levande foder

#1 - 30 oktober 2008 21:24
Hejsan :).
Har ni nåt tips på levande foder att ge till platys?
mvh
#2 - 31 oktober 2008 10:01
För att gå rakt på sak så brukar honorna fixa till eget levande foder en gång i månaden. Och det är nog av ganska god kvalitet. Annars är det ju samma typ av levande foder som gäller andra fiskar av den storleken.
#3 - 31 oktober 2008 10:54
[FONT=Arial Narrow]Du kan ju ge dem typ mygglarver och sånt [:-100] (mina mygglarver är iförsig frysta) :)[/FONT]
#4 - 31 oktober 2008 10:58
haha okej.. :)
Jo jag matar dom med svarta mygglarver lite då och då (frysta). Jag tycker det är assvårt att veta hur mycket mat jag ska ge!...
#5 - 31 oktober 2008 11:01
Se till att det är uppätet på ett par minuter, är det inte det så dra ner på portionen nästa gång:).
Bilagor:
#6 - 31 oktober 2008 11:13
Modernt allroundtorrfoder innehåller vad platysarna behöver, men du kan ju prova att kläcka artemia och föda upp dom lite i storlek till dina platys, artemiaägg finns att köpa i zooaffärer, och det finns massor av artiklar påinternet om hur man gör med dom, om det inte står i bruksanvisningen när man köper "äggen".
#7 - 31 oktober 2008 19:32
Grindalsmaskar och hoppstjärtar är populära hos mina fiskar, borde gå hem hos platys också.
#8 - 3 november 2008 12:55
Spiksoppa skrev:
Hejsan :).

Har ni nåt tips på levande foder att ge till platys?

mvh

Speciellt på våren kan man få ut i skogen till något kärr och fånga levande svarta mygglarver och dafnier i stora mängder. :)
OM du skulle få med grodyngel så tänk på att lämna kvar dessa i kärret, alla svenska amfibier är fridlysta!;)[:o]:)

För övriga frågor/följdfrågor om foder hänvisar jag i fortsättningen till tråden om foder och utfodring!:D

Annons