Niklas Sundqvist skrev:jag har prövar att odla upp en kultur med artemia men det är så omständigt med salt och så dördom ganska snappt i sötvattnet sedan (hyallelor) en mälkräfta har jag funderingar på att testa, en sötvatens djur som antagligen lever tills den blir uppäten. har ni några tips på altenativ hälst sötvatten djur och låg parasit risk
tummen skrev:Enkyträerna har jag ju förståss inte fått någon bra fart på, kan bero på att jag inte har någon bra plats med rätt temperatur att odla dem på, de skall ha 10-15 grader varmt ungefär. De andra trivs bra i rumstemperatur.
Sonja skrev:Ni kan ha olika sorter kanske? Minns inte vart grindalsmaskarna räknas men dom går bäst i rumstemp. Kan det vara såna du har Nitra98?
erikthur skrev:Eftersom det uppenbarligen finns fler olika typer av maskar som går under beteckningen Grindalsmask lär det nog finnas än mer olika sorters odlade enkyträer.
I mina Grindalsmask-kulturer inköpta på södermalms akvarieaffär är jag tämligen säker på att det går två olika arter som skiljer sej åt storleksmässigt (och nej dom små är inte mikromask). Jag skulle gärna vilja separera dem men har än så länge inte tillräckligt mycket odlingsmedium för detta.
Nitra98 skrev:Jag odlar också enkyträer och har en väldans fart på mina! De står i rumstemperatur, men trivs uppenbarligen ändå..?
Sonja skrev:Jo jag har två olika sorters grindalsmask som är väldigt olika i storlek, men dom köpte jag separerade. Den grövre sorten förökar sig betydligt mer aggresivt än den mindre sorten. Väldigt praktiskt med olika storlek på fodren.
Är grindalsmasken en typ av enkyträ eller något helt annat?
erik l skrev:Men nog vore väl det värt besväret att få en mask i storlek mellan vanlig grindal och mikro. ett komplement är nog inte dumt.Ja visst är jannes substrat bra! och som allt som är bra har man för lite. Men nog går det hyfsat med tvättsvampen också även om det är mer pyssel!:p
erikthur skrev:Jag fick det aldrig att gå riktigt bra med skumgummimetoden när jag försökte på nytt med tyskinköpt grindalsmask för några år sedan. Kan ha varit något kemiskt onyttigt i skumgummit... Jag försökte även med torv (Jiffy-7 typ) som rekommenderats i Journal of American Killifish Association men Janne Westers odlingsmetod är faktiskt överlägsen. :)
MagicFingers skrev:hur/vad har du dom i?..
erik l skrev:
Nitra98 visst har du riktiga enkyträer kul att det fungerar bra.:D
P.s sista leken på dina scalarer så behöll de och vårdade de frisimmande ynglen en vecka innan psykbryt och åt alla så det går framåt:D Skall sätta igång dem om några dagar igen så får vi se snart fungerar det Ha det bra
mvh erik l
Niklas Sundqvist skrev:erik såg att du bor i dalarna var fick du tag på din kultur, har en stuga i torsby inte allt för långtbort