Leker mina neontetror?

#1 - 24 augusti 2003 20:21
Hej!
Jag har ett litet stimm på 5 st neontetror, nu på den senaste tiden har jag märkt att 2st (antar att det inte är samma par hela tiden) ibland simmar runt varandra i som en ring. Leker dom? Jag har runt 25 grader i akvariumet.
Mvh Nova
#2 - 25 augusti 2003 00:44
låter ju som lek..titta om du ser små glasaktiga ägg ramla ner eller om de andra (eller de själva) äter nåt i vattnet efteråt..då är de lek =)
#3 - 25 augusti 2003 08:45
Åhh vad kul :) men kommer äggen på en gång?
#4 - 25 augusti 2003 08:51
Tycker alla på detta ställe är OTRLIGT snabba på å ropa hej. Visst det kan vara lek men det kan precis lika gärna vara två hanar som testar varandra, vanlig lek (alltså sånt som barn gör) etc. etc. etc.

Visst kan det vara lek men det kan liga gärna vara en MASSA andra saker. Men som JR säger kommer det rom så är det lek dock är den djäävligt svår å se på tetror och den lär bli uppäten rätt snabbt också i ett vanligt kar.
#5 - 25 augusti 2003 10:04
jo..men som jag också sa, om det är andra fiskar där & äter så är det rom, som dom ser men inte vi.
Vad jag vet så leker tetror rätt lätt och lätt ofta, det svåra är att få tag på rommen & få den att kläckas och att få ynglen att äta.
Men att få till själva leken är väl egentligen inga problem?
massa mat, lite honor & hanar så blir det lek. Det är ju så de funkar =)
om det är två st, en tjock & en smal som jagar varandra runt runt bland växterna så är det stor chans att det är lek. är det däremot en som jagas bort så är det revir tjaffs förmodligen =)
nån av mina neoner brukade ta en sten & skydda den en stund tills den tröttnade =)
#6 - 25 augusti 2003 13:18
Jag tycker bara det är kul att dom leker... det är väl ett tecken på att de trivs? Yngel är en annan sak.
Mvh Nova
#7 - 25 augusti 2003 13:33
som sagt...det är inte alls säkert att de leker.. de kanske bara jagar varandra lite?
många fiskar leker väl även om de inte trivs? har de ägg i magen så måste de ju lägga dem till slut..är det dåliga förhållanden så befruktas de inte / kläcks inte eller möglar..
får man yngel däremot så är det väl en annan sak. men det får du inte av neontetra i ett vanligt kar.
#8 - 25 augusti 2003 15:44
hej hej!
jag var med om en ganska komisk grej!
min skalare blev sjuk och alla trodde att det var en parasit.
jag satt och studerade karet och fisken, så såg jag något som liknade ett grodyngel men var jätte litet som simmade omkring. jag trodde då (så dum som jag var) att det var parasiten! jag tog upp det och tog med det till en zoo affär som efter ett tag kom fram till att det var ett yngel och inte en parasit jag fångat.
De enda fiskarna jag har som kan göra sånna små yngel är mina neontetror, det som är ännu roligare är att jag bara har 2 st.[:-27]
#9 - 25 augusti 2003 17:26
neontetra yngel är genomskinliga, ser ut som två småååå ögon med en genpmskinlig svans. är kanske 2-3 mm när de börjar simma omkring.. tål inte ljus i början heller.. och kläcks inte vidare bra i vatten över 7 i PH
säker på att det inte va svärdbärarna eller scalarerna?
#10 - 25 augusti 2003 18:18
Ok, men jag kan ju hoppas att dom trivs, dom får ett nytt akvarie & allt snart!
#11 - 26 augusti 2003 10:22
JR, om det var mig du svarade så är jag helt helt säker på att det inte var nått anant än neontetror. för ynglet var mindre än själva äggen/rommen som svärdbärarna har och mina skalarer har inte lekt på ett tag.
så jag är säker.
rätt kul tycker jag!..=)
#12 - 27 augusti 2003 14:28
Hejsan! Har samma funering som rubriken på dett forum. Leker mina neontetror?? *ny på noenodling* De är i odlingskaret och hannen förjer efter henne och trycker gärna upp nosen mot hennes anal. När han inte gör det så simmar de JÄTTETÄTT sida vid sida.
"Leker" de eller leker de bara?

Tacksam för svar!
Maria
#13 - 27 augusti 2003 17:14
Men självklart FÖLJER
#14 - 28 augusti 2003 14:28
Ursprungligen skickat av soetiz

JR, om det var mig du svarade så är jag helt helt säker på att det inte var nått anant än neontetror. för ynglet var mindre än själva äggen/rommen som svärdbärarna har och mina skalarer har inte lekt på ett tag.

så jag är säker.

rätt kul tycker jag!..=)

svärdbärarna föder ju levande ungar =)

Annons