Lemna minor (andmat) en guldgruva!!

#1 - 5 februari 2007 09:38
Satt just och tittade på traderas annonser och upptäckte att en säljare sålde 20 st "plantor" andmat.

Utropspriset var 5:- och nu är det uppe på 21:- :) :)

ÄNTLIGEN................ Vilken förmögenhet jag sitter på!!!

Å andra sidan så har jag kastat bort en ny bil vid senaste utrensningen ;) ;)
#2 - 5 februari 2007 09:39
sålde av lite annat ogräs tidigare.
kommer nog börja sälja av lite mer när det blir varmare. känns som lurendrejeri att skicka växter med posten när det är kallt väder.
#3 - 5 februari 2007 10:02
Jag skulle kunna börja sälja Pistia och Salvinia per kilo. Rensade nyss ut en tiolitershink ur mitt 90-liter akvarium, och följer de schemat är det dags igen om två veckor. Jag säljer dock inte, eftersom jag har både andmat och snäckor i akvarierna, vilket folk som regel inte vill ha.
#4 - 5 februari 2007 10:46
Det finns en annan andmat som jag glömt vad den heter, som jag har. Den är bra mycket trevligare än den vanliga lilla. Den här är riktigt stor och kraftig med högblanka bladplattor och grenade små rötter som en kjol undertill. Kanske är det den som menas? Det skulle vara mer rimligt än att det är den där lilla svårutrotade "pesten" ;)
#5 - 5 februari 2007 10:53
Det kan man tro....... men icke, det fanns en bild på auktionsobjektet också.

Jag vet att det finns fiskar som med glädje knaprar i sig andmat och visst kan det se trevligt ut i begränsade mängder men ändå........ :confused:

Roligt att det som jag ser som ett onödigt ont, för andra kan vara både begärligt att äga och går dessutom att tjäna lite pengar på. :) :)
#6 - 5 februari 2007 10:55
Svårutrotad?!?m Skaffa en vattensköldpadda :D
Jag blev av med 0.5m^2 andmat på bara lite drygt en vecka.
Den enda nackdelen är väl att det flesta andra växter och en del fiskar kommer att försvinna också ;)
#7 - 5 februari 2007 10:57
Om nu andmat är så värdefull så har jag inte råd med sköldpadda ;)
#8 - 5 februari 2007 10:59
evus skrev:
Satt just och tittade på traderas annonser och upptäckte att en säljare sålde 20 st "plantor" andmat.

Utropspriset var 5:- och nu är det uppe på 21:- :) :)

ÄNTLIGEN................ Vilken förmögenhet jag sitter på!!!

Å andra sidan så har jag kastat bort en ny bil vid senaste utrensningen ;) ;)

Fick med andmat(ofrivilligt) när jag bytte till mig guppys, de förökar sig sjukt snabbt:(
Jag fattar inte att folk vill betala för möget.
Jag kommer att behöva få göra en storrensning i mitt kar bara för att bli av med det :mad:
#9 - 5 februari 2007 15:06
Kan detta vara en del av människornas eviga dilemma....... Har man massor uppskattar man det inte men är man utan så vill man ha. :D
#10 - 5 februari 2007 15:08
Jag fattar inte hur folk kan tycka att det är svårt att bli av med andmaten? Det är ju bara att ta en håv och försiktigt håva upp all andmat
#11 - 5 februari 2007 15:17
Glenn skrev:
Jag fattar inte hur folk kan tycka att det är svårt att bli av med andmaten? Det är ju bara att ta en håv och försiktigt håva upp all andmat

Inte om man har andra flytväxter också. ;)
#12 - 5 februari 2007 15:30
Jag har massvis med Riccia och en slags köttätande växt (för infusorier) som heter Utricularia gibba:

http://images.google.se/images?svnum=10&hl=sv&lr=&q=Utricularia+gibba

För att inte tala om mina stora växter som når upp tll vattenytan........

