Leoparddanio, boliviansk FC, otocinclus etc...

#1 - 22 februari 2006 21:40
Hej!

Jag har precis startat ett 200L akvarium. 100x40x50cm. Jag har ett ytterfilter för 350L för att vara på den säkra sidan.

Just nu har jag börjat med 8st leoparddanio, vilka jag förstår är zebradanio med annan täckning. Nu undrar jag vad jag skulle kunna utöka med. Jag har själv läst artbeskrivningar och försökt hitta något som kan fungera.

Jag har tänkt att ha kanske 8 leoparddanio ytterligare, alltså ca. 16 totalt.

Vidare vill jag ha något slags ciklid, och tycker att boliviansk fjärilsciklid verkar vara en trevlig ciklid. Om den går bra i kombinationen, ska jag ha fler än ett par?

Som renhållare hade jag tänkt mig randig otocinclus, eller någon annan otocinclus, de verkar ju vara rätt så lika. Vad jag har läst verkar otocinclus vara en ganska rolig fisk, men hur många av dessa ska jag ha? Är det en stimfisk känns det ju rimligt att ha åtminsone 6st, men blir det då för mycket fisk i karet?

Jag tänkte också på att ha några corydoras, men då det verkar som att det blir ett stim otocinclus samt leoparddanio så blir väl 3 stim för mycket?

Ska jag ha någon ancistrus också?

Vad tror ni? Vore tacksam för lite tips, tankar och kanske idéer till vad jag kan ha mer.

Vattnet är ca. 25 grader C och ar ett pH på ungefär 7. Bottenmaterial är rådasand 0,8-1,2mm. Jag har en del växter men det ska köpas in fler så småningom.

Tack på förhand!
Johan
#2 - 22 februari 2006 22:09
Det kan nog bli lite mycket bottenfisk om du har både ottosar och corys, så jag ahde valt en av dem (corys)

En setup som såhär hade nog funkar finfint:

16 Danio
2 Boliviansk FC
6 Coryodras
1 Ancistrus

och förmodligen kan du ha rätt många fler av både danios och corydoras, eller kanske ett par av någon anna liten ciklid, typ nyckelhål.
#3 - 23 februari 2006 08:37
Tack!

Du har nog rätt i valet Nils. Då jag läst mer om ottosar verkar de vara rätt känsliga, och dessutom kräva en hel del alger i karet.

Finns det någon risk att corydoras skäggtömmar skadas på rådagruset?

Vet någon om corydoras, eller någon annan av fiskarna i kombinationen äter upp ägg som kanske BFC lägger?

Mvh. Johan
#4 - 23 februari 2006 08:44
Ancistrusen skulle mycket väl kunna mumsa i sig lite rom, jag vet itne hur väl Bolivianerna akan försvara den mot malar.
Hur grovt rådagrus har då?
#5 - 23 februari 2006 09:44
Jag har 0,8-1,2mm rådasand.

Mvh. Johan
#6 - 23 februari 2006 12:27
Tror det funkar fint till corydoras, så länge det inte är några vassa kanter.
har aldrig själv haft rådasand, men jag har sand som såldes som det, men är tillverkat någon annan stans. det är iaf inte vass, och mina synodontismalar gillar det, dom käkkar upp och spottar ut det genom gälarna.

Annons