Leker?!?!?!

#1 - 14 juni 2008 13:07
Heej nu har jag äntligen fått rätt 1 hona och 1 hane men när honan simmar fram till hanen och vibrerar och dansar runt honom så jagar han iväg henne lite varför de? Mvh Simon :)
#2 - 14 juni 2008 13:18
Hon flirtar lite och han är svårflirtad ;)

Vänta du bara, så mjuknar han nog snart :p

Verkar iaf som om de gör allt enligt konstens alla regler.
#3 - 14 juni 2008 13:20
Nina82 skrev:
Hon flirtar lite och han är svårflirtad ;)

Vänta du bara, så mjuknar han nog snart :p

Verkar iaf som om de gör allt enligt konstens alla regler.

Okej hoppas det men det finns ju olika sorters paletter kan alla para sig med varandra för jag tror jag har fått 2 olika sorters. MVH Simon
#4 - 14 juni 2008 13:25
Simon--B skrev:
Okej hoppas det men det finns ju olika sorters paletter kan alla para sig med varandra för jag tror jag har fått 2 olika sorters. MVH Simon

FOTO ;)
#5 - 14 juni 2008 13:31
Nina82 skrev:
FOTO ;)

Tyvärr går det inte ordna för det går inte lägga in på denna datorn och min syster har sprungit iväg med skärmen på den andra hem till sig :S Men ska försöka förklara lite hur dem ser ut. Hanen sån som på art beskrivningen här på zoopet. Honan lite mer gulaktig på fenorna och kroppen och har en lila röd mag. Hennes stjärt är lite sicksakig svårt att förlklara men ingen rak stjärt som hanen Mvh Simon
#6 - 14 juni 2008 13:43
Att hon inte är lila på magen behöver inte betyda att det inte är vanlig Palett. Det lila kommer inte förrän de är redo att leka. Är hon skrämd eller stressad (kanske pga att hanen jagar henne el. pga flytten) kan det påverka hennes bleka färg. Lägger in en bild på vår hona i full lekdräkt så kan du gämföra lite. Sen ser ju inte alla identiska ut heller.
#7 - 14 juni 2008 13:49
Joo min är mer lila på magen än din var hon vill nog leka men hon har inte sån stjärt men det kan vara att dem bitit lite på den i djuraffären :S Men den växer nog ut snart. Hon är inne i mina kokosnötter hela tiden :) Tror du hon vill leka ? Hanen är ca 6 cm honan ca 3-4 cm MVH Simon
#8 - 14 juni 2008 13:54
Vill och vill... I sinom tid kommer de säkert leka, när de kommer på att det inte finns nåt val utan de måste välja varandra. Nu är hon ju ny och han redan inbodd i det akvariet så det tar ju lite tid att hitta sin plats. Verkar ju oxå som om hon varit lite mobbad i affären oxå så då tar det kanske lite extra tid att morska till sig. Var observant så det inte är fenröta bara, men isf borde du ha märkt det på de andra fiskarna i samma kar i affären.
#9 - 14 juni 2008 13:57
Nina82 skrev:
Vill och vill... I sinom tid kommer de säkert leka, när de kommer på att det inte finns nåt val utan de måste välja varandra. Nu är hon ju ny och han redan inbodd i det akvariet så det tar ju lite tid att hitta sin plats. Verkar ju oxå som om hon varit lite mobbad i affären oxå så då tar det kanske lite extra tid att morska till sig. Var observant så det inte är fenröta bara, men isf borde du ha märkt det på de andra fiskarna i samma kar i affären.

Hur ser du ut då? När dem har den sjukdomen ? Mvh Simon Och tack för all hjälp Nina uppskattar verkligen de :)
#10 - 14 juni 2008 14:02
Ser väl ut som en vit kant längst ut på fenan som sakta blir mindre och mindre om jag inte har helt fel för mig. Kolla lite på sjukdomar så hittar du lite info där. Men bilden visar även en svampinfektion så den är lite missvisande.
#11 - 14 juni 2008 14:07
Nina82 skrev:
Ser väl ut som en vit kant längst ut på fenan som sakta blir mindre och mindre om jag inte har helt fel för mig. Kolla lite på sjukdomar så hittar du lite info där. Men bilden visar även en svampinfektion så den är lite missvisande.

