Lekande palett par

#1 - 13 juni 2010 09:36
Har nyligt köpt mig ett palett ciklidpar och i akvariebutiken trodde dom att vi snart skulle ha yngel. Honan är sprängfylld om magen och dom far omkring i hela akvariet in och ut i grottor och båda två skakar men än har inget hänt. Det ser ut som att honan ska explodera när som helst. Hur länge kan dom hålla på så här eller är det för att dom tycker att ingen grotta duger åt dom?:confused:
#2 - 13 juni 2010 11:13
Dom bestämmer sig för en grotta när det är dags, och den försvarar dom med sitt liv sen.Så är säkert inte riktigt dags än.
Dom kan vara rätt bryska mot alla andra fiskar som kommer i närheten=)
#3 - 14 juni 2010 09:00
Ok, ja fortfarande så har inget hänt iallafall, honan är fortfarande sprängfylld om magen, ser ut som hon svalt ett ägg och båda 2 far ut och in i olika grottor och skakar, den som skakar mest är honan. Funderar om jag kanske måste försöka göra fler grottor.
#4 - 14 juni 2010 09:30
Undrar förresten om paletterna vill ha nån speciell temperatur i vattnet när dom leker?
#5 - 14 juni 2010 18:23
Upptäckte precis att dom valt grotta och lagt ägg, hela taket är fullt av ägg, så nu är det bara att hålla tummarna att det blir något:D
#6 - 14 juni 2010 18:45
Jag kan inte mkt om Paletter!
Men mitt par har skakat och hållt på som du säger!
Hade dom i mitt större kar bara som utfyllnad, men flyttade tillbaka dom till lilla igen sen. under tiden hade jag gjort ett lekrör åt mina ancistrus.. det tog dom direkt! nu ligger honan i röret och munruvar! så jag har precis fått! eller ska få yngel!
#7 - 15 juni 2010 08:50
Ny fråga uppstått!

Nu har jag en ny fundering, i och med att paletterna nu lagt ägg så går dom ganska hårt åt våran mal, för han ligger ju då under pumpen nära deras grotta men han har ingen chans att ta sig undan. Funderar därför om det går att plantera in lite nya växter som skydd för honom eller är det dumt så länge dom har ägg??
#8 - 15 juni 2010 09:42
Plantera på du, men flytta inte deras grotta.
#9 - 15 juni 2010 09:48
Jag har för övrigt 26grader i karet med mina palletter och dom går med yngel nu. Kul att se hur dom vallar dom i karet=)
Dom brukar lära sig vilka dom ska jaga bort och vilka dom vågar låta vara. Mina malar får vara mycket närmre grottan och ynglen än mina andra fiskar. Dom har lärt dig att dom inte är direkt ute efter att äta upp barnen=) Min Gibbiceps (ca 7cm) får ligga uppe på grottan, medans alla andra blir bortkörda direkt. Men lägger han sig ivägen vid öppningen blir även han bortkörd.
#10 - 15 juni 2010 12:12
Ok, tack för svaret :)
#11 - 15 juni 2010 19:25
Hjälp!!

Såg nu att palett honan far omkring och gör nånting med äggen ser ut som att hon pickar eller suger på dom, någon som kan förklara varför hon gör det, eller är det rent av så att hon äter på dom?
#12 - 15 juni 2010 21:13
Kan vara så att hon käkar lite, men dom håller "koll" på dom med munnen.
Flyttar dom och styr dom i rätt riktning. Dom kan även ta in nån i munnen och simma närmre grottan och spotta ut den i säkerhet om den kommit på villovägar=)

sorry såg nu att du skrev ÄGGEN, mitt svar gällde yngel=)
#13 - 15 juni 2010 21:19
Ok, ja det kan ju vara bra att veta om/när det blir yngel av dom men varför gör hon så här med äggen, jag kan inte se direkt att det har minskat med ägg men ändå så ser det ut som att hon skulle äta på dom
#14 - 17 juni 2010 04:11
De sköter om äggen på det sättet. Håller mögel borta och plockar bort dåliga och obefruktade ägg.
#15 - 17 juni 2010 07:21
Ahaaa, tackar för det svaret, har verkligen funderat över vad hon gör med äggen så nu behöver jag inte fundera mer :)
#16 - 17 juni 2010 08:53
Känns lite spännande, i kväll har det gått 3 dygn sen dom la äggen och om jag har fattat det rätt så ska dom kläckas då, men jag begriper inte hur det ska kunna bli nå yngel av dom där pyttesmå äggen.
#17 - 17 juni 2010 09:05
Härligt med Paletter och en fin yngelsvärm!:) Snart ser det ut ungefär såhär;

