette fisken dalmatiner molly presis som du trodde, bra gissat på min beskrivning.

Är det någon som har erfarenhet av beteendet innan dom ynglar?

Älskar gissa fisken tävlingar :D

Du kommer lära dig just din fisks beteende inom kort men det vanligaste tecknet brukar vara att de simmar undan och gömmer sig, tex på pumpen eller bland växter. Ibland kliar de magen mot allt några dagar innan det är dags.

Lycka till :)
#16 - 17 oktober 2008 18:11
Tack för det svaret.:)

Kanske jag kan ställa upp med en annan gissafisken en annan gång;)

Jag ska hålla koll på henne jag vill ju så ogärna att dom små liven blir uppätna[:o].
#17 - 17 oktober 2008 18:25
solis skrev:
Tack för det svaret.:)

Kanske jag kan ställa upp med en annan gissafisken en annan gång;)

Jag ska hålla koll på henne jag vill ju så ogärna att dom små liven blir uppätna[:o].

Om du inte har för rovgiriga fiskar kan det vara bättre att låta henne föda fritt. Yngelkasse kan som sagt göra mer skada än nytta. Med mycket och täta växter överlever en lagom skara varje månad. Tips på bra växter är: tex. javamossa (det absolut bästa), javaormbunke, vattenpest mm.
#18 - 17 oktober 2008 18:35
Tyvärr har jag både för stora fiskar, Silverhaj ca 22cm, 2 Leopardherneskmal ca26 cm och rovgiriga (öronål)[:o]. + några till
Tror att det var malarna eller den lilla silverhajen (ca 7cm)som sög ut ynglen för dom var där hela tiden.:(
Nu är dom i plastyngelkassen istället och där verkar dom klara sig.:p
#19 - 17 oktober 2008 18:41
solis skrev:
Tyvärr har jag både för stora fiskar, Silverhaj ca 22cm, 2 Leopardherneskmal ca26 cm och rovgiriga (öronål)[:o]. + några till

Tror att det var malarna eller den lilla silverhajen (ca 7cm)som sög ut ynglen för dom var där hela tiden.:(

Nu är dom i plastyngelkassen istället och där verkar dom klara sig.:p

Låter som att du är i behov av fler akvarium ;) :D

Snart kommer yngelboxen vara för liten för ynglen men fortfarande kommer då ynglen vara för små för rovisarna ;)
#20 - 17 oktober 2008 18:55
Har haft yngel innan och då har jag löst det genom att sänka ner en musbur som är typ en plastbunke med lock som har hål i sidorna så att vattnet flödar igenom och att värmen är samma som i akvariet.:)
Den är ganska stor och fiskarna har växt bra i den.
#21 - 17 oktober 2008 18:58
solis skrev:
Har haft yngel innan och då har jag löst det genom att sänka ner en musbur som är typ en plastbunke med lock som har hål i sidorna så att vattnet flödar igenom och att värmen är samma som i akvariet.:)

Den är ganska stor och fiskarna har växt bra i den.

Smart :D.. Alla sätt är bra utom de dåliga :p
#22 - 17 oktober 2008 19:04
Blir det för mycket yngel och för trångt så får jag sätta upp ett till;)
Har mina funderingar, är bara för rädd att min tid är för begränsad när jag har en 2åring och 4aåring som MER ÄN GÄRNA HJÄLPER TILL med akvariumet:D;).
På kvällarna är man nästan för trött när dom väl sover och man är färdig med sina plikter[:o]
Samtidig funderar jag på att starta upp det för det kunde vara kul att få Palettciklid yngel igen. Har 2 par ena är vildfångade dom andra är odlade. Dom vildfångade är så argsinta bara.:(
#23 - 17 oktober 2008 19:13
solis skrev:
Blir det för mycket yngel och för trångt så får jag sätta upp ett till;)

Har mina funderingar, är bara för rädd att min tid är för begränsad när jag har en 2åring och 4aåring som MER ÄN GÄRNA HJÄLPER TILL med akvariumet:D;).

På kvällarna är man nästan för trött när dom väl sover och man är färdig med sina plikter[:o]

Samtidig funderar jag på att starta upp det för det kunde vara kul att få Palettciklid yngel igen. Har 2 par ena är vildfångade dom andra är odlade. Dom vildfångade är så argsinta bara.:(

Synd bara att man tröttnar så fort på Paletter [:o]
Men det blir kanske en annan sak när de är vildfångade. Lättare att bli av med ynglen oxå då kanske.
Vi har fortfarande inte blivit av med våra Palettyngel :(

Känner igen det där med att man vill ta det lugnt på kvällen [:o].. Har en 1åring och en 4åring :D
Som tur är har jag en sambo som oxå är akvarieintresserad oxå en stor lekhage :D
#24 - 17 oktober 2008 19:22
Då har du också fullt upp på dagarna förstår jag (Helst om du är hemma som jag:p)
Min man är inte alls intresserad av akvariumet så där får jag inte mycket till hjälp. Någon gång om jag ber honom[:o].
Sist gav jag paletterna till djuraffären men fick nästan inget för dom.
#25 - 17 oktober 2008 19:26
solis skrev:
Då har du också fullt upp på dagarna förstår jag (Helst om du är hemma som jag:p)

Min man är inte alls intresserad av akvariumet så där får jag inte mycket till hjälp. Någon gång om jag ber honom[:o].

Sist gav jag paletterna till djuraffären men fick nästan inget för dom.

Hade nog kunnat betala för att bli av med dem [:o] :D

När de blivit stora åker de. Hittar vi inget annat blir det väl något liknande för dessa oxå. Känner den lokale säljaren men han vill helst inte ha dem [:o]
#26 - 16 november 2008 20:33
Nu har min dalmatiner hona äntligen fått nästa kull yngel:D
där är minst 33 st som jag fångade och kunnde räkna sen vet jag inte hur många till det var där:p.
#27 - 16 november 2008 20:36
Grattis :)
#28 - 16 november 2008 20:54
Nina82 skrev:
Grattis :)

Tack det är skönt när väntan är över.:)
#29 - 17 november 2008 08:06
Min guld dalmatinermolly blev helt konstigt efter hon fött, innan hon födde var hon pigg, men nu verkar hon inte ha återhämtat sig på över två månader? Hon säger ut som ett V ungefär, och insjunkningar i kroppen, och står vid ytan med gråa ögon, eller ligger orörlig på bottnen.

Det som får mig att inte veta om jag ska avliva henne är för att hon lite då och då börjar simma vanligt och få vanliga ögon och verkar hur pigg som helst, kanske i en timme, sen står hon vid ytan igen.
#30 - 17 november 2008 13:09
JojjeN skrev:
Min guld dalmatinermolly blev helt konstigt efter hon fött, innan hon födde var hon pigg, men nu verkar hon inte ha återhämtat sig på över två månader? Hon säger ut som ett V ungefär, och insjunkningar i kroppen, och står vid ytan med gråa ögon, eller ligger orörlig på bottnen.

Det som får mig att inte veta om jag ska avliva henne är för att hon lite då och då börjar simma vanligt och få vanliga ögon och verkar hur pigg som helst, kanske i en timme, sen står hon vid ytan igen.

Födseln har troligen knäckt henne, hon blir nog aldrig sitt gamla jag igen är jag rädd....[:o]

Annons