Okej tack för hjälpen ska kolla detta mycket fint par du har fresten :) MVH Simon
#12 - 14 juni 2008 14:10
Simon--B skrev:
Okej tack för hjälpen ska kolla detta mycket fint par du har fresten :) MVH Simon

Tack, men hanen på bilden är inte hennes partner. Men den är ganska lik hennes partner :D. Bara jag som höll koll på vem som var vem, ungefär som med föräldrar till tvillingar :p..
Hade 30st Paletter samtidigt så det var lite trixigt då ett tag ;).
#13 - 14 juni 2008 14:14
Nina82 skrev:
Tack, men hanen på bilden är inte hennes partner. Men den är ganska lik hennes partner :D. Bara jag som höll koll på vem som var vem, ungefär som med föräldrar till tvillingar :p..

Hade 30st Paletter samtidigt så det var lite trixigt då ett tag ;).

Okej låter som ganska många hahah men hon verkade inte ha någon symtom på fenröta inget vitt i kanten :) Hoppas på att hon inte har det :) Men vad brukar man få för palettyngel om man säljer dem till djuraffären MVH Simon
#14 - 14 juni 2008 14:19
Ofta vill inte affärer ha Paletter och absolut inte yngel eftersom de flesta yngel tenderar att bli hanar. Har man fött upp många honor är det nog lättare att sälja till affärer och då brukar man väl få nåt i utbyte beroende på vad du behöver och de vill ge bort :)
#15 - 14 juni 2008 14:58
Nina82 skrev:
Ofta vill inte affärer ha Paletter och absolut inte yngel eftersom de flesta yngel tenderar att bli hanar. Har man fött upp många honor är det nog lättare att sälja till affärer och då brukar man väl få nåt i utbyte beroende på vad du behöver och de vill ge bort :)

jaha okej, då vet jag det :) . Tack för hjälpen,
mvh Simon. ;)
#16 - 15 juni 2008 05:53
Nina82 skrev:
Vill och vill... I sinom tid kommer de säkert leka.

hehe så sant!

Mina lekte medans jag var i kroatien en vecka:p

andra dagen efter att jag kom hem upptäckte jag ett moln av yngel runt paletthanen, snacka om att jag var förvånad!

de går i ett 240L och har lyckats få respekt hos ett fullvuxet skalare par, en 8-9cm kinesisk algätare, ett par kakaduor samt några fjärilsciklider och levandefödare.

en underbar syn:)
#17 - 15 juni 2008 07:30
hehe så sant!

Mina lekte medans jag var i kroatien en vecka:p

andra dagen efter att jag kom hem upptäckte jag ett moln av yngel runt paletthanen, snacka om att jag var förvånad!

de går i ett 240L och har lyckats få respekt hos ett fullvuxet skalare par, en 8-9cm kinesisk algätare, ett par kakaduor samt några fjärilsciklider och levandefödare.

en underbar syn:)

Visst e det en underbar syn [:o]. Jag undrar om inte en Oscar skulle gömma sig i ett hörn oxå :p. Paletter är nästan självmordsbenägna när det gäller att vakta yngel. Tror tyvärr att dina andra fiskar kommer få det väldigt jobbigt en tid framöver dock :(. Därför har jag tröttnat på Paletter nu..
#18 - 15 juni 2008 09:08
Nina82 skrev:
Visst e det en underbar syn [:o]. Jag undrar om inte en Oscar skulle gömma sig i ett hörn oxå :p. Paletter är nästan självmordsbenägna när det gäller att vakta yngel. Tror tyvärr att dina andra fiskar kommer få det väldigt jobbigt en tid framöver dock :(. Därför har jag tröttnat på Paletter nu..