#18 - 17 juni 2010 11:38
Häftigt, ja vi väntar med spänning på ynglena. Men hur är dom i början, har hört att det tar 3 dagar för äggen att kläckas och sen tar det 1 vecka eller så innan dom är frisimmande men vad är dom i för stadie precis när dom kläckts då? Är nybörjare därav alla frågor :confused:
#19 - 17 juni 2010 11:46
[QUOTE=katti73;1428038]Häftigt, ja vi väntar med spänning på ynglena. Men hur är dom i början, har hört att det tar 3 dagar för äggen att kläckas och sen tar det 1 vecka eller så innan dom är frisimmande men vad är dom i för stadie precis när dom kläckts då? Är nybörjare därav alla frågor :confused:[/QUOTE]

Palettcikliderna, i alla dess varianter, är utomordentliga yngelvårdare. När ynglen precis kläckts brukar man kalla det för att de är i larvstadie. Ynglen är alltså inte frisimmande direkt efter kläckningen, utan ligger i en liten klump med darrande rörelser. I detta stadie kan de ligga ett antal dagar (är osäker på att det tar så lång tid som en vecka dock...) då de konsumerar sin gulesäck - en liten påse med näring de har på magen. Under tiden detta sker är föräldrarna, oftast honan, hos ynglen ofta och kollar till dom. De använder sina munnar för att lyfta och flytta runt sina yngel, vilket de också gör när ynglen är frisimmande - så bli inte förskräckt om du ser att föräldrarna tar yngel i munnen, de äter inte upp dom utan håller bara koll. När detta är klart börjar de så smått att röra sig i en stor klunga, rejält påpassade av föräldrarna.:)
Bilagor:
#20 - 17 juni 2010 13:55
Ok, ja nu är jag genast mycket klokare, tackar för det svaret ;)
#21 - 17 juni 2010 14:26
Precis i början, på den här tyvärr lite mörka filmen kan du se att hanen plockar upp några yngel som hamnat en bit från klungan, och spottar ut dom på stenen bakom, där de andra finns. Jag lovar dig att du kommer sitta som klistrad framför baljan när dina Paletter tar fram ynglen!:)
#22 - 17 juni 2010 15:38
Jo, jag tror att både jag och min son kommer sitta klistrade framför akvariet , det ser ju jätteroligt ut när dom tar hand om ynglen. Men nu har jag en till fundering, såg nämligen precis att äggen har ändrat färg, från att ha varit gula så är dom nu vita/genomskinliga. Undrar om det ska vara så eller har dom äggen rent av blivit dåliga?
#23 - 17 juni 2010 20:16
[QUOTE=katti73;1428071]Jo, jag tror att både jag och min son kommer sitta klistrade framför akvariet , det ser ju jätteroligt ut när dom tar hand om ynglen. Men nu har jag en till fundering, såg nämligen precis att äggen har ändrat färg, från att ha varit gula så är dom nu vita/genomskinliga. Undrar om det ska vara så eller har dom äggen rent av blivit dåliga?[/QUOTE]

