"levande lavasten" ?

#1 - 2 februari 2006 16:24
Tjena
Jag undrar om man kan borra hål i en lava sten o sen lägga i (röda)dioder i den med en luftpump i den oxå så att det ser ut som att den e "aktiv" frågan e kommer det inte en massa skumma ämnen ur lavastenen om man borrar rakt igenom den ? Och kan man köra riktigt tunna sladdar till dioderna med silikon runt kopplingen utan att det för igenom ström .. vill ju inte att fiskarna ska få disko ryckningar o dö :)
#2 - 2 februari 2006 16:28
Det finns akvariebelysning som man kan ha i karet, skulle rekomendera att du försöker anpassa en sån variant till dina behov.
Jag vet åtminståne om ett fall där man kluvit lavasten och inte haft några problem med firrarna efteråt.
#3 - 2 februari 2006 16:46
har du några länkar till akvariebelysning ? annars tänkte ja koppla ihop det själv me lite prylar
heh jag provar o borra o får se vad som händer när ja lägger den i akvariet :P
#4 - 2 februari 2006 18:13
jag borrade i en lavasten och har inga problem:)
#5 - 2 februari 2006 18:17
kanslke en bra idé att lägga stenen i blöt ett tag innan man slänger i den i karet...
För säkerhets skull
#6 - 2 februari 2006 19:17
Vad skulle finnas innuti stenen som inte finns utanpå?
Spola av borr dammet är väl nog, eller?
#7 - 2 februari 2006 19:28
[quote=heeke]Vad skulle finnas innuti stenen som inte finns utanpå?
Spola av borr dammet är väl nog, eller?[/quote]
jag gjorde inget annat och det funkar fint.
#8 - 3 februari 2006 02:07
[quote=heeke]Vad skulle finnas innuti stenen som inte finns utanpå?
Spola av borr dammet är väl nog, eller?[/quote]

precis.
va ju nån som klöv en massa lavastenar och silikonade upp som bakgrund och de funkade bra.

sen när de gäller ström å de.
lysdioder drar såpass lite så det är riskfritt sen kan man ju alltid kladda på en massa silikon också.
#9 - 3 februari 2006 11:03
jag har oxå en genomborrad stor lavasten, mina firrar lever är och älskar sin grott-sten med massor av gångar =)
#10 - 3 februari 2006 11:28
lavastenar är väl rätt porösa vilket betyder att vatten åker rätt igenom hela stenen även i akvarie
#11 - 3 februari 2006 20:38
gillar salamandrar lavasten?
#12 - 6 februari 2006 16:48
Jag har byggt upp ett "rev" av ca 20kg röd/lila lavasten i mitt 200l malawi kar.
Har gjort massor med små tunnlar och gångar igenom ett flertal av stenen men hjälp av endast en skruvmäjsel. Funkar hur bra som helst och ynglen får ju perfekta gömställen.
#13 - 6 februari 2006 17:05
är lavasten vass ?
#14 - 6 februari 2006 17:14
[quote=Raven]är lavasten vass ?[/quote]ja, jag har rispat mig flera gånger.[:o]
#15 - 6 februari 2006 17:22
[quote=Sköldpaddisen]gillar salamandrar lavasten?[/quote]

naje, de kan nog riva sig på buken, så jag skulle inte göra det...
#16 - 6 februari 2006 17:34
[quote=david87]ja, jag har rispat mig flera gånger.[:o][/quote]

då är det en lavasten ja har då under akvariet.
kommer aldrig hamna i npt akvarie hos mig
#17 - 6 februari 2006 18:48
Lavasten är myckte porös och oregelbunden form.
Det är lavasten i det första malawiakvariet på vänster sida iden vänstra avdelningen på herkules, om du vet vad jag menar...Där de har lite större malawi
#18 - 7 februari 2006 17:40
nu har jag silikonat alla dioder till kopplingarna tog 4 st stora dioder .. f*n va d lyser starkt :P min lavasten är som en liten fotboll . jag undrar vad för borr man kan använda så att inte knäcker sönder den på mitten om man borrar den. vill ha ett hål på 2cm i diameter ungefär och sen fixa en luftpump som både får små o stora bubblor någe tips på hur man kan göra stora o små ur samma pump ?

kan man borra i ett pvc rör med små o stora hål ?

typ

---------i^^^i-----i^^^^^i-------i^^^i------I
----->-----^----------^-------------^--------I
-----------------------------------------------I

jag e lite hemmafixare o vill helst göra allt själv med material ja hittar vill inte gå o köpa något som redan är färdigt :) måste ha något o göra allt blir så tråkigt med färdiga saker blir ju mycket nöjdare om du får det att funka från scratch :)

Annons