Hej !
Har just startat upp ett 112liters kar. Hur länge kan levandestenen vara kvar i sin kartong innan man stoppar ner den i akvariet? Utan att ta skada. Jag vill vara säker på att det är stabila värden innan jag lägger i den.
Tobbe
Ursprungligen skickat av Nanc
Stenen har legat fuktig i påse i en månad, men det luktar inget mysko när man luktar på den...
Stenarna transporteras ju i inplastade frigolitlådor, och inte kan dom väl förvara stenen med cirkulation hos återförsäljarna heller...eller... så mera än några timmar måste dom väl klara sig...
Tobbe är i alla fall i full färd med att putta i stenen nu, pH var på 7,6 och salthalten är 1,024 (eller nåt sånt) får väl hoppas att det går bra....
Eremitkräftor är också duktiga renhållare, välj de blåbenade de är snyggast+ att de andra har rykte om sig att anfalla och stjäla skal från sniglar
Ursprungligen skickat av Gwendly
jag har sett mina hermiter tagtema sniglar :/ visserligen ganska intressant hur de gar ihop och dodar en snigel men sa nyttigt for karet, nja jag vet inte....
Ursprungligen skickat av Tropfrog
Ett kar med levande sten som är inkört har oftast 0 i både nitrit och nitrat.
Ursprungligen skickat av Azur
[quote]Ursprungligen skickat av Tropfrog
Ett kar med levande sten som är inkört har oftast 0 i både nitrit och nitrat.
Med akvariet följer ett Projekt ytterfilter som drar runt 900 liter i timmen... Att det är för litet vet vi ju, men hur skulle ni göra... köpa ett större ytterfilter eller behålla det nuvarande filtret och skaffa ett stort innerfilter????
Skulle ni flytta över allt som finns i gamla karet som det är (utom "snorkusar" och krabba) eller finns det risk att det blir problem i det nya....
Tanken är att:
Blanda 100 liter saltvatten
Lägga i nytt korallgrus
Flytta över levandestenen, koraller och anemoner
Tappa över de 100 liter saltvatten som finns i det gamla karet
Succesivt fylla på med mera levandesten
Fylla upp saltvattnet tills det är fullt...
Har någon något att anmärka på, angående ovanstående arbetsgång???
Vad har ni använt för filter innan? Om ni använder filter i saltvattensakvarium så förvånar det mig inte att ni har problem med alger. Man skall inte använda filter i saltvattensakvarium förutom rent mekaniska filter som tvättas två ggr i veckan. Cirkulation från pumpar utan filter är det som gäller, då är ytterfilter uteslutet.
Jag skulle nog inte fylla på hela vattenvolymen direkt. Jag skulle själv ha tagit hälften vid flytt och resten 2 veckor senare. Det går säker med allt, men det är ett generellt råd att aldrig byta mer än 50%, det blir det ju i detta fallet.
Vi har använt ett vanligt Eheim innerfilter med vanlig filtermatta i... Kan väl erkänna att det inte rengjorts två gånger i veckan, utan snarare två gånger i månaden, eftersom vår akvariehandlare sa att man skulle vara väldigt försiktig med att rengöra filtret... fel alltså???
Ett Eheim 2252 blir alltså bra??? Känns som om akvariet kommer att ha cirkulation ala tvättmaskin med ett sånt... men det kanske är fel? Vad är bäst som material i filtret då? Standardfiltermatta, grövre (typ blå) eller ska man hälla i makaroner eller något????
Alltså... efter lite diskussioner här så verkar det inte ens räcka med en 2252??? 10 ggr akvarievolymen ska man ju ha... Kan man köra en 2252 tillsammans med ett powerhead på ca 1000 liter utan filtermaterial???
Som den sötvattensakvarist jag är så har jag svårt att tänka mig all den pumpkapaciteten i ett akvarium.... fixar verkligen fiskarna det, och stannar vattnet kvar i akvariet :-) ????
Jag har 10 ggr i mitt tanganyikakar och både fiskarna och vattnet stannar kvar. När jag hade mitt saltvattenskar så hade jag 25 ggr och det verkade fungera bra. Hamnar man någonstans mellan 5-20 ggr så är det nog ok, personligen så gillar jag mycket cirkulation.
Okidok.... Vi kör på ett 2252 och ett powerhead på drygt 1000 liter då.... Men hur var det med filtermaterialet i 2252.... du skrev ju att det skulle rengöras två gånger i veckan, så nåt ska jag ju ha i... vilket material funkar bäst för att få så lite bakterier som möjligt men ändå bra mekanisk rening???
Å hur var det med osmosvattnet.... ska vi vänta tills vi har tillgång till det... eller kan vi börja och köra på osmosvatten sedan???
Vaaad skulle jag göra utan dig Topfrog :-) Förstår att du genast tänker att jag kunde ju skaffa en bok, men jag litar faktiskt fullständigt på dig Hoppas du inte ledsnar på alla frågor bara....
Aha Tack för det! Kom just på att det där Projektfiltret kommer att göra sig utmärkt i mitt 150 liter Tanganyika...
Jag tycker i vilket fall att du bör köpa en bok
Jag tror faktiskt att jag varnade dig för att köpa salarias, jag hade haft samma bekymmer i mitt kar.