levande foder till NYBÖRJARE

#1 - 2 maj 2009 22:06
hej! jag har en 110L och har en massa guppisar och ett par svärdbärere samt ett par paletciklider. ink 2 malar.

vill börja med levande foder. verker väldigt intressant när jag läser i forumet, men jag fattar ingenting av det som står.

Undrar nu. vad är den bästa och absolut enklaste levande foder man kan fixa hemma till mina fiskar.? ( jag är nybörjare och har aldrigt matat mina fiskar med något levande)

i så fall hur kan jag göra det?
Tack för svar :)
#2 - 2 maj 2009 22:27
nu när sommaren börjar nalkas kan du ju snart (beroende på vart du bor) sätta en hink med lite vatten ute och få färska mygglarver. så e det bara att håva upp några och släppa i akvariet. lätt som en plätt :)
Bilagor:
#3 - 2 maj 2009 22:32
[quote=martinah86;1286928]nu när sommaren börjar nalkas kan du ju snart (beroende på vart du bor) sätta en hink med lite vatten ute och få färska mygglarver. så e det bara att håva upp några och släppa i akvariet. lätt som en plätt :)[/quote]
jag bor mitt i Göteborg...oj så lätt. går det bra om jag sätter hingen i balkongen? eftersom jag bor i en lägenhet. hur lång tid tar det tills mygglarvarna kommer? smutsar de inte akvariet?
#4 - 9 maj 2009 15:45
jag bor mitt i Göteborg...oj så lätt. går det bra om jag sätter hingen i balkongen? eftersom jag bor i en lägenhet. hur lång tid tar det tills mygglarvarna kommer? smutsar de inte akvariet?
#5 - 9 maj 2009 17:18
Grindalsmask! Matas med välling. Sprayas med vatten. Eller kläcka artemia, inte svårt - gör en sökning här på zoopet för beskrivning. Annars funkar det kanon med fryst artemia också!
#6 - 10 maj 2009 13:07
Gå ut i en park med en spade och gräv upp lite daggmask, skär i små bitar och mata firrarna, eller avnjut med en klick senap... ;)
#7 - 10 maj 2009 14:36
[quote=amoramir;1286929]jag bor mitt i Göteborg...oj så lätt. går det bra om jag sätter hingen i balkongen? eftersom jag bor i en lägenhet. hur lång tid tar det tills mygglarvarna kommer? smutsar de inte akvariet?[/quote]

mygglarverna smutsar nog inte så mycket i akvariet om dom är mat;)

Annons