Hm, okej.. Men kan man ta efter ytan då? Eller måste man få med dy? Och hur vet man att man fått med några, ser man dem?
Du ser dem nog, de ser ut som små runda "pluppar" med lite spröt i ena änden, får du med [SIZE=4]
[COLOR=Red]cyklops[/COLOR][/SIZE] så är de droppformade med spröt de med, bara testa! Svarta, vita och röda mygglarver kanske finns med, och funkar superbra de också...:) dessutom brukar jag hävda att billigt är bra, och gratis är ännu bättre.:p Bara ut och håva!:D Du skall dra håven i vattnet, inte i dyn. Bäst är en göl eller tjärn med löv och mossa på botten, men det går bra att fånga i träsk och andra vattensamlingar också. Jag fångar ofta mitt levandefoder i en (anlagd) fågeldamm i en park i Varberg (Påskbergsdammen om någon undrar...) Periodvis tröttnar mina fiskar på levandefoder...[:o];):p:D
Vill du odla lite levandefoder under vintern så kan jag rekommendera micromask, grindalmask eller enkyträer. Odlingsbeskrivning finns på t.ex. min zoon, men många andra finns på nätet. I "ciklidboken" finns också odlingsbeskrivningar på dessa maskar. Låna den på biblioteket om du inte har den själv....;)