Lera i akvariet?

#1 - 27 juli 2003 06:59
Hej

Läste någonstans att man kunde använda lera för att göra egen bottennäring. Har någon provat detta? Duger vilken naturlera som helst eller finns det risk att det finns föroreningar i leran? Kan man blanda i tex flytande näring i leran och sedan låta den torka till bollar innnan de placeras runt växternas rötter? Räcker det att torka lerkulorna i luften eller är det bättre att bränna leran i ugnen?

Tacksam för svar

Peter
#2 - 27 juli 2003 08:09
Jag har provat och vill inte rekomendera det. Varje gång man gallrar eller flyttar om så riskerar man att få ett stort grått rökmoln i hela karet. Dessutom så har jag i efterhand läst defdacs inlägg om näringsinnehållet som knappast gör det bättre. Om jag inte minns fel så är det proportionerna mellan dom olika ämnena som inte stämmer ett dugg överens med vad växterna vill ha. Detta kommer då att innebära att växterna tar slut på ett av ämnena och sedan är växten begränsad plus att du har en gödningsbomb i botten som kan hjälpa algerna på traven. Jag utgår från att defdac kommer att svara bättre på denna frågan. Tilläggas bör att det finns väldigt många andra akvarister här på zoopet som förespråkar lerkulor men ingen av dom är en lika bra växtakvarist som defdac.
MVH
Magnus
#3 - 27 juli 2003 08:21
Ursprungligen skickat av Tropfrog

Tilläggas bör att det finns väldigt många andra akvarister här på zoopet som förespråkar lerkulor men ingen av dom är en lika bra växtakvarist som defdac.

*Håhå* ;-) Defdac, har du insett att det är du som dikterar lagarna i växtakvarievärlden? Det kanske är lika bra att vi andra slutar svara på frågor här... (?)

Peter
#4 - 27 juli 2003 09:22
Ta inte illa upp petnym. Ingen av oss når väl riktigt upp till defdacs nivå. Det var inte meningen att trampa någon på tårna. Den dagen jag tycker att jag har något att komma med så kommer jag garanterat att ställa upp i någon tävling och försöka slå Daniel. Om det finns några lagar i växtakvarievärlden så är det inte defdac som dikterar dom. Det är nog främst växterna som gör det.
MVH
Magnus
#5 - 27 juli 2003 09:37
Ursprungligen skickat av Tropfrog

Ta inte illa upp petnym. Ingen av oss når väl riktigt upp till defdacs nivå.

Missförstå mig inte. Jag menade inte alls att jag skulle vara ens i närheten lika duktig som Defdac. Därmed inte sagt att jag tror att han har "rätt" i allt han skriver. För mig är alla "förstapersons"-erfarenheter lika värdefulla oavsett om den som skriver lägger all sin fritid på sitt akvarie eller ej.

För övrigt så funkar det inte att kopiera någons metoder rakt av eftersom även mycket små skillnader i förutsättningar gör jättestor skillnad. Det är man själv som känner sitt akvarie bäst!

Peter
#6 - 27 juli 2003 09:48

För övrigt så funkar det inte att kopiera någons metoder rakt av eftersom även mycket små skillnader i förutsättningar gör jättestor skillnad. Det är man själv som känner sitt akvarie bäst!

JA helt klart. Jag har haft problem med alger i mitt kar. Jag har efter ett tags läsande om alger kommit fram till att det är just bottengödningen i mitt kar som är boven. Jag kommer när jag flyttar om en månad att tvätta rent all sanden och prova utan jams i botten. Först när jag vet hur det faller ut vet jag om det funkar för mig.

MVH
magnus
#7 - 27 juli 2003 10:54
man bör nog tänka på mer än bara växterna, lera eller inte jag tror nog att val av bottenmaterial påverkar fiskarnas trivsel & kanske är
avgörande för om vissa fiskar kommer i lek lättare (bara en tanke)
#8 - 27 juli 2003 12:17
Hej

Jag har provat och vill inte rekomendera det. Varje gång man gallrar eller flyttar om så riskerar man att få ett stort grått rökmoln i hela karet.

Jag har samma problem i ett akvarium där det aldrig har varit någon bottengödning, men väl flytande. Beror då detta "gråa rökmoln" på växtnäringen eller kan det vara någonting annat [:)] ?
#9 - 27 juli 2003 12:59
Ursprungligen skickat av R.Be

Jag har samma problem i ett akvarium där det aldrig har varit någon bottengödning, men väl flytande. Beror då detta "gråa rökmoln" på växtnäringen eller kan det vara någonting annat [:)] ?

