Lekande malawi

#1 - 30 augusti 2006 19:28
Hej hopp! :D

Såg att min vit auratus hanne nyligen spände sig o vibrera för sina 2 honor men de totalt ignorera han o simma vidare:p. Är det honnorna som bestämmer när det är dags för lek eller är det efter hannarnas uppvaktning de börjar intressera sig?

Tänkte även passa på o fråga om man ser direkt efter lek att en hona tuggar eller dröjjer det ett tag innan man ser honans påse under munnen?:confused:

Hoppas nån har svaret;)

// MVH Tulle
#2 - 30 augusti 2006 19:52
Man bör se påsen direkt efter lek då all rom är i munnen
#3 - 30 augusti 2006 19:55
I regel så ser man påsen direkt, men inte alltid. Visa leker kan ge få romkorn och då kan det vara svårt för ett otränat öga att se om honan tuggar.
#4 - 30 augusti 2006 20:00
Man brukar se det ändå under hakan fast det är några korn men det är som du säger om man inte varit med om det förr kan det vara problem
#5 - 30 augusti 2006 20:14
Jo har aldrig sett en tuggande hona i verklighet så mitt öga är väll rätt otränat ;)

Min zebrahanne är rätt mkt större än zebrahonorna, påverkar det ngt negativt typ gammal o lat? ;)

// MVH Tulle
#6 - 30 augusti 2006 20:15
Kanske tvärtom
#7 - 30 augusti 2006 21:09
Jag har fått yngel av rödzebra ett par gånger, utan att jag sätt att de lekt.
Rödzebra har så stor mun som vuxen att de kan vara svårt att se när de tuggar.De enda säkra sättet jag använder, är att om inte rödzebra honorna tar maten så så tuggar de säkert.
#8 - 30 augusti 2006 21:13
Ja det är väll det lättaste sättet o kolla, käkar de ej så tuggar de :D

Jaja ska kolla lite närmre på saken imorrn.

Tack för alla svaren! :D

// MVH Tulle
#9 - 30 augusti 2006 21:18
Det finns ett säkrare sätt men den metoden kan jag inte hjälpa dig med.Det är att vända på fisken och kolla könsöppning.
#10 - 31 augusti 2006 10:43
Njä låter lite för avancerat för mig ;) Håller mig till att kolla om de får en påse, men vad jag har sett idag så e ingen på smällen ännu :(
Men jaja. var sak har sin tid :D

//MVH Tulle
#11 - 31 augusti 2006 13:09
För att omkullkasta teorin "en tuggande hona äter ej" så kan jag säga, att det kan dom visst göra. Det stämmer visserligen ofta men en mer erfaren hona kan äta även om hon tuggar, visserligen inte lika glupsk utan lite i taget. E det svårt att se hakpåsen så försök att spana in den misstänkta honan o kolla på munrörelser om hon liksom "rullar" runt äggen i munnen. Tittar man noga så kan man till o med se äggen. Dom e förvånansvärt stora, 2-3 mm kanske så en liten hona kan inte ta så många i munnen. En fullvuxen rödzebra tar desto mer. Spana in honan när hon står still, ställ dig i vinkel så att du kan se in i munnen, rätt som det är gapar hon lite extra o då kan du se äggen med lite tur. Lycka till
#12 - 31 augusti 2006 14:42
Tack för svaret! :D

Ska kolla liteextra noggrant sen o se om jag kan lyckas kolla in i gapet på dem :p . Honan nafsar lite efter alger så jag tror inte hon har nånna ägg i munnen men kanske :)

// MVH Tulle

Annons