Jahapp! Då måste vi skilja på vita och genomskinliga ägg (sedan undrar jag hur du kan se äggen? Har de lagt dessa så öppet...?).
Blir äggen homogent vita är de inte befruktade - då "mjölkar" de igen och blir snabbt angripna av mögel. Sedan är det så att äggen, som till en början bara består av "cellmaterial för DNA-kedjorna att frossa loss på" - tänk hönsägg - är just gula för att senare bli alltmer transparanta när fostret utvecklas. Blir äggen genomskinliga brukar man (om man nu har lite flax, som du, att kunna få se äggen) se hur det blir små svarta prickar (ögonen) och sedan hur äggen kläcks. Själv har jag sett massvis med ciklidägg utvecklas - men inte just Palettscikliders, då de oftast döljer dessa väldigt väl.
Katti! Kolla om äggen är helt vita - eller genomskinliga. Som sagt; är de helt vita, liksom tvärsigenom, är de obefruktade, och du får vänta till nästa lek. Sedan är det så att en del av äggen kan vara vita, obefruktade - och det är just dessa föräldrarna har en sådan makalös förmåga att sålla ut med sina munnar, för att de befruktade äggen inte skall bli angripna av bl.a. mögel
#24 - 17 juni 2010 20:41
Hej igen, vilken ängel du är som svarar på alla min funderingar ;) Äggen är genomskinliga, men dom ser trasiga ut så då vet jag inte om det beror på att dom har kläckts , honan bökar mycket i gruset. Det är några gula ägg kvar. Jo dom har lagt äggen uppe i taket på en grotta ganska nära framrutan av akvariet därför så lyckades vi även se när dom lekte och la äggen :)
#25 - 17 juni 2010 22:26
[QUOTE=katti73;1428147]Hej igen, vilken ängel du är som svarar på alla min funderingar ;) Äggen är genomskinliga, men dom ser trasiga ut så då vet jag inte om det beror på att dom har kläckts , honan bökar mycket i gruset. Det är några gula ägg kvar. Jo dom har lagt äggen uppe i taket på en grotta ganska nära framrutan av akvariet därför så lyckades vi även se när dom lekte och la äggen :)[/QUOTE]

Katti! Att svara på frågor från undrande (precis som jag själv var förr om åren innan "nätet" och diverse ypperliga forum som t.ex. Zoopet fanns) är något som jag mer än gärna gör! Inga problem, what so ever!:) - under förutsättning att jag har på fötterna...

Om äggen börjar se "trasiga" ut är det nog kläckning på gång. Man kan se äggen, och "svansarna" på yngel-larverna, då de bryter igenom "äggskalen", det kan ge äggkakan en lätt trasig look.
Honan, och föralldel hanen, bökar i gruset - och förbereder flera ställen - för att skapa små gropar att lägga yngel-larverna i. Ofta har vi ganska (i palettciklidernas ögon) grovt grus i akvariet - genom att gräva gropar i akvariegruset når honan/hanen det mer finkorniga "sediment" som bildas underst i vår akvariegrusmark.
Genom att flytta större gruskorn och på detta sätt vaska fram det finare sandstoffet i groparna ser föräldrarna till att ynglen hamnar i en säker grop där larverna inte faller ner mellan gruskornen och på detta sätt får ynglen samlade i en fin "hög" som inte trillar ner och fastnar under stora gruskorn. I naturen gör de på liknande vis men behöver oftast inte jobba lika hårt med grävandet då de helt enkelt väljer platser som har rätt förutsättningar - vilket de i många fall inte har i våra akvarium (vet man detta är inredning och akvarieskötsel inte ett så stort mysterium...)

Du kommer nu se ett febrilt flyttande av den darrande yngelhögen - de har flera gropar redo - bli (återigen) inte förskräckt om ynglen plötsligt "försvinner" - paletterna är riktigt smarta och döljer sin avkomma väl. Om några dagar, kanske runt 5-6, kommer (om allt har gått väl) en fomidabel yngelsvärm att visa sig. Låt föräldrana ta hand om dessa yngel helt själva och blanda inte in dig själv i deras bestyr.

Om man nu vill föda upp palettciklider och ta till vara på alla yngel så finns flera metoder att ta upp ynglen och så vidare... (detta kan vi diskutera senare i så fall) men jag antar att du i nuläget enbart vill njuta av dina paletters yngelvård.
Låt föräldrana ta hand om ynglen, detta ger dina paletter ett gott underlag för att senare ta hand om kommande lekar och yngelsvärmar på ett mycket bra sätt. Ha i åtanke att dessa cikliders lekar är ett naturligt och fantastiskt vackert inslag i våra kar, och ett kvitto på att de trivs hyfsat och vill reproducera sig.
Tänk också på att ynglen efter en tid försvinner, vissa dukar under, vissa blir uppätna och kanske några når en större storlek - dessa motar i så fall föräldrarna bort efter en tid, och du kan kanske fånga upp dom.
Hursomhaver kommer med all sannolikhet hela yngelsvärmen att "gå åt" om ett tag, detta är naturens gång och föräldrarna lägger snart (mycket snarare än du kan tänka dig) en ny äggkaka, och du får upplva det hänförande scenariot ytterligare gånger.
Javisst ja, det var några gula, eller kansle vita, ägg kvar... det kan var obefruktade ägg som föräldrarna missat och inte kunnat plocka bort - detta är i sammanhanget inget att bekymra sig för!:)
Bilagor:
#26 - 18 juni 2010 09:05
ok, tack för det uttömmande svaret blev genast mycket klokare:d.

