lekte mina rosentetror?

#1 - 7 mars 2005 20:18
ja sku gå och tända karet i söndags morgon..
de kom solljus på karet så det var halvljust..
när jag tända såg ja att rosentetrorna gjorde något i min cambomba.. hanarna jagade varandra och honorna..
sen såg ja nåt när en hona och en hane simmade i cabomban..
dom simmade nära varandra o sen började dom darra eller skaka..
sedan flög det små korn av något slag neråt..
lekte dom tro?
#2 - 7 mars 2005 22:15
Jepp... det var nog lek! Jag har ett kar med glaskulor på botten och efter att Rosentetrorna haft såna där övningar så brukar jag flytta undan dem till ett annat kar... och efter några veckor dyker det upp små rosenyngel... Jag matar inget speciellt så det brukar bli några få... sist var det sex stycken, men stimmet ökar i alla fall :-)
#3 - 8 mars 2005 13:36
ok.. funderar på att slänga ihop ett lekkar med glaskulor i bottnen nu när jag fått lek på dem i vanliga karet..
hur har du glaskulorna? ett lager ovanpå bottenmaterialet eller?

och matar du bara som vanligt med ynglen och dom överlever?
tycker att tetrayngel skulle behöva jättefint foder för att äta...
vad matar du med i vanliga fall isf?
#4 - 8 mars 2005 13:42
Jag har ett lager glaskulor på bottenmaterialet...

Vad gäller fodret så tror jag att det i ett inkört kar, med bottenmaterialet kvar, bildas så mycket mikroliv att några yngel kan överleva på detta... Man kan ju droppa i flytande yngelfoder ibland... det stimulerar ju även mikrolivet... Ynglen har i alla fall blivit så stora så att de kunnat ta söndersmulade flingor... helt utan annat foder.
#5 - 8 mars 2005 13:45
Jag har ett lager glaskulor på bottenmaterialet...

Vad gäller fodret så tror jag att det i ett inkört kar, med bottenmaterialet kvar, bildas så mycket mikroliv att några yngel kan överleva på detta... Man kan ju droppa i flytande yngelfoder ibland... det stimulerar ju även mikrolivet... Ynglen har i alla fall blivit så stora så att de kunnat ta söndersmulade flingor... helt utan annat foder.

Ska försöka fota karet och få in en bild...
#6 - 8 mars 2005 14:31
ok.. och om några överlever på mikrolivet tror jag att de skulle kunna ta nykläckta artemia efter ett tag och därmed överlever..

men då kör jag på ett lager glaskulor på bottenmaterialet om det blir av då..
skulle va kul o se en bild om du fotar :)
#7 - 8 mars 2005 17:45
Funkar säkert kanon med Artemia!

Tetrorna går i ett 112 liters som är anpassat för Ancistrusodling... det ser ut så här: http://www.zpet.se/medlemsbilder/showphoto.php?photo=1530&size=big&sort=1&cat=668
http://www.zpet.se/medlemsbilder/showphoto.php?photo=1528&sort=1&size=big&cat=668
http://www.zpet.se/medlemsbilder/showphoto.php?photo=1529&sort=1&size=big&cat=668

Bottenmaterialet är som sagt sand (röd för tillfället) med glaskulor ovanpå... De går på den halvan tills jag har sett dem leka minst en gång, sedan släpper jag över dem till andra sidan så att tetraynglen får en chans att komma fram... När jag ser att det är ett gäng yngel i karet så släpper jag "gamlingarna" i mitt 720 och låter småttingarna bli vuxna och leka... har nog fyllt på stimmet i stora karet med 15 Rosentetror på detta vis. Tilläggas är att det inte är rosentetrayngel som prioriteras här hemma... utan det är Ancistrusynglen fortfarande...
#8 - 8 mars 2005 17:59
Okej, det där med avdelning ser ju riktigt tufft ut.
Men hur går det med ancistrusarna, äter inte de ynglen/rommen?
Kanske inte förstod placeringen av dina ancistrus helt riktigt?

Annons