[QUOTE=katti73;1428147]Hej igen, vilken ängel du är som svarar på alla min funderingar ;) Äggen är genomskinliga, men dom ser trasiga ut så då vet jag inte om det beror på att dom har kläckts , honan bökar mycket i gruset. Det är några gula ägg kvar. Jo dom har lagt äggen uppe i taket på en grotta ganska nära framrutan av akvariet därför så lyckades vi även se när dom lekte och la äggen :)[/QUOTE]
Katti! Att svara på frågor från undrande (precis som jag själv var förr om åren innan "nätet" och diverse ypperliga forum som t.ex. Zoopet fanns) är något som jag mer än gärna gör! Inga problem, what so ever!:) - under förutsättning att jag har på fötterna...
Om äggen börjar se "trasiga" ut är det nog kläckning på gång. Man kan se äggen, och "svansarna" på yngel-larverna, då de bryter igenom "äggskalen", det kan ge äggkakan en lätt trasig look.
Honan, och föralldel hanen, bökar i gruset - och förbereder flera ställen - för att skapa små gropar att lägga yngel-larverna i. Ofta har vi ganska (i palettciklidernas ögon) grovt grus i akvariet - genom att gräva gropar i akvariegruset når honan/hanen det mer finkorniga "sediment" som bildas underst i vår akvariegrusmark.
Genom att flytta större gruskorn och på detta sätt vaska fram det finare sandstoffet i groparna ser föräldrarna till att ynglen hamnar i en säker grop där larverna inte faller ner mellan gruskornen och på detta sätt får ynglen samlade i en fin "hög" som inte trillar ner och fastnar under stora gruskorn. I naturen gör de på liknande vis men behöver oftast inte jobba lika hårt med grävandet då de helt enkelt väljer platser som har rätt förutsättningar - vilket de i många fall inte har i våra akvarium (vet man detta är inredning och akvarieskötsel inte ett så stort mysterium...)
Du kommer nu se ett febrilt flyttande av den darrande yngelhögen - de har flera gropar redo - bli (återigen) inte förskräckt om ynglen plötsligt "försvinner" - paletterna är riktigt smarta och döljer sin avkomma väl. Om några dagar, kanske runt 5-6, kommer (om allt har gått väl) en fomidabel yngelsvärm att visa sig. Låt föräldrana ta hand om dessa yngel helt själva och blanda inte in dig själv i deras bestyr.
Om man nu vill föda upp palettciklider och ta till vara på alla yngel så finns flera metoder att ta upp ynglen och så vidare... (detta kan vi diskutera senare i så fall) men jag antar att du i nuläget enbart vill njuta av dina paletters yngelvård.
Låt föräldrana ta hand om ynglen, detta ger dina paletter ett gott underlag för att senare ta hand om kommande lekar och yngelsvärmar på ett mycket bra sätt. Ha i åtanke att dessa cikliders lekar är ett naturligt och fantastiskt vackert inslag i våra kar, och ett kvitto på att de trivs hyfsat och vill reproducera sig.
Tänk också på att ynglen efter en tid försvinner, vissa dukar under, vissa blir uppätna och kanske några når en större storlek - dessa motar i så fall föräldrarna bort efter en tid, och du kan kanske fånga upp dom.
Hursomhaver kommer med all sannolikhet hela yngelsvärmen att "gå åt" om ett tag, detta är naturens gång och föräldrarna lägger snart (mycket snarare än du kan tänka dig) en ny äggkaka, och du får upplva det hänförande scenariot ytterligare gånger.
Javisst ja, det var några gula, eller kansle vita, ägg kvar... det kan var obefruktade ägg som föräldrarna missat och inte kunnat plocka bort - detta är i sammanhanget inget att bekymra sig för!:)