Lekande hantlar?

#1 - 4 juli 2003 09:59
Är de möjlgt att två hanar alt honor av hantelciklider kör igång lek? De har grävt en stor grop samt vaktar reviet ordentligt, men sedan har inget mera hänt. Jag börjar tvivla på att de är ett par. Finns det någon som har ett svar.
mvh/Thomas
#2 - 4 juli 2003 14:01
Hej!

Som exempel hade jag en hane och tre honor, hanen lekte med en och samma hona 2 ggr med lyckat resultat.

De två andra honorna la rom flera gånger på samma sten och vaktade utan resultat, båda lade rom det konstaterade jag, men förmodligen fick dom aldrig den befruktad.

Jag trodde inte 2 honor kunde samsas på det sättet, men jag har hört att det händer ibland att dom leker ändå så att säga.

Dom brukar antingen äta upp eller ge upp romen rätt tidigt i det läget.

Så svaret är nog ja på din fråga.

Mvh Jarinen
#3 - 5 juli 2003 05:47
Tack för svaret. Jag kan inte se någon skillnad på dem så därför misstänker jag att de är av samma kön. Dock har de vaktat reviret i en vecka, jag tycker att de borde gett upp efter ett par dagar. Jag får avvakta och se.
mvh/Thomas
#4 - 5 juli 2003 09:41
Hej!

Jag tror nog att det är två honor du har,men man vet aldrig, hantlarna är rätt intressanta på så sätt att dom leker inte hur som helst med vem som helst, dom är lite kräsna av sig.

Vill du med tiden absolut ha ett par, kanske du skulle skaffa några fler individer och se om någon parar ut.

Annars så är hanar oftast lite grövre i dragena och teckning även innanför gällocken så att säga,på huvudet.

Honor är oftast enfärgade på huvudet.

Men det är svårt att se kön på hantlar om dom är yngre, jag såg tydligt skillnaden på mina som var fullvuxna.

Hursomhelst lycka till och hoppas du får lek varefter.

Mvh Jarinen

Annons