Nina82 skrev:Hon flirtar lite och han är svårflirtad ;)
Vänta du bara, så mjuknar han nog snart :p
Verkar iaf som om de gör allt enligt konstens alla regler.
Nina82 skrev:FOTO ;)
Nina82 skrev:Vill och vill... I sinom tid kommer de säkert leka, när de kommer på att det inte finns nåt val utan de måste välja varandra. Nu är hon ju ny och han redan inbodd i det akvariet så det tar ju lite tid att hitta sin plats. Verkar ju oxå som om hon varit lite mobbad i affären oxå så då tar det kanske lite extra tid att morska till sig. Var observant så det inte är fenröta bara, men isf borde du ha märkt det på de andra fiskarna i samma kar i affären.
Nina82 skrev:Ser väl ut som en vit kant längst ut på fenan som sakta blir mindre och mindre om jag inte har helt fel för mig. Kolla lite på sjukdomar så hittar du lite info där. Men bilden visar även en svampinfektion så den är lite missvisande.
Simon--B skrev:Okej tack för hjälpen ska kolla detta mycket fint par du har fresten :) MVH Simon
Nina82 skrev:Tack, men hanen på bilden är inte hennes partner. Men den är ganska lik hennes partner :D. Bara jag som höll koll på vem som var vem, ungefär som med föräldrar till tvillingar :p..
Hade 30st Paletter samtidigt så det var lite trixigt då ett tag ;).
Nina82 skrev:Ofta vill inte affärer ha Paletter och absolut inte yngel eftersom de flesta yngel tenderar att bli hanar. Har man fött upp många honor är det nog lättare att sälja till affärer och då brukar man väl få nåt i utbyte beroende på vad du behöver och de vill ge bort :)
Nina82 skrev:Vill och vill... I sinom tid kommer de säkert leka.
Albinfiskare skrev:hehe så sant!
Mina lekte medans jag var i kroatien en vecka:p
andra dagen efter att jag kom hem upptäckte jag ett moln av yngel runt paletthanen, snacka om att jag var förvånad!
de går i ett 240L och har lyckats få respekt hos ett fullvuxet skalare par, en 8-9cm kinesisk algätare, ett par kakaduor samt några fjärilsciklider och levandefödare.
en underbar syn:)
Nina82 skrev:Visst e det en underbar syn [:o]. Jag undrar om inte en Oscar skulle gömma sig i ett hörn oxå :p. Paletter är nästan självmordsbenägna när det gäller att vakta yngel. Tror tyvärr att dina andra fiskar kommer få det väldigt jobbigt en tid framöver dock :(. Därför har jag tröttnat på Paletter nu..
Trollsvans skrev:Räkna med att det försvinner en hel del yngel.
Jag brukar få 2-5 yngel per kull att överleva (av 30+), men då går dom tillsammans med scalarer, eldbukar, tetror, etc... tetror är snabba på att äta yngel, det kan jag då säga.
Vad gäller försvarandet, så akta tassarna. Mina paletter har gett mig små sår på händerna i sina vilda attacker... dom gillar inte när man slamsuger i närheten :p
Simon--B skrev:Okej blir dem så pass arga och skyddar ynglen när dem får de? Är dem värre än Zebrecikliden ? Jag har 2 stora skalarer, 2 små/mellan stora Zebraciklider, 2 små eldbuk och ett nästanfullvuxet palettpar. Kommer paletternas yngel klara sig eller tar dem andra fiskarena de?
Nina82 skrev:Vet inte hur Zebraciklider och eldbukar är men scalarer funkar iaf.
Köpte vårt 450L begagnat och fick med bla 30st Paletter i olika storlekar och 15 scalarer så det funkar iaf.
Med min personliga erfarenhet baserad på vårt Palettpar anser jag att Paletter passar bäst i ett eget akvarium utan andra arter, men det kan vara så att vi fått ett väldigt agressivt och revirhävdande par.
Inte alls säkert det blir så hos dig.
Simon--B skrev:han är inte rädd för dem andra för om dem kommer näsa han jagar han oftast iväg dem lite med är mycket snäll. Han har gjort det ända sen han kom till mig i mitt 240 liters akvarium! Ska jag åka till djuraffären och byta han till en lite mindre4 i honas storlek? Eller ska jag ha kvar honom vad tycker ni? MVH Simon