Lemna Minor

#1 - 8 augusti 2004 11:11
Har precis rensat ut all sk. Andmat ur karet eftersom den tog över helt. Nu har jag upptäckt att det är fullt av pyttesmå vita "hårstrån" i vattnet. Kan det komma från Andmaten i nån avfällning, sporer eller liknande?
Kanske är det nån som haft samma problem som känner igen sig...
#2 - 8 augusti 2004 11:16
ja, det kommer från andmaten. Det är de där små "trådarna" som hänger ned under bladen.
Frågan är hur man bekämpar andmaten effektivt, har samma problem som dig. men det kommer tillbaks efter bara någon vecka om man gör en storrensning, svårt att få bort allt (särskilt som jag även har andra flytväxter som jag inte vill bli av med.
#3 - 8 augusti 2004 11:32
Ok, då vet jag att det inte var något farligt i alla fall.

Jag tog ut all Andmat och kastade den, det borde väl räcka för att bli av med den? Eller kan den komma tillbaka från nån mikroskopisk plantbit?
#4 - 8 augusti 2004 11:58
Om du verkligen lyckats avlägsna alla plantorna har du kanske en chans - men om det bara finns <b>en </b>enda kvar - så blir den oftast fort många och så är man tillbaka till ruta ett.

En vecka senare <b>måste </b>man rensa igen. Annars är det stor risk att bottenväxterna stryker med.

Och risken finns ju att man får in andmaten på nytt - det är så lätt hänt...

#5 - 8 augusti 2004 12:15
håller precis på o andmatsanerar mina burkar med en koikarp i 15cmklassen,den får flytta runt o käka upp andmaten, verkligen effektiv,tyvvär så kan man inte ha andra småfiskar i då dom också åker med i "saneringen"
#6 - 8 augusti 2004 13:10
samma sak med t.ex. malawiciklider. Jag slänger i all andmat jag rensat ut från de andra burkarna i malawikaret och där har det ingen chans att föröka sig, någon vecka o allt är borta...
PatrikMalmo
#7 - 8 augusti 2004 13:39
Andmat kan vara en verklig pest. Jag har efter lång tid blivit av med all andmat, men det är ett jäkla jobb. Ta bort alla andra flytväxter som du vill behålla och lägg dem i en hink med vatten. Ytan i karet ska vara så ren det går, inga uppstickande pumpar, doppvärmare eller annat. Ta väck allt synligt mög med finmaskig håv. Fingranska sedan kanterna på karet (mellan vattenyta och täckglas). Där sitter ofta ett gäng och bara väntar på att få växa till sig. Har pumpen/doppvärmaren stuckit upp lite ovanför vattenytan gäller samma sak för dem.

Flytväxterna man vill ha kvar får rensas för sig. Doppa ner dem en och en under vattenytan och skaka dem, pilla lite vid rottrådarna och fingranska alla du vill ha kvar.

Efter denna procedur finns en chans att all andmat är borta. TROTS detta har andmaten i mina kar ibland funnits kvar. Att hålla stenkoll på vattenytan ett par veckor efter är alltså att rekommendera.

De små trådarna du ser är andmatens rötter. De lossnar ibland och driver omkring lite varstans, men jag har inte sett nya plantor utvecklas från dem.

Lycka till, det kommer du att behöva trist nog!!

Hilsen!
#8 - 8 augusti 2004 16:22
Ok, tack för alla svar!

Verkar vara en riktig [:-20] växt att bli av med alltså. Men men, skam den som ger sig..

Annons