Lekbeteende?

#1 - 10 mars 2008 10:13
Jag tror att en Melanochromis cyaneorhabdos och en Labidochromis sp. "hongi" (röd) försöker leka med varandra i mitt akvarium.
Det är inte vanligt revirhävdande utan de dansar runt varandra och skakar med kropparna. Hongin färgar ut i starka färger när det pågår.
Är detta beteende normalt? Båda fiskarna har 3 ytterligare artfränder.
Kan det bli yngel?
:)
#2 - 10 mars 2008 12:32
Jag gissar på lek helt klart, men om det är deras första gång, så ska du inte hoppas på för mycket då det händer rätt ofta att det inte blir något, men det kommer igen om dom väl börjat! Dessutom om du har malar i akvariumet så kommer inte deras ägg vara kvar på morgonen då ditt par inte kan skydda dom på natten. Men på dan så lär det bli krig om någon filur närmar sig deras revir ;) men om du vill testa och få yngel så hade jag höjt 2-3'c dock så vet jag inte vad du har i temp nu men om du ligger på typ 23-24, så höj till 26. Byt inte vattnet då förstör du allting, dock så märker du om det inte blir något med deras lek efter ett tag.
Vill dock nämna att jag inte kan nästan något om Malawiciklider, men en fisk är en fisk ^^ så höj några få grader och vänta o se.
#3 - 10 mars 2008 15:18
Tack för ditt svar!
Tänkte mer på hur vanligt det är att de parar sig över art och släktesgränserna
#4 - 10 mars 2008 17:47
De är munruvare, båda två, så någon fest för malar blir det inte. Parning över artgränserna sker då och då i akvarier. Det kan mycket väl bli yngel, men att ha hybrider tycker inte jag är något vidare...det är som att köra evolutionen baklänges.
Men om du inte sprider dom vidare så kan du ju ha dom. :)
#5 - 10 mars 2008 17:57
Jag är inte så så liten i min järna som man kan tro!

[SIZE=5]Om nån tycker jag är liten så är jag väll det men en väldigt smart en sådeså![:-115]föresten har jag kunnat läsa sen jag var 5.[/SIZE]

[SIZE=5]//Yra 9år[/SIZE]
#6 - 10 mars 2008 17:58
och våga inte tycka att jag är liten!
#7 - 10 mars 2008 18:01
Men vad är det för svar? Det passar ju inte in i frågan ens.
#8 - 10 mars 2008 18:02
men ändå ville bara säga det
#9 - 10 mars 2008 18:03
så att ingen tycker jag är liten
#10 - 10 mars 2008 18:05
Varför inte skapa en egen tråd? :?
#11 - 10 mars 2008 18:07
Eller pröva www.bris.se :P

/Erik
#12 - 10 mars 2008 18:36
Det vore nog snarast bäst om det inte blev nå´t, eftersom malawikorsningar väl brukar ses med ungefär lika blida ögon som pesten [:-129]

Det brukar väl pratas om avlivning när nå´n säger att han/hon har fått nå´n korsning av två malawiarter. Så i det här fallet bör du nog hoppas att det inte blir nå´t. Det är inte så bra om det kommer ut korsningar på marknaden, särskilt inte om de säljs som den ena eller andra arten.
#13 - 10 mars 2008 22:25
Tänkte inte försöka driva upp några från dem.
Kan alla mbunas korsa sig med varandra?

Annons