Nu finns inga ägg kvar, ser endast ut som trasiga platta äggskal. Några yngel ser vi inte till men föräldrarna är och bökar i gruset och tillbringar fortfarande mycket tid i grottan. Vårat akvarium är relativt nystartat så det finns inte så många "fiender" som kan ta eventuella yngel. Sonen har 3 st platy och så har vi en ancistrus men om man nu skulle ha en sån tur att det blir många yngel som överlever och lyckas växa upp till en hyffsad storlek så får vi byta in dom på våran akvariebutik , men vi kommer inte plocka bort dom från föräldrarna för att försöka få dom att överleva.
#27 - 18 juni 2010 09:24
[QUOTE=katti73;1428210]ok, tack för det uttömmande svaret blev genast mycket klokare:d.

Nu finns inga ägg kvar, ser endast ut som trasiga platta äggskal. Några yngel ser vi inte till men föräldrarna är och bökar i gruset och tillbringar fortfarande mycket tid i grottan. Vårat akvarium är relativt nystartat så det finns inte så många "fiender" som kan ta eventuella yngel. Sonen har 3 st platy och så har vi en ancistrus men om man nu skulle ha en sån tur att det blir många yngel som överlever och lyckas växa upp till en hyffsad storlek så får vi byta in dom på våran akvariebutik , men vi kommer inte plocka bort dom från föräldrarna för att försöka få dom att överleva.[/QUOTE]

Det låter jättebra tycker jag!:) Jag tror inte att Platysarna blir något problem - paletterna är mycket bra på att hålla undan "fiender". Ancistrusen kan, om den kommer åt, sno både ägg och yngel, men det brukar inte heller vara några större bekymmer. Jag tror att dina paletter säkerligen har en liten yngelhög någonstans undangömda.
Paletterna tillhör de "lätta" cikliderna och de brukar leka och dra upp yngel utan besvär i de flesta sammanhang.
Det kan vara så att de första lekarna blir lite "slappa" om föräldrarna är ungdjur - de kan behöva ett fåtal lekar på sig att få till det hela - men oftast fixar det sig redan från början.
Om det nu skulle vara så att ynglen växer till sig och når några milimeter, kanske ända upp till en centimeter, så kommer du märka att de sprider sig mer och mer i akvariet, samt att föräldrarna inte lika påpassligt vaktar dom. Då kan man förbereda ett litet yngelkar, och med hjälp av en grövre hävert, helt sonika suga upp ynglen och rätt ner i yngelkaret, där vatten från det ursprungliga akvariet redan finns.
I yngelkaret kan sedan ynglen växa till sig och du kan senare ge bort, sälja eller byta in dessa i zooaffären. Så har jag gjort med massvis av olika ciklidyngel genom åren.
Håll oss nu uppdaterade på hur det går med dina paletter!:)
#28 - 19 juni 2010 13:34
har nu sett att det rör sig i grottan, så att det är yngel där är det ingen tvivel om :) Funderar dock om vi skulle kunna lägga ner nå nya fiskar eller är det dumt när dom har yngel?:confused: Vi har ju som jag skrev tidigare inte alls många fiskar så det ser väldigt tomt ut i akvariet eftersom det är på drygt 300 liter.
#29 - 20 juni 2010 19:21
Imorse när jag kollade ner i mitt akvarium såg jag en hel svärm av bruna små konstiga saker precis under mina paletter, och de visade sig att de va små yngel, och de va första gången vi såg dem här hemma, Så vet inte exakt om de är frisimmande ännu, men de verkar så. Kul är de i allafall. Lycka till.

