Lerkruka till ancistruslek??

#1 - 4 juli 2009 14:31
Har köpt en liten lerkruka till mina ancistrusar! :D Men hur ska jag ställa den i karet? Ska jag ha det lilla hålet upp eller hur vill de ha de?? :confused: Tycker att det lilla hålet ser väl litet ut... hur har ni gjort (ställt) er lerkruka för att det ska bli lek???
Tack tack
#2 - 4 juli 2009 15:02
Lägg den ner på sidan.
#3 - 4 juli 2009 19:17
Vi har tryckt ner vår i sanden på sida med endast en liten öppning/glänta. Ingen lek än men hoppas på det så småningom. Dock är jag lite skeptisk till att de väljer krukan eftersom de lekt bland rötter innan. Tror nog mer det blir under nån rot men har tyvärr inte så många bra gömställen i detta karet.
#4 - 4 juli 2009 19:49
Ställ den med öppningen så att vattnet flödar in.

Dvs, om du har utflödet från din pump så att den blåser från höger till vänster längs frontglaset, så ställer du din ancistruslya i vänstra ändan av karet med öppningen till höger.
#5 - 4 juli 2009 22:43
Det här med flödet tänkte jag oxå på när jag placerade krukan. Vi har pumpen till höger med blåset riktat mot vänster och flödet på botten är då bäst mellan mitten och höger sida med öppningen riktad mot vänster. Vattnet går ju runt så att säga.
Det var i alla fall den mest logiska placering min lilla hjärna kunde komma på [:o]
#6 - 15 juli 2009 12:00
Nina82 skrev:
Det här med flödet tänkte jag oxå på när jag placerade krukan. Vi har pumpen till höger med blåset riktat mot vänster och flödet på botten är då bäst mellan mitten och höger sida med öppningen riktad mot vänster. Vattnet går ju runt så att säga.

Det var i alla fall den mest logiska placering min lilla hjärna kunde komma på [:o]

Jag köpte 2 st " vuxna" ca 7-8 cm ancistrus förra veckan, idag hittade jag rom i ett av tornen, hannen fläktar för fullt & skyddar romkornen..

vad betalade du för dina?`

jag betalade 180:- för honan & 220:- för hannen på djurmagazinet
#7 - 15 juli 2009 12:05
Leo_Zvar skrev:
Jag köpte 2 st " vuxna" ca 7-8 cm ancistrus förra veckan, idag hittade jag rom i ett av tornen, hannen fläktar för fullt & skyddar romkornen..

Det blir billigare om man köper direkt från en odlare.
Jag köpte mitt par för 10st körsbärsräkor :D
Bilagor:
#8 - 15 juli 2009 13:19
HeroS skrev:
Har köpt en liten lerkruka till mina ancistrusar! :D Men hur ska jag ställa den i karet? Ska jag ha det lilla hålet upp eller hur vill de ha de?? :confused: Tycker att det lilla hålet ser väl litet ut... hur har ni gjort (ställt) er lerkruka för att det ska bli lek???

Tack tack

Jag har aldrig lyckats att få mina Ancistrus att leka i en ler kruka så jag testa att gröppa ur en liten lava sten.
En lagom stor så att malen få plats i den. Då vart det lek innan det ingeting. Kan vara något att testa om du inte lyckas med krukan. :)
#9 - 15 juli 2009 15:30
Leo_Zvar skrev:

Vi köpte våra guldancistrus som pyttesmå men jag minns inte riktigt vad de kostade (tror det var ca.100:-/st). Vi köpte dem på djurriket i Helsingborg för snart ett år sedan.
Bilagor:
#10 - 15 juli 2009 21:24
Dom leker oavsett var du har i karet. Har du en liten sten bara så leker dom mot den lr mot en ruta :D

Annons