Okej blir dem så pass arga och skyddar ynglen när dem får de? Är dem värre än Zebrecikliden ? Jag har 2 stora skalarer, 2 små/mellan stora Zebraciklider, 2 små eldbuk och ett nästanfullvuxet palettpar. Kommer paletternas yngel klara sig eller tar dem andra fiskarena de?
#19 - 15 juni 2008 09:11
Räkna med att det försvinner en hel del yngel.
Jag brukar få 2-5 yngel per kull att överleva (av 30+), men då går dom tillsammans med scalarer, eldbukar, tetror, etc... tetror är snabba på att äta yngel, det kan jag då säga.

Vad gäller försvarandet, så akta tassarna. Mina paletter har gett mig små sår på händerna i sina vilda attacker... dom gillar inte när man slamsuger i närheten :p
#20 - 15 juni 2008 09:19
Trollsvans skrev:
Räkna med att det försvinner en hel del yngel.

Jag brukar få 2-5 yngel per kull att överleva (av 30+), men då går dom tillsammans med scalarer, eldbukar, tetror, etc... tetror är snabba på att äta yngel, det kan jag då säga.

Vad gäller försvarandet, så akta tassarna. Mina paletter har gett mig små sår på händerna i sina vilda attacker... dom gillar inte när man slamsuger i närheten :p

Ojda det var hårda tag av dem haha ;) Men min hane ignorerar honan och simmar bara mot akvarieväggen och det verkar som om han intre trivs eller gör dem så? Mvh simon
#21 - 15 juni 2008 09:19
Simon--B skrev:
Okej blir dem så pass arga och skyddar ynglen när dem får de? Är dem värre än Zebrecikliden ? Jag har 2 stora skalarer, 2 små/mellan stora Zebraciklider, 2 små eldbuk och ett nästanfullvuxet palettpar. Kommer paletternas yngel klara sig eller tar dem andra fiskarena de?

Vet inte hur Zebraciklider och eldbukar är men scalarer funkar iaf.

Köpte vårt 450L begagnat och fick med bla 30st Paletter i olika storlekar och 15 scalarer så det funkar iaf.

Med min personliga erfarenhet baserad på vårt Palettpar anser jag att Paletter passar bäst i ett eget akvarium utan andra arter, men det kan vara så att vi fått ett väldigt agressivt och revirhävdande par.
Inte alls säkert det blir så hos dig.
#22 - 15 juni 2008 11:12
Nina82 skrev:
Vet inte hur Zebraciklider och eldbukar är men scalarer funkar iaf.

Köpte vårt 450L begagnat och fick med bla 30st Paletter i olika storlekar och 15 scalarer så det funkar iaf.

Med min personliga erfarenhet baserad på vårt Palettpar anser jag att Paletter passar bäst i ett eget akvarium utan andra arter, men det kan vara så att vi fått ett väldigt agressivt och revirhävdande par.

Inte alls säkert det blir så hos dig.

han är inte rädd för dem andra för om dem kommer näsa han jagar han oftast iväg dem lite med är mycket snäll. Han har gjort det ända sen han kom till mig i mitt 240 liters akvarium! Ska jag åka till djuraffären och byta han till en lite mindre4 i honas storlek? Eller ska jag ha kvar honom vad tycker ni? MVH Simon
#23 - 15 juni 2008 11:46
Simon--B skrev:
han är inte rädd för dem andra för om dem kommer näsa han jagar han oftast iväg dem lite med är mycket snäll. Han har gjort det ända sen han kom till mig i mitt 240 liters akvarium! Ska jag åka till djuraffären och byta han till en lite mindre4 i honas storlek? Eller ska jag ha kvar honom vad tycker ni? MVH Simon

Behåll honom. Honan ÄR mindre än hanen. Hon kommer aldrig bli så stor som honom.
Att han är snäll nu är för att de inte leker. Vänta du bara ;)
#24 - 15 juni 2008 11:49
Nina82 skrev:
Behåll honom. Honan ÄR mindre än hanen. Hon kommer aldrig bli så stor som honom.

Att han är snäll nu är för att de inte leker. Vänta du bara ;)

Haha okej :) :(

Annons