Levandefödare

#1 - 14 december 2008 00:22
Ville skapa en tråd där alla kan prata tillsammans ställa frågor mm
berätta självklart om din/dina fiskar så kan alla kommentera:)

Själv har jag en 54 liters med 5 korallplatys (2 hanar och 3 honor), 5 zebrafiskar och 10 neon fiskar (Stimfiskar)
Mina honor får inga yngel!!!!
Varför?
#2 - 14 december 2008 05:01
Du kan ju börja med dina fiskar och frågor;)

Själv har jag bara Wagtail Korallplaty, som förökar sig snabbt, blir nog till att ta med en del till djuraffären snart och byta dem mot lite mat/ett lysrör.
Bilagor:
#3 - 14 december 2008 12:25
Kewell skrev:

Själv har jag en 54 liters med 5 korallplatys (2 hanar och 3 honor), 5 zebrafiskar och 10 neon fiskar (Stimfiskar)

Mina honor får inga yngel!!!!

Varför?

Får yngel men blir uppätna skulle jag tro.

Vill du ha yngel får du flytta honan till ett eget kar(ha samma vatten!). Då kan honan föda där och sedan tar du veck honan.

Eller låter du honan föda i karet som vanligt men då måste du skaffa gömställen så att några klarar sig.
#4 - 14 december 2008 12:32
Jag kom precis från min zoobutik med en ny platyhona. ville ha 2 cobambaväxter men fick fyra för pris av två (12kr för båda) den jag köpt precis ska väl snart få yngel för man ser en röd prick som en öga strax ovanpå könsdelen. Kommer den få yngel?
Har en stor sten och lite växter den kan nog gömma sig där?
#5 - 14 december 2008 12:36
Kewell skrev:
Ville skapa en tråd där alla kan prata tillsammans ställa frågor mm

berätta självklart om din/dina fiskar så kan alla kommentera:)

jag själv odlar nu/har odlat med framgång
Poecilia sphenops (Gulform,Black molly,Dalmatiner)
Poecilia latipinna
Poecilia velifera - Segelfensmolly
Poecilia reticulata - Guppy (flera former och Endlers )

Xiphophorus helleri - Svärdbärare (flera former)
Xiphophorus maculatus - Platy (flera former)
Xiphophorus variatus
#6 - 14 december 2008 12:43
Kewell skrev:
Jag kom precis från min zoobutik med en ny platyhona. ville ha 2 cobambaväxter men fick fyra för pris av två (12kr för båda) den jag köpt precis ska väl snart få yngel för man ser en röd prick som en öga strax ovanpå könsdelen. Kommer den få yngel?

Har en stor sten och lite växter den kan nog gömma sig där?

läste det som att växten skulle få yngel !

Du måste ha en hel del växter för att ynglen ska klara sig. I karet som jag hade när jag bodde hemma på mitt rum,hade jag hela halvan täckt av vallsineria och hornsärv (500L) och där klarade sig många yngel. Därför är det svårt att få yngel som klarar sig i ny startade kar. typ ett par stänglar av ny köpta växter räcker inte.
#7 - 14 december 2008 12:51
Flaxss skrev:
läste det som att växten skulle få yngel !

Du måste ha en hel del växter för att ynglen ska klara sig. I karet som jag hade när jag bodde hemma på mitt rum,hade jag hela halvan täckt av vallsineria och hornsärv (500L) och där klarade sig många yngel. Därför är det svårt att få yngel som klarar sig i ny startade kar. typ ett par stänglar av ny köpta växter räcker inte.

Tack för tipset jag tänker sluta slösa mer pengar en så länge på fiskar utan jag ska slösa på växter!
Deras trivsel är nog lika viktig som nya vänner:)
#8 - 14 december 2008 19:50
När jag pratade med en kvinna i en akvariebutik så sa hon att korallplaty ofta kunde vara infertila. Om det stämmer eller ej vet jag inte men så sa hon :)
#9 - 14 december 2008 20:04
Om det rör sig om Levandefödare så är http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=116248 detta nog tråden för detta eller du vill skapa en ny?
#10 - 14 december 2008 20:06
Om det rör sig om Levandefödare så är http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=116248 detta nog tråden för detta eller du vill skapa en ny?

"Hårda fakta om svärdbärare och platy"

;)
#11 - 14 december 2008 20:08
Det finns ju betydligt fler fiskar att diskutera än just de två
#12 - 15 december 2008 11:39
Flaxss skrev:
jag själv odlar nu/har odlat med framgång

Poecilia sphenops (Gulform,Black molly,Dalmatiner)

Poecilia latipinna

Poecilia velifera - Segelfensmolly

Poecilia reticulata - Guppy (flera former och Endlers )

Xiphophorus helleri - Svärdbärare (flera former)

Xiphophorus maculatus - Platy (flera former)

Xiphophorus variatus

Odlar du fortfarande P. latipinna och velifera? Naturformer eller framodlade varianter?
#13 - 15 december 2008 12:40

Jo det var väl ungefär så jag tänkte när jag startade den, tänk om alla nybörjare kunde SÖKA i forumen först.....:D;):)

Kul att fler än jag själv länkar dit.....:)
#14 - 15 december 2008 12:46
M B skrev:
Odlar du fortfarande P. latipinna och velifera? Naturformer eller framodlade varianter?

Velifera odlar jag inte längre! det var på den tiden jag hade tillgång till 500L. Nu har jag 200L som dock börjar bli för mycket i. Det var naturform och odlingsform. Var ju inte i går jag hade dom men det ena paret var någon gulsort ( albino kanske) och det andra grå/grön. Poecilia latipinna har jag kvar men dom är svarta plus uppblandade med både gula och black och dalmatin.
#15 - 15 december 2008 12:56
Flaxss skrev:
Får yngel men blir uppätna skulle jag tro.

Vill du ha yngel får du flytta honan till ett eget kar(ha samma vatten!). Då kan honan föda där och sedan tar du veck honan.

Eller låter du honan föda i karet som vanligt men då måste du skaffa gömställen så att några klarar sig.

Håller med till fullo, din fiskmix är helt "fel" om du vill ha överlevade yngel, zebrafiskarna är både glupska och snabba.....
#16 - 28 december 2008 19:14
Jag har Limia melanogaster och Heterandria formosa, vilken tråd ska jag hålla till i ? :)
#17 - 1 januari 2009 19:54
Limia1 skrev:
Jag har Limia melanogaster och Heterandria formosa, vilken tråd ska jag hålla till i ? :)

Du är i rätt forum men vilken tråd du skall till får du söka dig fram till....Ha det bra!:)

Annons