Leleupi yngel

#1 - 1 februari 2015 11:23
Tjena, här om veckan hittade jag till min stora förvåning ett litet Leleupi-yngel i mitt 720l. Ynglet är ca 1 cm och har klarat sig ifrån A. Compressiceps, Frontosor, Leleupi och lite till. Hur lång tid tar det för Leleupi-yngel att växa?

Jag lär tyvärr inte lyckas fånga honom/henne utan att plocka ur all inredning så han/hon får gå där i tills jag flyttar karet (vilket ska göras snart).

Hur får jag dem att leka igen samt hur lång tid det tar för dom från leken tills det är ett frisimmande yngel?

Eftersom det är silvervalör på att odla Leleupi så borde jag vara rätt stolt? eller? :)

Mvh Jimmy
#2 - 2 februari 2015 14:19
Det var tydligen så ointressant så inte någon orkade skriva "vad roligt" eller något. Tycker att det är lite tråkigt när i stort sett ingen skriver något förutom på projekten.. eller så är det mina inlägg som är dåliga, vad vet jag.
#3 - 2 februari 2015 14:34
Tror inte att det är dina inlägg som är dåliga, jag tycker inte det, utan kanske okunskap om just den arten bara och då är det ingen som "vågar" svara även om det tycker att det är kul att du fått yngel. :)
#4 - 2 februari 2015 14:38
Ja det känns lite tråkigt, man ser projekttrådarna med flera hundra sidor (ja dem har väl hängt med ett tag ;) ) men sen kan man inte skriva vad man tycker o tänker i andra trådar.. lite tråkigt men så är det väl :)
#5 - 2 februari 2015 14:39
Hoppas det går väl för det lilla ynglet och att de leker igen :)
#6 - 2 februari 2015 14:42
haha jo, det hoppas jag också. Tack för ett svar till slut, kände att jag var tvungen att skriva något :)
#7 - 2 februari 2015 15:15
Hej Jimmy. Tycker inte ditt inlägg är varken tråkigt eller ointressant. Kul att läsa om någon som lyckas med sina fiskar men jag tror nog kanske som Pia att svaren uteblivet pga okunskap, åtminstone är det så för min egen del, jag kan inte ett smack om dina fiskar och har därför zipp att bidra med men önskar dig givetvis stort lycka till :)
#8 - 2 februari 2015 15:23
Hej, jo självklart förstår jag det men någon måste ju ha kunskap inom ämnet. Nu menar inte jag att det bara är så för just mina fiskar men över lag så känns det så. När man inte får svar på sin fråga eller ens en kommentar men ser att kanske 200 har läst inlägget så börjar man undra, det var väl mest det jag ville ha fram :).
#9 - 2 februari 2015 15:26
Halloj!
Ja, då blev det rena lavineffekten med svar - när det väl drar igång så...
Ynglen kläcks efter cirka 4-5 dagar, de växer fort i början för att sedan stanna av och växa allt mer långsamt.
Hur du "skall få" dom att leka igen är en svår fråga att svara på - god miljö är väl prio.
Har du några bilder eller filmer på dina leleupi?
:)

" target="_blank">
#10 - 2 februari 2015 15:37
Hej, jo det blev rätt bra respons på inlägget :)
Jo, bra miljö är ju alltid prio men tänkte mer som att göra kallvattenbyte (fast det fungerar inte på afrikaner har jag för mig?)
Nja jag har varken film eller bilder men ynglet är bra mycket större än dom i filmen du bifogade. Kan försöka ta en bild när jag ser det ;)
#11 - 2 februari 2015 16:47
man nam1 skrev:
Hej, jo det blev rätt bra respons på inlägget :)

Jo, bra miljö är ju alltid prio men tänkte mer som att göra kallvattenbyte (fast det fungerar inte på afrikaner har jag för mig?)

Nja jag har varken film eller bilder men ynglet är bra mycket större än dom i filmen du bifogade. Kan försöka ta en bild när jag ser det ;)

Gôtt! :)
Jo, man kan "trigga" lek med diverse metoder, men kanske är en fin balans i karet, där fiskarna trivs och så att säga kör på för egen maskin det bästa.
Jag tänkte mer allmänt på bilder av dina fiskar och karet, bara för att det vore spännande att se - det är alltid kul att kika på olika inredningar och grejer. Fota när du får tid och feeling! :)
#12 - 2 februari 2015 18:52
Jo jag vet att dom lekte i det förra karet men det var ju ett tag sedan, bilder kommer imorgon då jag precis möblerade om där i :)
#13 - 2 februari 2015 20:35
Ehm, såg precis en grej..
http://puu.sh/fo0iB/ba36df6588.jpg
..är det bara jag eller är hon ovanligt tjock? :o
#14 - 3 februari 2015 16:19
Kan det vara yngel på väg igen? Eller är hon bara allmänt rund?

Har inte lagt märke till någon lek men karet är stort och apelsinerna är små så det kan ju vara möjligt.

Annons