Johan
#30 - 21 juni 2010 12:28
Nu har jag varit och köpt en till ancistrus som jag ska börja koppa in och då upptäckte jag att paletterna har flyttat på ynglena till en håla i en trädrot, min fråga är varför hon gjort det? :confused: . Roten dit hon flyttat hade jag hoppats på att malarna skulle få ha men nu blir det ju inte så, paletterna tyckte tydligen inte som jag ;)

Undrar även om jag kan göra vatten byte fast dom har yngel?
#31 - 21 juni 2010 16:59
Med yngel bör man byta vatten oftare än vanligt.
#32 - 21 juni 2010 21:08
Ja jisses jag blir inte klok på paletterna, satte ner en kokosnöt idag för malarna , men då har palett honan bestämt sig för att hon nu ska ha den istället för roten så nu har hon flyttat ungarna igen . Är det vanligt att dom flyttar på sina yngel på det här viset:confused:
#33 - 21 juni 2010 21:24
Katti! Paletterna flyttar runt ynglen en hel del, inget knepigt med det!:) Men, var nu lite försiktig med att brôta och dona i karet - alltså, lägg inte i en massa nya grejer och liknande, detta stressar föräldrarna och det blir inte bra resultat. Att honan kollar in och väljer kokosnöten är inte heller konstigt - det är ju ytterligare ett fint ställe att gömma sina yngel på!
Så, easy does it, now, liksom!:)
#34 - 21 juni 2010 22:07
Ok , tack igen för svaret Max, ja det kanske är jag som är skyldig till att hon flyttade ynglena igen så snabbt då eftersom jag faktiskt har tryckt ner lite mer växter och 2 kokos nötter eftersom jag tyckte så synd om malarna som har blivit rejält jagade sen paletterna flyttade till roten eftersom den ligger i mitten av akvariet, ska dock inte böka där nå mer ;) Tyckte faktiskt att flytten till kokosnöten var lite bättre eftersom den ligger på ena kortsidan av akvariet så nu kanske dom andra fiskarna får vara lite mer i fred på andra sidan akvariet :) Begriper dock inte hur dom kan vara så snabb på att flytta ynglena för det är inte en liten yngelhög dom har.:)
#35 - 21 juni 2010 22:16
Ja, yngelflyttandet kan vara en kombination av att det blir lite rörigt när stora "hand- och arm-grejer" kommer ner i karet och flyttar runt - och att det faktiskt är ett naturligt beteende att flytta på yngelgruppen, lite hemligt sådär. I naturen har de ju en jädra massa fisk som stör dom ideligen och detta är ett sätt att hålla undan uppmärksamhet.
Jag är likadan - det kliar i fingrarna på mej när jag ser att något behöver justeras i karen - men det gäller att ha ett inre lugn och veta med sig att allt går att fixa när det är lite lugnare i baljan, speciellt om några fiskar har eller skall ha yngel - man vill ju att dom skall ha det lugnt och bra i mesta möjliga mån!:)
#36 - 22 juni 2010 17:00
Jo det är lite svårt att låta bli, men det har för min del mest varit för att vi velat skydda dom andra fiskarna för paletterna, men nu när dom har flyttat till ena kortsidan så är det genast mycket lugnare, malarna får vara ifred och dom andra fiskarna får också vara, dom blir på sin höjd bortkörda om dom kommer för nära men tidigare så fick dom ju inte vara ifred nånstans dom blev konstant jagade. Nu väntar vi med spänning på att ynglena ska bli frisimmande och komma ut och visa upp sig, man ser bara lite hoppande inne i kokosnöten och en massa darrande svansar :)
#37 - 22 juni 2010 17:05
Det låter bra!:)
#38 - 23 juni 2010 16:19
Nu har ynglena börjat simma inne i kokosnöten och en del simmar även ut så honan har fullt upp med att plocka in yngel och spotta ut dom i kokosnöten igen :D Men det är ju huuuur många yngel som helst så min fråga är när behöver man börja mata dom och hur ofta dom är ju ändå väldigt väldigt små. Har hört att det ska räcka med att ge flingfoder iallfall bara man mosar det tillräckligt smått men hur vet man att dom får i sig tillräckligt så det inte är dom andra fiskarna som äter upp allt det går ju inte direkt att bara mata ynglena:confused:
#39 - 23 juni 2010 17:14
Du behöver egentligen inte fundera på att mata ynglen. Går de med sina föräldrar i karet så hittar de massor av småkäk. Men, gör som du tänkte ändå. Krossa lite flingfoder och annat som du ger fiskarna - så hittar ynglen detta!
#40 - 24 juni 2010 12:21
Nu har föräldrarna tagit ut ynglena från kokosnöten och det är häftigt att se hur dom för fram hela yngelsvärmen, begriper inte hur dom lyckas hålla ihop alla ynglena när det är såå himla många. Det jag nu undar är hur ofta man ska göra vatten byten, Eddi.P skrev ju att man bör byta vatten oftare än vanligt när man har yngel.
#41 - 24 juni 2010 15:27
Kolla på film nr. 2 i inlägg nr. 17 i den här tråden - och se hur honan rycker med kroppen och bröstfenorna. Det är signaler som ynglen instinktivt följer. Fiskar har ett otroligt fint signalsystem som de bland annat utnyttjar i yngelvården. Honans ryckningar betyder ungefär; "stor konstig varelse med svart låda trycker sig nära, ligg lågt ett tag nu, yngel, så skall vi kolla om vi kan flytta oss bort en bit" - ungefär så, lite skämtsamt uttryckt.

