Levande grenar?

#1 - 2 september 2006 13:13
Hej.. Jag undrar om man kan på ett snabbt sätt få en gren/rot från ett levande träd lämplig i akvarie.. Jag undrar detta för jag har tänk att använda ett bonsaiträd & sen använda stammen & roten i akvarien & plantera på växter på grenarna för att få intrycket av att det är ett levande bonsaiträd i akvariet. Finns det något sätt att preparera rötter/grenar innan man sätter ner de i akvariet?
#2 - 2 september 2006 13:49
är inte bonsaiträd barrträd? I så fall är det helt olämpligt!
#3 - 2 september 2006 16:10
Ett bonasiträd behöver inte vara barrträd, man kan få många andra träd till att bli ett Bomsaiträd.
#4 - 2 september 2006 17:52
Bonsai är en konst/odlingsform inte en art. Man man göra (och görs) bonsai av så gott som av vilket träd som helt.
#5 - 2 september 2006 18:04
vilket träd det än må vara så lär det dö och ruttna så småningom....
#6 - 2 september 2006 18:30
[quote=åheim]vilket träd det än må vara så lär det dö och ruttna så småningom....[/quote]

han skulle väl använda ett dött räd och plantera på växer? eller?
#7 - 2 september 2006 18:36
..

[quote=smurfmats]han skulle väl använda ett dött räd och plantera på växer? eller?[/quote]

Jo det är så jag tänkt.. Men jag vill inte att den flyter upp eller ruttnar i vattnet.
#8 - 2 september 2006 18:57
[quote=Svetter]Jo det är så jag tänkt.. Men jag vill inte att den flyter upp eller ruttnar i vattnet.[/quote]kan vara svårt att få dem att sjunka eftersom de inte växt i vatten som tex mangrove rot...
#9 - 2 september 2006 19:03
jojag vet, det är därför jag frågar er om hjälp.
#10 - 2 september 2006 20:13
Jag har för mig att när jag använde egna grenar för många år sedan så kokade vi dom först i flera timmar så alla ämnen försvinner först, träd innehåller måga giftiga ämnen som inte passa i akvarium, när man kokar så får man ut all kära med mera, så det är ett heldags jobb med flera vatten byten innan grenen är steril för akvariet.

Annons