Lekbeteende Scalare?

#1 - 22 oktober 2004 20:05
Jag har tagit över ett par scalare från dotterns akvarium, då vi vill satsa på levadefödare i hennes akvarium. Har nu suttit och studerat detta par (vet inte om det är hona och hane) De cirklar runt varandram gör häftiga utfall med otrolig hastighet och ibland går de mun mot mun i långa stunder och biter sig fast i varandras munnar.

Vad tror ni, revirhävdande eller lek?
#2 - 22 oktober 2004 20:47
Tror att de mäter styrka med varandra, antingen för att se om den andra är en lämplig partner eller för att se vem som ska få det bästa reviret. Svårt att säga.
Man kan ibland känna igen hanen på att han har en högre "panna".
#3 - 22 oktober 2004 20:48
revir
är det dom enda scalarerna?. isf. é det lite konstigt, dom borde bara göra detta för att impa på honor, det gör mina iaf.
#4 - 22 oktober 2004 21:24
Mitt par spöade på varandra riktigt rejält innan de var säkra på att de passade ihop, nu har de lekt några gånger.
#5 - 22 oktober 2004 22:14
Det är de enda scalarerna i karet, annars bara tetror. Jag har inte sett dem bete si så här tidigare under de två veckor de varit i mitt akvarium. Det är en viss storleks skillnad mellan dem, och det är den mindre som är mest på.
#6 - 23 oktober 2004 09:22
Svaret på din frågan beror ju på om det är två hanar eller en hona och en hane. Och det kan ju vara väldigt svårt att se. I alla fall brukar mina scalarer bete sig precis som du beskriver innan de lägger sina ägg. En rejäl omgång stryk ingår tydligen i uppvaktningen för dem...

Annons