Jag tycker inte du behöver byta vatten i karet oftare än du brukar. Jag hade skippat vattenbyte helt en gång eller två. Om du nu ändå skall byta vatten så gör det så försiktigt du kan, så långt bort från där familjen uppehåller sig. Använd en hävert och sug sakta och vackert ut vattnet bara - och häll tillbaka lika lugnt.

Har man odling, uppfödning av yngel blir det andra betingelser - mathållning och rengörning och vattenbyte kan krävas mer ofta i det kar dessa går.
#42 - 24 juni 2010 16:38
[QUOTE=katti73;1429127] Tyckte faktiskt att flytten till kokosnöten var lite bättre eftersom den ligger på ena kortsidan av akvariet så nu kanske dom andra fiskarna får vara lite mer i fred på andra sidan akvariet :) [/QUOTE]

Låter jättebra, då man gärna brukar vilja ha deras "bo" längs en kortsida på karet, för att dom andra fiskarna ska få lite yta att röra sig på.
Håller dom till i mitten av karet blir alla andra jagade mest hela tiden.

Mitt kar har lugnat ner sig nu då jag efter lite olika omständigheter har flyttat ur föräldrarna och har mina yngel i en yngelkasse.
Inte det idealiska men får tyvärr funka.
#43 - 24 juni 2010 22:30
Jag bara undrar lite... Varför skaffar man Palettciklider...? Inte illa menat på något sätt, men jag blir lite konfunderad.
Dessa ciklider har ju ett vansinnigt intressant beteende - varför inte bara njuta av dom och låta dom gå i karet och göra sin grej...?[:o]:confused:
#44 - 26 juni 2010 13:05
[QUOTE=MaxB;1429825] varför inte bara njuta av dom och låta dom gå i karet och göra sin grej...?[:o]:confused:[/QUOTE]

Om du syftade på att jag tagit bort ynglen och har dom i en yngelkasse, så var det för att jag var tvungen att tömma det karet och var då tvungen att samla in ynglen, och var rädd att föräldrarna efter denna stressen skulle skita i dom när jag släppte i dom igen.
Annars är jag helt för att låta dom gå med sina föräldrar och låta naturen ha sin gång.
#45 - 26 juni 2010 13:32
Ok!:)
Jag anade att det var något sådant som var anledningen till att du tog bort dom. Men, jag tänkte även lite allmänt, sådär, att många skaffar en viss typ av fiskar och när de "gör sin grej" så är det nästan som att folk blir förbannade på dom - och vill ta bort dom.

Detta var en rent allmän reflektion - och egentligen inte riktad till någon speciell. Sedan hajar jag ju också att man måste prova sig fram för att kolla vad man liksom fastnar för, intressemässigt.

