Levande foder

#1 - 19 juni 2004 15:25
<font color="red">Kom just hem från Stora skuggan (Sthlm), varit och letat levande foder, främst mygglarver och daphnier. Men... jag hittar aldrig något där! Får bara upp massa spindelliknande varelser och annat *äckligt* [:P]. En god vän till min mormor brukade hitta massor av mygglarver vid Stora skuggan och områderna kring där. Men tyvärr så har han gått bort så han har inte avslöjat var någonstans.

Man fångar väl mygglarver på ytan, hoppas jag?

Ni som bor i Stockholm... var hittar ni levande foder?!

</font id="red">
#2 - 19 juni 2004 21:01
<font color="red">Ingen som fångar levande foder?!</font id="red">
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 19 juni 2004 21:12
Vita mygglarver är väl inget riktigt säsong just nu.
Dafnier brukar man ofta hitta i lite smutsiga dammar - typ fågeldammar.

Om Stora Skuggan (Sthlm) kan jag inte uttala mig eftersom jag bor i Stora Solskenet (Gbg)[:-174][;)]
#4 - 19 juni 2004 21:18
Om Stora Skuggan (Sthlm) kan jag inte uttala mig eftersom jag bor i Stora Solskenet (Gbg)

<font color="red">Ha - ha... vad fyndigt [;)]</font id="red">
#5 - 20 juni 2004 13:15
Mathias, vad tror du om Isbladskärret? Inte för mygglarver men annat? Det finns ju en stor hägerkoloni där, men jag vet inte om man får håva i vattensamlingar på Djurgården (nationalstadspark).
Annars har det väl varit för torrt och framför allt kallt för att myggen ska komma igång, tror jag.
#6 - 20 juni 2004 18:00
<font color="red">Det kanske kan vara något, tack för svaret!

Någon annan som har någon åsikt?</font id="red">
#7 - 20 juni 2004 18:41
Mygglarverna kom, sågs och kläcktes i Maj. Så här års hittar man bara enstaka exemplar av mygglarver.

Dafnier finns det däremot, om man letar på rätt ställe.

Ett tips till folk som har ofiltrerade & fiskfria trädgårdsdammar är att plantera in dafnier (eller Moina). De inte bara äter svävalger, så man slipper grönt vatten, utan massförökar sig snabbt, så man får gott om mat till sina fiskar.
#8 - 20 juni 2004 18:59
Jag var och köpte frysta mygglarver. Det funkar jätte bra! De löses upp direkt när de kommer i kontakt med vatten.
Fast vart i Stockholm man kan köpa sånt vet jag inte. Jag bor ett antal x mil där ifrån.

Simma lugnt! [:-176]
#9 - 21 juni 2004 10:52
Jag är lite förbryllad över de svarta mygglarverna. I en balja i trädgården finns det fortfarande vissa dagar massor, räcker till en handfull småfiskar som jag vill ha i lekkondition. Är det för att det varit så kallt senaste veckorna?

Annons