Letar efter lysrör!

#1 - 7 november 2010 13:01
Min lilla sjukstuga/yngelkar har sedan urminnes tider (eller iaf sedan mitten av 90-talet nån gång) belysts av ett F8 T5/D lysrör med armatur.

Har haft väldigt svårt att hitta den typen på nätet och min akvariehandlare skakade bara på huvudet och menade att sådana inte tillverkades längre.

Har ändå till slut hittat nåt som kan vara det jag söker på en amerikansk sajt, men tänkte höra om någon här känner till ett närmre ställe att köpa från. Eller är det som min handlare säger, att det är helt kört?

Armaturen är så himla bra, känns trist att behöva skrota den bara för att lysröret gett upp.
#2 - 7 november 2010 13:18
Har du kollat med de större kedjorna som Bauhaus etc?
#3 - 7 november 2010 13:30
Ja, men jag får aldrig en precis träff. Har börjat inse att jag inte begriper vad som är vad...

T5-rör finns ju, men de beskrivs som relativt nya och ska passa till "den nya generationen armaturer". Men min armatur är minst 15 år och räknas väl knappast in där?
Är det beteckningen F8 som skiljer mitt rör från de jag finner i handeln, eller vad är det? *förvirrad*

Edit: hm..., nä, F8 betyder väl 8 W?
Det jag inte begriper är om man kan ta ett annat T5-rör än det jag haft hittills och installera det i den gamla armaturen, eller funkar det inte?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 7 november 2010 14:24
Ja, men jag får aldrig en precis träff. Har börjat inse att jag inte begriper vad som är vad...

T5-rör finns ju, men de beskrivs som relativt nya och ska passa till "den nya generationen armaturer". Men min armatur är minst 15 år och räknas väl knappast in där?

Är det beteckningen F8 som skiljer mitt rör från de jag finner i handeln, eller vad är det? *förvirrad*

Edit: hm..., nä, F8 betyder väl 8 W?

Det jag inte begriper är om man kan ta ett annat T5-rör än det jag haft hittills och installera det i den gamla armaturen, eller funkar det inte?

T8 rör kan inte sättas in i ramper för T5-rör och vice versa.
T8 rör (vilket säkert är det som du har för T5 fanns inte för 15 år sedan) är grövre än de moderna T5-rören. T8-rör har en diameter på 2,56 cm, medan T5-rören har en diameter på 1,6 cm (om jag nu minns rätt).

Så du har T8 och de är de vanligaste i handeln. Vad du skall göra är att mäta längden på ditt rör och sedan leta efter ett lika långt T8-rör i handeln
#5 - 7 november 2010 16:02
Håller inte med riktigt Kjell. http://www.1000bulbs.com/product/1053/F-08T5D.html
Verkar ju vara T5 rör 305 mm långa, men jag hittar inga i sverige. Jag tycker att de är väldigt lika de jag har i båten.

/Wolfgang.
#6 - 7 november 2010 16:08
är väl samma typ som sitter i nödutgångsskyltar... jag har hittat 8w t5rör, både powerglo och floraglo, din butik kan beställa hem dem från azola...
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 7 november 2010 18:04
Wolle1950 skrev:
Håller inte med riktigt Kjell. http://www.1000bulbs.com/product/1053/F-08T5D.html

Verkar ju vara T5 rör 305 mm långa, men jag hittar inga i sverige. Jag tycker att de är väldigt lika de jag har i båten.

/Wolfgang.

??????????????
Vad menar du - jag skrev ju att T5 rör hade en diameter på ca. 1,6 cm och det har ju dessa?
#8 - 7 november 2010 18:53
Vad jag menade var detta:
[quote=Kjell Fohrman]Så du har T8 och de är de vanligaste i handeln. Vad du skall göra är att mäta längden på ditt rör och sedan leta efter ett lika långt T8-rör i handeln [/quote]
Små korta T-5 rör har säkert funnits i 30 - 40 år, finns till båt och husvagnsbelysning.