Det är hopplöst att bli av med andmaten därför ser jag det som en liten ljusning att det är en potential förmögenhet som skvalpar omkring där. :) :)
#13 - 5 februari 2007 15:33
Glenn skrev:

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Det där var allt en kaxig kommentar:p !! Om du passerar Göteborg så kan jag göra ett försök när du kommer på besök? Eller.... vad fasen DU kan få ta bort andmaten ;)![/COLOR][/FONT]
#14 - 5 februari 2007 15:34
Jo om man har riccia tex så kan jag förstå att det blir svårt men om man har lite större växter som pistior eller liknande så är det ju inte så svårt:)
#15 - 5 februari 2007 15:35
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Det där var allt en kaxig kommentar:p !! Om du passerar Göteborg så kan jag göra ett försök när du kommer på besök? Eller.... vad fasen DU kan få ta bort andmaten ;)![/COLOR][/FONT]

Ja men klart man måste vara lite kaxig sådär;) Kanske ska starta eget som andmatsutrotare:D:D:D
#16 - 5 februari 2007 15:36
Lenmar skrev:

Ha! ha! Och jag har liten läbbig andmat på mycket närmare håll... Glenn, kom och rensa ;)
#17 - 5 februari 2007 15:50
Glenn skrev:
Jo om man har riccia tex så kan jag förstå att det blir svårt men om man har lite större växter som pistior eller liknande så är det ju inte så svårt:)

Hrm, nu måste jag invända igen...:p Har du möjligen sett rötterna på pistia? Vet du hur mycket andmat som kan trassla in sig och gömma sig där? Man TROR att man fått bort allt, man har suttit och sköljt och rensat VARENDA pistia, men nej...5 Minuter senare kryllar det av andmat igen för att man missat ett mikroskopiskt litet blad... :mad:
#18 - 5 februari 2007 15:57
Jag håller helt med dig Nitra98. Usch vad jobbig den lilla andmaten är. Jag fick in sånt när jag fångade svarta mygglarver. Det tog bra lång tid innan jag lyckades sanera bort det. Men nu har det dykt upp i ett kar igen. Det måste ha hängt med någon växt den här gången, för jag har varit andmatsfri i två år nu.
Det är bara att sätta igång och jaga den med thésilen ;)
#19 - 5 februari 2007 15:58
Lycka till med det, Sonja! :D
#20 - 5 februari 2007 16:08
Sonja skrev:
Ha! ha! Och jag har liten läbbig andmat på mycket närmare håll... Glenn, kom och rensa ;)

Jorå men det kan jag göra, se till å samla på dig mycket bara så kan jag titta länge på fiskarna och räkorna med:D

[quote=Nitra98]Hrm, nu måste jag invända igen...:p Har du möjligen sett rötterna på pistia? Vet du hur mycket andmat som kan trassla in sig och gömma sig där? Man TROR att man fått bort allt, man har suttit och sköljt och rensat VARENDA pistia, men nej...5 Minuter senare kryllar det av andmat igen för att man missat ett mikroskopiskt litet blad... :mad:[/quote]

Äsch inga problem, har själv utrotat den i burken flera gånger trotts att ajg haft pistia i den med. När jag säger flera gånger så menar jag att jag ibland har slängt i lite ny med flit...måste ju ha något att göra på kvällarna:p

Haha låter som värsta skrytmånsen här:p:p:p
#21 - 5 februari 2007 19:45
Det kanske är du Glenn som åker runt och städar akvarium och sedan säljer guldklimparna på Tradera............... ;)
#22 - 5 februari 2007 20:25
evus skrev:
Det kanske är du Glenn som åker runt och städar akvarium och sedan säljer guldklimparna på Tradera............... ;)
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]A-ha! :p That explains... I så fall kan jag villigt skänka bort mina högar. Glenn kan behöva det tillskottet som nybliven diskusinnehavare!:D I våra burkar har andmaten en underfundig förmåga att fastna i filtrena och åka ner i akvariet så fort det skall bytas vatten... [/COLOR][/FONT]
#23 - 5 februari 2007 20:37
evus skrev:

Hehe vem vet[:-38] [:-38]

[quote=lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=#9932cc]A-ha! :p That explains... I så fall kan jag villigt skänka bort mina högar. Glenn kan behöva det tillskottet som nybliven diskusinnehavare!:D I våra burkar har andmaten en underfundig förmåga att fastna i filtrena och åka ner i akvariet så fort det skall bytas vatten... [/COLOR][/FONT][/quote]

