Så länge man inte har ett par kan man nog köpa till nya. Det bästa är att köpa minst 6 stycken halvvuxna scalarer, och låta dem välja partner själva, då ökar chansen att man får ett harmoniskt par som kommer överens, och vaktar ynglen. Jag hade för några år se´n ett fint par som vaktade ynglen bra, men så dog honan, och jag köpte en ny, som var vildfångad. Det dröjde länge innan de lekte, men till slut gjorde de det, och allt verkade bra. Tills ynglen nästan var frisimmande, då gav sig honan på hanen, och gav honom rätt ordentligt med stryk, och ynglen försvann. Så det är viktigt att de kommer bra överens. Du kan nog köpa några till, och se vad som händer.
Tja, förmodligen är de som odlats länge ofta sämre yngelvårdare tyvärr. Dels kanske på grund av hård avel, och inavel, men en av anledningarna påstås också vara att odlare ofta tar bort äggen från paren, för att de ska leka fortare igen, vilket kan göra att ynglen själva får svårare att lära sig yngelvård. Men äter de upp äggen de första gångerna ska man inte ge upp, de kan behöva ett par gånger på sig för att lära sig hur de ska göra. Om du hittar fina scalarer, med höga fenor och skarpa ränder, så är de förmodligen inte så hårt avlade, och kan nog vara bra yngelvårdare. Vildfångade och F1 (vildfångade föräldrar) brukar nog vara bra yngelvårdare. Jag har 6 F1 i ett kar, och 6 mindre, vanliga odlade, i ett annat kar.