Levande foder så här års?

#1 - 29 september 2008 21:18
Vad kan man ge för levande foder så här års och vart kan man få tag i det?
#2 - 29 september 2008 21:42
Utomhus (i skåne i alla fall) kan man hitta mygglarver i diverse vattensammlingar. Mums för fiskarna.

/Kristofer
#3 - 30 september 2008 16:33
Jaså. Här var det minusgrader i natt så då kanske inte den chansen är så stor, eller överlever de trots minus?
Guest
#4 - 30 september 2008 22:27
Dafnier finns det gott om fortfarande. (fångade senast i går)
#5 - 1 oktober 2008 18:47
Apropå daphnier: hur låga temperaturer tål de?
#6 - 1 oktober 2008 19:57
Man kan väl odla själv...
Just nu odlar jag moina, grindalsmask, mikro, vinägermikro, metmask, bananflugor samt kläcker och drar upp artemia. Hoppstjärtar får jag som bonus...
På sportfiskeaffären kan du i alla fall få tag på metmask och spyfluglarver.
En hel del annat på en välförsedd terrariebutik.
Och är det inte säsong för mysis just nu?
Guest
#7 - 1 oktober 2008 21:48
legob skrev:
Apropå daphnier: hur låga temperaturer tål de?

Ganska så låga. Kan inte säga nåt exakt men jag vet att jag fångat dafnier i vattentemp på ca 5º. Skulle tro att de mer eller mindre finns att tillgå året runt om inte sjön/vattendraget är fruset.
#8 - 2 oktober 2008 04:07
Det finns också årscykler att ta hänsyn till när det gäller dafnier, cyklops oa.
Dafnia Magna t ex uppträder sällan i stora mängder om det inte kommer en värmebölja gärna kombinerad med en algblomning. På vårvintern precis när och efter isarna går upp kan det finnas av smått att håva upp - sedan leker många fiskar och deras yngel festar på detta vilket förstås medför en drastisk minskning av beståndet.
#9 - 6 oktober 2008 08:25
Vita mygglarver kan man ta nu och under hela vintern (om man vet var).
#10 - 6 oktober 2008 15:16
Sorry Sandra snor tråden lite .....
Jag har fullt med maggots dvs. fluglarver i komposten är det något man skulle våga ge till pansarmalarna??

Annons