Leker mina papegojcilkider?

#1 - 8 januari 2006 10:30
Härom dagen kom jag hem med två Papegojciklider. Dagen efter hade de börjat städa ur ett hörn av aktvariet. Nu har de grävt ett stort hål i sanden och skyfflat ut all sand som låg där. De ruskar på sig och är väldigt raska att jaga bort Botiorna när de kommer för nära. Kan det vara så att de leker? Läste att de sällan gör det. Jag vet inte ens om de är av olika kön.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 8 januari 2006 11:04
Det är i alla fall ett typiskt lekbeteende för centralamerikanska ciklider. Det behöver dock inte innebära att de för den sakens skull kommer att leka.
Tror nog att de är relativt lättlekta - men däremot så brukar de ha svårt att klara av att dra upp sin avkomma.
#3 - 10 januari 2006 15:55
Känner folk som har papegojciklider som leker lite då och då. Det har dock aldrig blivit yngel till följd av detta då de ätit upp äggen dagen efter.
#4 - 10 januari 2006 17:59
[quote=Eken]Känner folk som har papegojciklider som leker lite då och då. Det har dock aldrig blivit yngel till följd av detta då de ätit upp äggen dagen efter.[/quote]

Jag hade Papegojciklider innan och de va 2 honer o då brukar dom äta upp äggen. Ja tycker att de va lätt att få yngel på dom...fick byta till mig en hane ^^
#5 - 11 januari 2006 14:00
Den papegojciklid jag talar om är: http://www.zpet.se/fiskar/fisk.php?NR=845 Är det denna du lyckats få fram yngel på?
#6 - 11 januari 2006 20:02
japp det är den skulle gärna bevisa om du inte tror mig :/ har inga bevis kan beskriva de såg nämligen när dom la äggen och fläktade dom tills äggen kläcktes
#7 - 11 januari 2006 21:13
Hehe, jag tror dig! =) Lyckades du få upp några så att de blev stora?
#8 - 11 januari 2006 22:06
[quote=Eken]Känner folk som har papegojciklider som leker lite då och då. Det har dock aldrig blivit yngel till följd av detta då de ätit upp äggen dagen efter.[/quote]

Såg idag att det satt ägg i deras lilla håla. Lägger de ägg även om det inte finns en hane? Verkar lite slöseri i och för sig.

Vad kan man göra för att förhindra att de stoppar i sig äggen då. Provade att isolera dem en stund men då åt de andra fiskarna av äggen. Det blev heltokigt.

Ungarna skrek: "Dom äter upp äggen pappa" så det var bara att släppa tillbaka mamma och pappafiskarna.

Hur vet man om det är en hane eller hona?
#9 - 12 januari 2006 05:42
Nej ynglerna levde bara någon dag sedan åt föräldrarna upp dom :(

Annons