Andmat kan vara en verklig pest. Jag har efter lång tid blivit av med all andmat, men det är ett jäkla jobb. Ta bort alla andra flytväxter som du vill behålla och lägg dem i en hink med vatten. Ytan i karet ska vara så ren det går, inga uppstickande pumpar, doppvärmare eller annat. Ta väck allt synligt mög med finmaskig håv. Fingranska sedan kanterna på karet (mellan vattenyta och täckglas). Där sitter ofta ett gäng och bara väntar på att få växa till sig. Har pumpen/doppvärmaren stuckit upp lite ovanför vattenytan gäller samma sak för dem.
Flytväxterna man vill ha kvar får rensas för sig. Doppa ner dem en och en under vattenytan och skaka dem, pilla lite vid rottrådarna och fingranska alla du vill ha kvar.
Efter denna procedur finns en chans att all andmat är borta. TROTS detta har andmaten i mina kar ibland funnits kvar. Att hålla stenkoll på vattenytan ett par veckor efter är alltså att rekommendera.
De små trådarna du ser är andmatens rötter. De lossnar ibland och driver omkring lite varstans, men jag har inte sett nya plantor utvecklas från dem.
Lycka till, det kommer du att behöva trist nog!!
Hilsen!