Levande foder!

#1 - 5 april 2004 15:56
Hej!
Vet ngn var man kan få tag i levandefoder så här års, helst foder som ex. micromask, vita maskar, grindalmaskar osv. Finns det ngn form av ätbart djur som man kan ha i akvariumet hela tiden, för att låta den frodas och leva där, samt bli uppäten...?
(som i naturen...)

Mvh Malawi´n
#2 - 5 april 2004 15:57
mnga fiskeaffärer har väl levande bete? såsom mask å maggots å så?? va iof många år sen jag fiskade men då fanns det.
#3 - 5 april 2004 16:03
ja, det finns i fiskeaffärer, men då oftast bara daggmaskar.
#4 - 5 april 2004 16:44
Mikro, grindal, moina osv kan du nog få tag på via kontakter i olika akvarieföreningar eller dito sällskap. Men det är inte alltid lätt. Tag t ex Jönköping. Det finns inget inom föreningen av ovanstående. men vi vet genom en akvarieaffär att det finns någon som har mikro - men han är ännu inte identifierad. Moina finns här och var bl a i Landskrona. Bananflugor lär finnas i sthlm. Annars kan man ju alltid håva upp ngt ur ngn damm när man väl lokaliserat den rätta. Fråga runt i den lokala föreningen. Titta runt själv. Strömmande vatten - ingen större idé. Lagom stor damm = bättre idé. Mkt fåglar i dammen - här finns nog dafnier under sommaren. Och missa inte vårens fångst av svarta mygglarver. / Erik
#5 - 5 april 2004 18:31
Synd att dset inte finns ngn akvaristförening i Västervik då...
Här får man förlita sig på vad som finns i staden och i omnejden, dvs. cirka 2 affärer. Visst kan man mata med maskar, som dem har, men jag skulle vilja ha ngt mindre, och som sagt ngt som kan leva i karet...
Ska försöka beställa mikro från hjortgatanszoo, men de verkar inte ha, i alla fall inte det senaste halvåret...
#6 - 6 april 2004 16:43
Detta kan man fånga just nu i norra Småland med 20 horisontella drag med 40 cm håv (diameter) i den rätta dammen. Tyvärr inga vita mygglarver i den här dammen - saknar Uppsala något för detta...

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=177043&gid=177045

/Erik
#7 - 6 april 2004 16:48
ja jag har ju alltid sagt att uppsala är bäst ;)
#8 - 6 april 2004 17:04
fortsätter på denna tråd med mer levande foder...
När kan det bli dags att plocka mygglarver ute i vattnen?
Var hittar man dem lättast?
#9 - 6 april 2004 17:13
mygglarverna borde väl börja dyka upp runt nu?? var man hittar dom, ja typ alla stillastående vattendrag?
#10 - 11 april 2004 13:56
Var ute idag och fångade ett gäng mygglarver, men fick med massa bös (småskräp) i vattnet. Finns det någon smart akvaristlösning på hur man sållar myggen från böset?
#11 - 11 april 2004 15:40
Möjligen kaffefilter. Jag vet inte riktigt, det beror väl på hur stora skräpbitarna är=)
Själv har jag bestämt mig för att börja med en liten maskodling i en 10-liters hink nu, medan jag väntar på annat levandefoder. Det är så skoj att se fiskarna ha dragkamp om maskarna=)
(jag vet, lite barbariskt, men ingen är perfekt=)

Mvh Malawi´n
#12 - 11 april 2004 15:59
jupp, svarta myggisar finns det ute nu, dom é små men men, vafan...
#13 - 11 april 2004 16:11
Det dumma är att mygglarverna och böset är ungefär samma storlek, därav problemet med att skilja dem åt =)
Får helt enkelt vänta på att mygglarverna samlas vid ytan och försöka undvika få med böset när jag håvar upp dem. Efter några omgångar fram o tillbaka mellan två spänner borde den mesta skiten försvunnit iaf.
#14 - 12 april 2004 10:54
Ska ut och håva ltie idag, så får man se hur det går=)
(om det kommer ngt "bös"=)

Mvh Malawi´n
#15 - 12 april 2004 11:37
Riktigt kul att mata med mygglarverna... firrarna blir som galna när man släpper ner ett gäng larver till dem.
=)
#16 - 12 april 2004 11:42
malawin, vad är det för maskar du odlar?
Nina
#17 - 12 april 2004 11:51
vi har massor med mygglarver ute i våra pölar nu. ska ut och plocka =P
#18 - 12 april 2004 11:55
Ursprungligen skickat av malawi´n

Möjligen kaffefilter. Jag vet inte riktigt, det beror väl på hur stora skräpbitarna är=)

Själv har jag bestämt mig för att börja med en liten maskodling i en 10-liters hink nu, medan jag väntar på annat levandefoder. Det är så skoj att se fiskarna ha dragkamp om maskarna=)

(jag vet, lite barbariskt, men ingen är perfekt=)

Mvh Malawi´n

Vilken sorts mask och hur??
#19 - 12 april 2004 12:59
Vilken sort?
Just nu odlar jag vanliga lövmaskar i 10 liters hinkar. Jag tar bara upp matjord i en hink, tar ca 30 maskar per hink och sedan mat som ex. kaffefilter och äpplen. Man kan även ha i torv istället, neutral. Sedan får man starta om kulturen när det börjar gå trögt. Sedan ska jag dock börja odla annan mask, ex. grindal osv=)
Ja, nu har sannerligen levandefodrens förlovade tid kommit. Finns ju miljontals mygglarver i görlarna nu=)
En fråga bara: Hur stor risk är det att det kommer med sjukdomar tillsammans med larverna???
(man måste dock vara försiktig med att mata med maskar, eftersom de är mycket fettrika, och vissa fiskar ska inte ha daggmask osv...

Mvh Malawi´n
#20 - 13 april 2004 13:40
Kan man mata mbunas med lövmaskar, eller är det farligt. Vissa säger att mbunas är vegetarianer, men det beror väl på sort. Medan vissa säger att de äter alla sorters insekter, om man bara ger dem lite grönfoder som ex. räkmix med ärtor. Hur är det nu???

Mvh Malawi´n
#21 - 4 maj 2004 21:25
Jag har sett några små du larver som simmar runt. Fiskmat stod det på skylten... Mygglarver var det, inte säker.
#22 - 9 maj 2004 17:38
Försiktigt nu!!!
Det finns gott om mygglarver här och där i södra sverige - men varje gång jag lyfter på locket på fångsthinken - eller på täckglaset där jag matat - så svärmar myggorna upp...
Hitintills inte myggbiten - det finns de som lugnar en med att honorna måste para sej innan de blir blodtörstiga - och hannarna är ju alltid snälla...

Annons