Det blir dom nog varse så småningom... men låt dom leva med vanförestälningen att bara dom tar bort bottengödningen så blir akvariet automatiskt lika snyggt som defdacs.

von Tyfus
#10 - 27 juli 2003 16:43
Jag har precis prövat [:)]
Se (http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12622)
#11 - 30 juli 2003 15:04

Det blir dom nog varse så småningom... men låt dom leva med vanförestälningen att bara dom tar bort bottengödningen så blir akvariet automatiskt lika snyggt som defdacs.

Nej men tvärtom så innebär inte kladdig lerbotten som grumlar vattnet så fort man river upp växter att man får ett fint växtakvarium.

Jag är motståndare till ler/torv-botten dels för att de absolut bästa växtakvaristerna i världen inte använder sån skit, och dels för att de akvarier jag sett med lerbotten varit långt ifrån imponerande - och ändå så framhåller samma jäkla akvarister att man ska använda skiten. Det finaste exemplet är den dillande Peter Bradley som brukar skriva för Practical Fishkeeping - gång på gång visar han upp sina "fina" burkar där han använder "sin" metod med skålar fyllda med torv/lera. Det ser för jäkligt ut, och jag kan åstakomma samma resultat med rentvättat grus. De burkar som körs enligt Walstads principer ser dels inte speciellt vackra ut (jag kan dock räkna upp ett par undantag) och dels så får dom aldrig någon snabb tillväxt och dels så kan man inte ha intressanta växter.

<b>Vi växtakvarister vill ofta lyckas med svåra växter, och om det dessutom växer snabbt så är det en fördel.</b>

Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Bottnen gör inte skillnad mellan att lyckas eller misslyckas med ett högljus-CO2-bestyckat växtakvarium där man vill fokusera på snabb växtlighet.

Den som vill lyckas med sina växtakvarier bör läsa Aquatic Plant Digest, och gärna lyssna lite extra på Tom Barr som gång på gång på gång på gång på gång på gång hjälper havererade växtakvarier att bli fina igen. Kör man enligt hans *extremt enkla* anvisningar så kan man faktiskt vara ganska säker på att lyckas. Jag har iaf gjort det när jag slutade lyssna på alla geggamojpersoner. Hundratals andra på Aquatic Plant Digest har lyckats. De jag har hjälpt och gjort som jag (Barr) sagt har lyckats. I bästa fall behöver man bara 50%-vattenbyten och några kemikalier med obskyra namn och ett teskedsmått - i värsta fall även några vattentest.
#12 - 30 juli 2003 15:10
Ursprungligen skickat av defdac

Den som vill lyckas med sina växtakvarier bör läsa Aquatic Plant Digest, och gärna lyssna lite extra på Tom Barr som gång på gång på gång på gång på gång på gång hjälper havererade växtakvarier att bli fina igen. Kör man enligt hans *extremt enkla* anvisningar så kan man faktiskt vara ganska säker på att lyckas. Jag har iaf gjort det när jag slutade lyssna på alla geggamojpersoner. Hundratals andra på Aquatic Plant Digest har lyckats. De jag har hjälpt och gjort som jag (Barr) sagt har lyckats. I bästa fall behöver man bara 50%-vattenbyten och några kemikalier med obskyra namn och ett teskedsmått - i värsta fall även några vattentest.

Jag kanske skulle ta hjälp av denna expertis för att få ordning på mitt senaste högintensiva akvarie med trådalgproblem. Dessa problem kan knappast härledas till bottengödningen då jag hade samma problem innan då jag körde det utan bottengödning tills jag nyligen startade om det med sådan.

Peter
#13 - 30 juli 2003 15:25

Jag kanske skulle ta hjälp av denna expertis för att få ordning på mitt senaste högintensiva akvarie med trådalgproblem. Dessa problem kan knappast härledas till bottengödningen då jag hade samma problem innan då jag körde det utan bottengödning tills jag nyligen startade om det med sådan.

Ja varför inte skicka in dina parameterar i ett inlägg på APD och höra lite?

Var det i den burken du av misstag råkade häva ner extremt mycket järngödning? Att järnkemin i våra burkar är mer än knepig fick R.Be mig att inse i en tidigare batalj här på zoopet.
#14 - 30 juli 2003 15:30
Ursprungligen skickat av defdac

Var det i den burken du av misstag råkade häva ner extremt mycket järngödning? Att järnkemin i våra burkar är mer än knepig fick R.Be mig att inse i en tidigare batalj här på zoopet.

Jo, det var den. ;-) Men burken har startats om från scratch sedan dess så det är inte det som spökar.

Peter
#15 - 30 juli 2003 15:40

Men burken har startats om från scratch sedan dess så det är inte det som spökar.