/Wolfgang.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 7 november 2010 20:08
Wolle1950 skrev:
Vad jag menade var detta:

Små korta T-5 rör har säkert funnits i 30 - 40 år, finns till båt och husvagnsbelysning.

/Wolfgang.

OK då, men inte som akvariebelysning i alla fall.
#10 - 7 november 2010 23:54
Mitt lysrör är 28.8 cm långt (minus stiften) och knappt 16 mm i diameter. Knappt 0,5 cm (center till center) mellan stiften.

Jag får nog ändå anta att det är ett T5 eftersom det står T5 på det.

Jag minns inte exakt när jag köpte det, men det var iaf medan jag bodde i Göteborg och det vet jag bestämt att jag gjorde mellan 1996 och 2000/2001, så någonstans däremellan är det köpt. (Blir ju lite mindre än 15 år ser jag, räknade slarvigt.) Armaturen kan vara ett par år äldre än lysröret.
Det köptes inte i en akvarieaffär, utan en liten butik som sålde belysning. Jag berättade vad jag skulle ha det till och snubben bakom disken plockade fram detta. (Står ju även "Marin Cristal" på det, låter lite som en akvaristik-koppling tycker jag.)

Men om jag har förstått er rätt nu så kan jag köpa ett annat T5-rör än just det jag har här hemma, och använda? Så länge det är just T5 och jag hittar en ljusnivå som verkar vettig menar jag?

Vandal: tack för tipset, men de tycks inte ha de korta rören tyvärr.
#11 - 8 november 2010 03:11
jag köpte mitt 8w powerglo för typ ett halvår sedan... man får ligga på butiken lite för att de ska få tummen ur och orka beställa dem...
annars finns det att beställa på drakfisken (aqualight nano)...

8w t5 är alltid lika långa

edit

http://www.hagen.com/usa/aquatic/product.cfm?CAT=1&SUBCAT=112&PROD_ID=01016230020101
#12 - 8 november 2010 05:40
Jag vet inte om det är okej att "låna" en tråd men jag har också lysrörsproblem så jag frågar här...

Fick med lysrör till ett av mina akvarium när jag köpte det, och förra veckan när jag kom hem från jobbet så stod det bara och blinkade, så jag köpte ett nytt rör i elbutiken här. Det tog inte en dag så hade det slocknat!

Det jag köpte var ju dock inget "akvarie-lysrör" utan bara ett vanligt.

Vad skiljer på vanliga rör och "aqua-rör"?
#13 - 8 november 2010 17:11
O-Jonsson skrev:
Jag vet inte om det är okej att "låna" en tråd men jag har också lysrörsproblem så jag frågar här...

Fick med lysrör till ett av mina akvarium när jag köpte det, och förra veckan när jag kom hem från jobbet så stod det bara och blinkade, så jag köpte ett nytt rör i elbutiken här. Det tog inte en dag så hade det slocknat!

Det jag köpte var ju dock inget "akvarie-lysrör" utan bara ett vanligt.

Vad skiljer på vanliga rör och "aqua-rör"?

inte mycket som skiljer rent tekniskt, men akvarierör har mycket bättre färgegenskaper för djur och växter...
jag tror att din glimtändare är slut... byt ut den så ska det nog funka igen...
#14 - 9 november 2010 08:06
Jag har själv liknade till ett nano kar. När jag bytte så köpte jag på IKEA detta ljusrör. Pratade med en välsorterad belysningsaffär som kunde ta hem både varmvita och kallvita rör dock ej för 19 kr. På armaturen stod det dock T2 Max 8 W.
//
#15 - 9 november 2010 09:15
Vandal skrev:
inte mycket som skiljer rent tekniskt, men akvarierör har mycket bättre färgegenskaper för djur och växter...

jag tror att din glimtändare är slut... byt ut den så ska det nog funka igen...

Okej tack! :)
Bilagor:
#16 - 10 november 2010 11:42
hulkjohan skrev:
Jag har själv liknade till ett nano kar. När jag bytte så köpte jag på IKEA detta ljusrör.

//

Åhå... Vad är det för typ av ljus på det röret? Kallt, varmt, gult, vitt, blått, vad?:)

Annons