Varför skulle jag behöva det till diskusarna? Sorry men är lite efter ibland:p
#24 - 5 februari 2007 20:47
Glenn skrev:
H

Varför skulle jag behöva det till diskusarna? Sorry men är lite efter ibland:p

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Man får sånt habegär när man har diskus. Man vill HA fler... Man vill HA större akvarium, bara en växt till, man vill ha pengar å då kan ju andmatsförsäljning löna sig lika bra som vilken annan hobbyaktivitet som helst. Förlåt mig som tänker hela tanken i hövvet och som bara förmedlar en tiondel [:o]. JAG är efter...
[/COLOR][/FONT]
#25 - 5 februari 2007 21:07
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Man får sånt habegär när man har diskus. Man vill HA fler... Man vill HA större akvarium, bara en växt till, man vill ha pengar å då kan ju andmatsförsäljning löna sig lika bra som vilken annan hobbyaktivitet som helst. Förlåt mig som tänker hela tanken i hövvet och som bara förmedlar en tiondel [:o]. JAG är efter...[/COLOR][/FONT]

Kan hålla med om att man vill ha större akvarium, växter och pengar men fler diskus? Näe dom har förstört mitt sociala liv tillräckligt så ja vill banne mig inte ha fler[:o] Men man kan ju inte låtabli att älska dom ändå:D Äsch vi är lika vimsiga båda två helt enkelt, det blir mer rättvist då ;)
#26 - 5 februari 2007 23:10
rödtoppen skrev:
Fick med andmat(ofrivilligt) när jag bytte till mig guppys, de förökar sig sjukt snabbt:(

Jag fattar inte att folk vill betala för möget.

Jag kommer att behöva få göra en storrensning i mitt kar bara för att bli av med det :mad:

Ta bort det värsta med en håv och rikta sen utblåset från pumpen mot ytan så du får riktigt bra ytcirkuation så är andmaten borta på en vecka eller två...promise!
#27 - 8 februari 2007 20:39
Nya uppgifter: nu är priset 26:- för dessa växter!

Min förmögenhet växer sakta men säkert.[:-79] [:-79] [:-79]
#28 - 8 februari 2007 20:53
sålde av pistia stratiotes för ca 600:- på någon månad på tradera.
även om jag sålde av ca 200 plantor per månad så fick jag slänga flera liter.
nu har jag tröttnat på det + att vädret inte är helt ok att posta i (visst, ligger på den som köpers ansvar, men det känns som att man luras lite, då man inte kan garantera en säker postgång).
#29 - 8 februari 2007 20:56
Glenn, när du är klar med Sonjas burkar kan du ta en sväng förbi Huddinge...
#30 - 8 februari 2007 21:02
ta en svängom mig oxå. fick in lemna minor när jag köpte upp lite hemianthus micranthemoides. är inte helt lätt att bli av med när man har andra flytväxter.
#31 - 8 februari 2007 21:53
Glenn, när du är klar med Sonjas burkar kan du ta en sväng förbi Huddinge...

Han är ledig redan, jag grejade min andmatsburk själv, och det var en sällsynt liten, nästan mikroskopiskt liten rackans andmat :( Jagade den med thésilen, och fick mer en hel del räkor i silen också... men dom släppte jag ner i karet igen förstås :)
Jag blir nog tvungen att hålla örnkoll på burken ett tag framöver. Det finns säkert några småplantor kvar fast dom inte syns.
#32 - 8 februari 2007 22:12
Oh man är eftertraktad:p
Kanske ska sätta ut sig själv under annons här på zoopet. "Andmatsutrotare uthyres" asg :D:D
#33 - 8 februari 2007 22:32
Glenn skrev:
Oh man är eftertraktad:p

Kanske ska sätta ut sig själv under annons här på zoopet. "Andmatsutrotare uthyres" asg :D:D

om inte annat så lär du bli rik påtradera sen ;)
#34 - 8 februari 2007 22:36
bena skrev:
om inte annat så lär du bli rik påtradera sen ;)

Äsch, tänkte slå två flugor i en smäll och få ännu mer pengar:p

Annons