Det var lite slarvigt av mig att lägga den kommentaren här i denna tråd - så, vi går tillbaka till Kattis Paletter - det skall bli spännande att kolla hur det går för dom!:)
#46 - 26 juni 2010 13:40
Och på tal om det, hur går det katti73?
#47 - 26 juni 2010 22:47
jodå det går bra, är fruktansvärt fascinerad av hur dom för ynglena överallt i en samlad trupp för dom är ju så himla många. Det är svårt att slita sig från karet men nu har vi varit borta ett dygn och precis kommit hem så det ska bli spännande att se om alla yngel är kvar i morgon när karet tänds :)
Om jag fattat det rätt så går det inte att lägga upp nån filmsnutt om man inte är medlem va:confused:
#48 - 27 juni 2010 10:21
Ja nu när akvariet hade tänts så såg jag att yngel högen hade minskat drastiskt, från en kull på ca 100 ( omöjligt att räkna) yngel är det nu ca 30 kvar:(
#49 - 27 juni 2010 10:36
Jag kommer inte riktigt ihåg om du nämnt någonstans vad du har för andra fiskar i karet - men det finns åtskilliga anledningar till att ynglen reduceras i ganska snabb takt. Många fiskar är fenomenala yngelätare - t.ex. tetror.
Att din yngelhög nu börjar få alltmer mindre antal yngel är bara naturligt och är vanligt när föräldrarna är unga och inte fått upp rutinen.
Jag rekommenderar att du nu bara låter föräldrarna gå klart med sin kull - om ett tag är förmodligen alla yngel borta, men du har då, genom att låta dom vara ifred givit goda förutsättningar för kommade lekar och yngelvårdande.
Det är just precis i detta skede (som du nu upplever) som många får yngelspader och av någon anledning skall i karet och röja och spara ynglen som är kvar. Om du inte har tänkt att livnära dig som palettcikliduppfördare, så skippa detta i nuläget.
Nu skall du snart se nya lekar och yngel - när de du har i karet är borta, vill säga!:)

Om du inte goldmember så går det inte att lägga upp bilder direkt i inläggen - men du kan länka bilder från någon av alla de fotosajter som finns - jag tror någon heter photobucket...
Och filmsnuttar kan du lägga upp på youtube och länka hit - jag har för mig att många fotosajter även har möjlighet att visa filmsnuttar.
#50 - 27 juni 2010 10:44
Ok, ja röja i karet hade jag inga planer på eftersom vi iallafall inte har några andra kar att lägga ynglen i, men trist var det ju men vi hoppas ju så klart på att flertalet ska överleva, föräldrarna jagar ju ändå bort alla som kommer för nära. Såg precis dock ett yngel som hade kommit bort från "familjen" och den blev tagen av en platy. Dom cirkulerar mycket kring ena pumpen så jag funderar ju om flera kan ha åkt in i pumpen.
Bilagor:
#51 - 27 juni 2010 10:48
Jooo, jag känner igen feelingen exakt! Men, snart kommer du att säga; "Jaha, nu har paletterna en ny kull igen..." Inte för att det är trist på något sätt, men man vänjer sig vid att yngel kommer och går.
#52 - 27 juni 2010 11:29
testade att stänga av pumpen och det bara rasar ut yngel, från alla hål , så nu börjar yngelhögen bli lite stor igen :d
#53 - 28 juni 2010 15:40
Hur lång tid tar det för ynglena att växa till sig? Tänkte så att dom är så pass stora så dom inte kan simma in i pumpen iallafall ?
#54 - 29 juni 2010 07:12
Vad hur du för typ av filtersystem? Man kan täcka för insuget till filtret - eller vad det nu är du har, med typ en nylonstrumpa eller liknande under yngeltiden - men som sagt, det beror på vilket typ av filtrering man har.

Här ser du en film jag hittade på nätet, med varianten P. taeniatus. Deras yngel är enligt uppläggaren en vecka gamla.

#55 - 29 juni 2010 10:46
oj, dom ynglena såg stora ut tycker jag, så stor är då inte våra yngel. Vi har 2 pumpar, en fluval 4 plus och en fluval 3 plus. Har fått stänga av pumparna flera gånger för att ynglena farit in dit och föräldrarna simmat runt där som tokar för att försöka få tag på dom. Några gånger när jag stängt av pumparna så har det bara vällt ut yngel :)
#56 - 29 juni 2010 11:30
Ja, man kan, som sagt, trä en del av t.ex. en nylonstrumpa över insuget på pumparna under yngeltiden. Det slammar väl igen ganska lätt men man får trixa lite.

Edit; I de kar där jag har mindre yngelvårdande ciklider kör jag helt enkelt filter av "Billy"-typ, alltså bara en skumgummisvamp som drivs av vattenbubblor i ett rör från en luftpump - mycket underskattade filter!
#57 - 13 juli 2010 10:37
Nu när ynglena är några veckor gamla så är det ca 15 yngel kvar, föräldrarna tar fortfarande hand om dom men mellan varven så är dom och biter och jagar varandra, både hanen och honan har lite trasiga fenor, min fråga är då varför dom gör det? Det kan väl inte vara så att dom har tänkt leka igen när dom fortfarande har relativt små yngel?
#58 - 13 juli 2010 11:12
när bör man flytta ynglen från föräldrarna?

Annons