Det jag lurade lite över med min järnkemi-kommentar är om substratet innehåller fantastiskt mycket "rost" även om du har tvättat rent det - men du kanske även bytt hela substratet?
#16 - 1 augusti 2003 08:05
Hej

Det är alltid roligt att det finns personer som är intresserade av akvarier. Vad som skulle vara intressant att veta är tidsåtgången för dessa KemAkvarier(KA) per vecka.Man kan lätt luras att tro att man har 100% kontroll, men dessutom är fodret en faktor, om man nu har fisk i KA(den biologiska aktiviteten styr man inte så lätt). Dessutom är två akvarier inte lika och kommer inte att bli lika även om metoden är lika och framför allt om det är två personer som har hand om var sitt.

Vad som också skulle vara intressant att se är ett KA som varit igång några år utan omstart och utan nya växter, men det kanske finns någon som har något sådant eller länkar till en tillfärlitlig källa.
#17 - 1 augusti 2003 08:12
Vad som också skulle vara intressant att se är ett KA som varit igång några år utan omstart och utan nya växter, men det kanske finns någon som har något sådant eller länkar till en tillfärlitlig källa.

Nej vad som tvärtom skulle vara intressant vore att se hur en gammal växtakvarist som låtit sina växtakvarier stå och puttra i 20 år starta ett helt nytt växtakvarium enligt geggamojsprincipen och se hur bra det går det första året jämfört med ett vattengött högljus-CO2-akvarium.
#18 - 1 augusti 2003 10:59
Hej

Vilket tur att det inte är Daniel som bestämmer vad som är intressant eller inte [;)].

Vad som också skulle vara intressant att se är ett KA som varit igång några år utan omstart och utan nya växter, men det kanske finns någon annan som har något sådant eller länkar till en tillfärlitlig källa.
#19 - 1 augusti 2003 11:30
Ursprungligen skickat av R.Be

Hej

Det är alltid roligt att det finns personer som är intresserade av akvarier. Vad som skulle vara intressant att veta är tidsåtgången för dessa KemAkvarier(KA) per vecka.

Det skulle nog kanske underlätta om du definierar vad du anser vara ett kemakvarie?

Är alla akvarier som använder flytande växtnäring kemakvarier, och alla som använder bottengödning icke-kem-akvarier?

Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter...
#20 - 1 augusti 2003 11:59
Hej

Det skulle nog kanske underlätta om du definierar vad du anser vara ett kemakvarie?

Är alla akvarier som använder flytande växtnäring kemakvarier, och alla som använder bottengödning icke-kem-akvarier?

Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter...

Se:
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12622&whichpage=1

http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12654

Ingenting är guld och gröna skogar. Vad som också skulle vara intressant att se är ett KA som varit igång några år utan omstart och utan nya växter, men det kanske finns någon annan som har något sådant eller länkar till en tillfärlitlig källa.

#21 - 1 augusti 2003 13:10

Vad som också skulle vara intressant att se är ett KA som varit igång några år utan omstart och utan nya växter, men det kanske finns någon annan som har något sådant eller länkar till en tillfärlitlig källa.

Först ett seriöst svar:
http://showcase.aquatic-gardeners.org/2001.cgi?&op=showcase&category=0&vol=0&id=62

I ett mail från Detlef:

Hi Daniel,
yes, you're right I got the idea from the scape called "Colorful Melody" [in Aqua Journal vol 33].
What has attracted my attention most was the variety of different colored plants both highlight and shade loving ones. After some trouble with finding suitable levels of fertilizers I've got it right in the long run. The tank is going very well at the time and <b>I am still enjoing the scape very much.</b>
Meanwhile I had the opportunity to talk to the maestro himself. Reckon what he said to me? "Don't copy too much!" But obviously not only him knows what I have done. Well, there are so many stories behind this specific tank I could wright a whole book about it.

Eller varför inte vilket av akvarierna som helst i någon av showcase 2000, 2001 eller 2002:
http://showcase.aquatic-gardeners.org/2000.cgi?&op=showpage&name=view-showcase
http://showcase.aquatic-gardeners.org/2001.cgi?&op=showpage&name=view-showcase
http://showcase.aquatic-gardeners.org/2002.cgi?&op=showpage&name=view-showcase
Visserligen gör många personer om sina burkar årligen <b>vad gäller kompositionen av växter</b> men de allra flesta kör med någon form av PMDD.

Men sedan är det ju alltid kul med Bosse Ringholms retorik som du kör med R.Be ;)

Vilket tur att det inte är R.Be som bestämmer vad som är intressant eller inte [;)].

Nej vad som tvärtom skulle vara intressant vore att se hur en gammal växtakvarist som låtit sina växtakvarier stå och puttra i 20 år starta ett helt nytt växtakvarium enligt geggamojsprincipen och se hur bra det går det första året jämfört med ett vattengött högljus-CO2-akvarium.
#22 - 1 augusti 2003 16:22
Hej

Hmm.. tyvärr hittar jag ingenting om tidsåtgång/vecka eller någonting om antal år som akvarierna varit igång (bilder i all ära). Ja, ja tidsnog svarar kanske någon annan.

