leksak för mina påfågelciklider?

#1 - 23 juni 2011 12:13
hej, jag undrar om det finns några leksaker som jag kan ge mina påfågelciklider. jag har testat med pingpong bol men det var inge kul. :(
finns det nåt annat?
jag hade tänkt på en sån där katt leksak ( boll med hål i och en kula i bollen) , att man kanske kan lägga en fiskbit i bollen istället för kulan?

tack för mer förslag.
mina påfåglar har så tråkigt. :(
#2 - 23 juni 2011 12:54
Vår kulfisk fick en plastkula från ett kinderägg som sambon borrade några hål i. Med mygglarver i var det en populär leksak som han fortfarande blir helt till sig av bara han ser den utanför karet. :)
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 23 juni 2011 13:23
Fiskar behöver inga leksaker utan det viktiga är att de har ett tillräckligt stort akvarium som är inrett på ett lämpligt sätt samt att det sköts korrekt.

Risken om man lägger i leksaker är istället uppenbar att de skadas av dessa - de går sönder eller fastnar i halsen så de kvävs
#4 - 23 juni 2011 13:33
Vår kula bodde vid tillfället i ett alldeles för litet akvarium, så det var mest ett sätt att aktivera honom extra. Nu när han bor i ett större kar och har fått sällskap av andra fiskar är behovet inte lika stort, men det märks att han fortfarande tycker det är intressant, så det kan ju inte skada att ge en fick nåt extra att göra, tycker jag?

Leksaken var heller inget han hade i karet hela tiden, utan användes för att han skulle få tänka lite extra vid matdags. Skulle inte våga lämna något främmande i ett akvarium som något kunde hända med när man inte är där och har koll.

Annons