Lekbeteende hos palettciklider?

#1 - 23 augusti 2004 16:55
Hej

Undrar om det är någon som har erfarenhet av kära paletter och kan berätta hur dess lekbeteende är?

Mvh Simon
#2 - 23 augusti 2004 17:02
Jo du det kan jag svara på!
När man ser att hannen börjar bli mycket röd på buken.
Och när honan bir riktigt röd på buken ja nästan lite svart.
ock om honan eller hannen börjar vrida och vända sig mot varandra eller skakar.
Ungefär så ser det ut.
#3 - 23 augusti 2004 17:09
Hannen blir väl inte röd om buken - det är bara honan som blir det.
Det är honan som visar upp sin röda buk och lockar hanen till lek.
När ynglen är frisimmande brukar hannen bli starkare i färgen för att varna omgivningen...
#4 - 23 augusti 2004 17:29
Ursprungligen skickat av erikthur

Hannen blir väl inte röd om buken - det är bara honan som blir det.

Rätt eller fel, men visst kan även hannarna bli extra röda om buken.

Denna hannen var t.ex. normalt inte så här röd:

http://hem.bredband.net/b246953/Foton/Fiskar/Palettyngel-02.jpg

// Martin
#5 - 23 augusti 2004 17:33
Inte på samma intensiva sätt som honorna... Kanske något...
Den största förändringen när det gäller hannen enligt mina observationer är förändringen från den blekfärgade "före" till den intensivt färgade "efter" äggläggningen.
#6 - 23 augusti 2004 17:47
Min hanne är nästan alltid röd men inte så röd som när dom leker.
#7 - 23 augusti 2004 17:58
Så här är jag van att hannen ser ut under yngelvård:
http://zoonen.com/res/user/177043/galleri/185567/kribmalefry_orig_SE.jpg
Så det finns tydligen variationer...
#8 - 25 augusti 2004 10:46
Fundering ang. paletter, Min hona har nu säkert varit i grottan en vecka (med hanen vaktande utanför). Hur lång tid tar från äggläggning till kläckning? När blir dem frisimmande?
#9 - 25 augusti 2004 11:01
Hej

Jag har en hane som är röd ända från munnen och bakåt, tror den varianten kallas dubbelröd.

Äggen tar väl ca 3 dagar på sig att kläckas, se´n tar det nog ytterligare en vecka innan de blir frisimmande, har aldrig riktigt kollat tiden.

MVH Micke
#10 - 25 augusti 2004 11:07
Ok, tack för svaret.
#11 - 26 augusti 2004 07:13
Igår kom de ut med ungarna :) Herregud vad små dem var. Jag räknade dock inte mer än 10-15 st, vet inte om resten blivit mat eller om det låg kvar en del i grottan.
#12 - 26 augusti 2004 22:12
Hmm.. vad avis jag blir. Mitt par har varit inne i coccosnöten i 1 månad men inga yngel har visat sig. Trist! Men så var det 1 månad sedan dom introducerades för varandra också. Kanske beror på det?

Någon som har erfarenhet av hur lång tid det kan ta innan det blir yngel eftar att dom "sett för första gången"?
#13 - 26 augusti 2004 22:19
Kokosnöten kanske inte passar dem? Prova att lägga ner lite flata stenar på varandra eller en bit sönderslagen kruka också. De vill gärna välja lite och gräva ut och möblera som de vill ha det. En kokosnöt kan ofta vara lite för stor. Men - vem vet hur en fisk tänker?

Annons