Nä, helt korrekt att jag inte bestämmer men å andra sidan:
Nej vad som tvärtom ....

Mycket positivt [:)], vilket också visar tonläget. För det finns bara ett sätt som är det <b>RÄTTA</b> eller hur [;)] ?

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig eftersom jag själv aldrig bott på samma ort så länge och dessutom så startar jag om akvarierna efter ca. 5-6 år. Vilket slumpmässigt sammanfaller med flytt [:)] .

Det var en aquarist,
som odlade grönt.
Det han ville,
var <b>rätt</b> så trist.
Det han skapade var skönt,
men <b>vilken, vilken</b> kille.

#23 - 1 augusti 2003 16:32

Det var en aquarist,

som odlade grönt.

Det han ville,

var <b>rätt</b> så trist.

Det han skapade var skönt,

men <b>vilken, vilken</b> kille.

Den första snygga kreation jag sett från dig R.Be. Det är nog bäst du håller dig till diktningen ;)
#24 - 1 augusti 2003 16:40
Den <b>MÅSTE</b> få hänga med ett tag.
#25 - 1 augusti 2003 17:11
Fan jag måste ju kontra. =)

Det var en aquarist,
som inte var tillräckligt gammal
för att inte veta allt.
Svar på tal hade han javisst,
Geggamoja, myggnät det var hans mall
sedan luta sig tilbaks och läppja sin malt.
#26 - 1 augusti 2003 17:52
Hej Daniel

Jag tror faktisk att du vill väl med din argumentation, men som f.d säljare ser jag också att du bryter mot ett antal "regler" som möjliggör avslut. Att någon överhuvudtaget nappar på metoden är mer en slup än någonting annat. Det viktiga är inte att påtala felen med den andra metoden (som finns) utan endast påtala fördelarna med den man förespråkar (men det finns nackdelar också).

Om du verkligen är "seriös" byt strategi, personligen bryr jag mig inte om vilken metod folk använder för jag vet att båda fungerar (även om du anser att bara den ena fungerar). Naturligtvis allt där mellan också, det är inte svart eller vit.

Förövrigt är det två sakfel i din dikt, håll dig till växtakvariet istället [;)] .
#27 - 1 augusti 2003 18:22
Aha det förklarar Bosse Ringholms-retoriken =) Nej men skämtåsido så har du naturligtvis rätt trots att du inte själv följer dina egna råd. Det är naturligtvis bättre att berätta om sin egen metods förträfflighet, men då du påpekar felen i min metod lär jag ju inte sitta som en fåne och inte påtala felen i din metod.

Det viktiga är inte att påtala felen

Förövrigt är det två sakfel i din dikt

*lol*
#28 - 1 augusti 2003 18:42
Hej

Jag ska göra ett litet exempel eftersom du nog inte förståd vad jag menade utan "anfaller" omedelbart [;)].

Ja, det fungerar säkert, men om du istället .....

eller

NEJ det är fel skiten fungear inte, bara geggamoja etc ...

Vilken tror du får större genomslag?

Nu hoppas jag att du förstår, förövrig tänker jag inte sälja in din dikt [:D] det får du göra själv. [;)] = Ironi, som förklaring.

Var i denna tråd har jag påtalat felen i den metod som du förespråkar?
#29 - 1 augusti 2003 19:15
Äsch. Det är ju naturligtvis så att det är bättre att i positiva ordalag berätta hur man gör och vilka fördelar man tycker man får. Så då gör vi så i fortsättningen.

För att återgå i positivare ordalag till det jag egentligen är intresserad av så tycker jag ett vattenbyte i veckan är ganska rimlig tidsåtgång. Med min hävert tömmer/fyller jag 50% av vattnet på ca en timme och då pågår trimmning/gödning under tiden. Men eftersom jag är lite petig med utseendet så kan jag inte låta bli att trimma/plocka flera gånger i veckan.

I garderoben har jag en 60-litrare med Akadama-jord/lera där jag har mossa/ormbunke/hygrophila/vallisneria. Inte mycket att göra där för mig som växtakvarist, vilket om jag förstår dig rätt, är perfekt. Dock måste den matas med K2SO4 för att inte Hygrophilorna ska få det typiska kaliumbristutseendet med små prickar.
#30 - 1 augusti 2003 19:25
Hej

Helt rätt, perfekt för mig som är lat. Men någon gång ska jag göra ett ordentligt försök med "din metod" men just nu är intresset odla fisk och då får den biten ta tid och "växtakvarierna" stå tillbaka.

Annons