Leker mina Hong Kong Plecos?

#1 - 28 augusti 2004 09:26
Hejsan!!

Jag köpte 2 st Hong Kong Plecosar i går. I dag då jag gick upp och tände akvariet så låg mina plecosar på en sten bredvid varandra och snurrade runt. De stannar upp och nosar varandra i ansiktet och sen lägger de sig bredvid varandra igen och snurrar runt. Sen fortsätter det så. Ser jättesött ut... =)

Leker de kanske med varandra eller vad tror ni att de håller på med?
#2 - 28 augusti 2004 12:26
Hong Kong Plecos har jag för mig är en botia-art.
#3 - 28 augusti 2004 18:51
Oj förlåt. Såg inte att jag lagt detta i fel forum. Nån som vet hur jag flyttar till rätt eller får jag radera denna och skriva om på nytt?
#4 - 28 augusti 2004 19:21
Nu när jag tänker efter är ju Hong Kong Pleco en mal. Jag blev lite förvirrad där ett tag =)

Så då har jag skrivit i rätt forum i.a.f.

#5 - 28 augusti 2004 20:04
Hej la.camilla !

Dina Hong Kong pleco´s är nog en Pseudogastromyzon eller Gastromyzon-art.
Kallas ibland även Hill Stream Loach.
Rätt forum skall vara 04.Karpliknande fiskar
Har faktiskt läst om att någon Pseudo/Gastromyzon har lekt i akvarium !
Lycka Till !
#6 - 28 augusti 2004 20:39
Leker?! Nej dom bråkar. Eftersom att de är nya så håller de på att göra upp rangordningen, den som är uthålligast vinner. De kan hålla på sådär i timmar tills någon ger upp. Det är otroligt svårt att få Hill Stream Loachar att leka, det är bara ett fåtal i världen som har lyckats få flera kullar (jag har själv haft kontakt med en av de här människorna). Nästan alla man köper i affären är viltfångade. Vilket mönster har dina på kroppen? Du har nog troligtvis 2 st Pseudogastromyzon cheni, men det är bara vad jag gissar (de är nästan den vanligaste sorten). Läs mer om de här underbara fiskarna på länken nedan!
MVH Jennifer
#7 - 28 augusti 2004 21:51
Det är väl inte så himla tetigt huruvida det är karpliknande fiskar, botior eller malar, men kan ju vara kul att veta.
Fina fiskar med ett roligt utseende är det ju i vilket fall som helst :)
#8 - 29 augusti 2004 06:07
Hejsan!

Tack för all intressant information jag fått.

Ja det ser ut som ett uthållighetstest så som de har hållit på. =)
Nu efter allt snurrande så håller de sig hela tiden alldeles i närheten av varandra. Kanske vill de hålla koll på varandra. Men det är lite roligt att se hur de följer efter varandra.

#9 - 29 augusti 2004 06:13
Jennifer, du undrade vilket mönster mina plecosar har... ja hur ska jag förklara. Spräckligt, och längs "ryggraden" lite större fläckar liggandes efter varandra.
Vet inte om det hjälper =)
#10 - 2 september 2004 07:38
6:e dagen och mina plecoas fortsätter med sitt snurrande. Nu har det i.o.f. varit uppehåll ett tag med snurrandet tills i förrgår. Då började de igen. Om det är ett uthållighetstest... kan det hålla på så här länge och längre?

Nån som vet?
#11 - 2 september 2004 19:24
Ok, på mönstret verkar det som om det är Pseudogastromyzon cheni :).
Är dom ungefär lika stora? Det brukar vara den största som vinner men är dom ungefär jämnstora så kan det nog hålla på sådär ett tag ända tills nån ger upp. Underbara små fiskar det där :P.

Annons