lekning med kallvatten?

#1 - 23 februari 2005 14:57
Hej

Någon sa till mig att mår får amerikaner att leka om man matar dem rikligt, och sedan gör ett vattenbyte med kallt vatten.

Någon som vet om de stämmer? Hur kallt vatten!?
#2 - 23 februari 2005 15:13
Ja det är väl inget ovanligt sätt att göra det på. Varför kallt vatten? jo dom tror att regnperioden har kommit (så fungerar ju för fiskar som har årstidsbunden lek) men kan även fungera på andra fiskar också efter som kallt vatten inehåller mer syra vilket brukar pigga upp fiskarna.

Själv använder jag dock alltid kallt vatten vid vattenbyten och har aldrig sett något negativt med det. Dock ska man väl va lite försiktigt nu på vintern då vattnet kan vara iskallt.
#3 - 23 februari 2005 15:50
Har också märkt att man kan stimulera till lek med lite kallare vatten.. För att det ska funka helt ut så brukar det vara bäst om det gått ett par veckor sen honan la rom sist..

Både med fjärilsciklider och nyckelhålciklider har jag lyckats med detta "knep"...
#4 - 23 februari 2005 16:42
Vissa arter, framförallt centralamerikaner, triggas dock enligt uppgift (från en mycket erfaren odlare) av en temperaturhöjning.
#5 - 23 februari 2005 19:54
Ok, va trevliga tips! Tackar! *gnuggar händerna* Här ska de lekas!
Lucas_no1
#6 - 23 februari 2005 22:58
Du får inte sänka tempen förmycket det rör sig bara om någon grad.
Sen kanske du ska mata efter vattenbytet om du vill eftersträva en regnperiod.

Det funkar på mina Diskusar. :-)
#7 - 24 februari 2005 11:42
Mata efter alltså? Mhm. Ok! Rikligt? Med ngt mumsigt som frystmat?
Lucas_no1
#8 - 25 februari 2005 00:11
[QUOTE=Goblins]Mata efter alltså? Mhm. Ok! Rikligt? Med ngt mumsigt som frystmat?[/QUOTE]

Japp så mumsigt som du kan få tag på.
På sommaren gär daggmask bra och svarta mygglvarver.

Ett alternativ är vita mygg eller något som dom gillar jätte mycket.

/Lucas :-)
#9 - 25 februari 2005 07:44
Daggmask! Haha... *ann ska leka fågel och stå o dra upp daggmaskar så fort våren kommer*

Jag har ett egengjort frysfoder, som innehåller ärtor räkor och vitaminer. Mycket poppis!

Annons