Lekande Discus

#1 - 31 augusti 2008 00:20
Hej!

Jag undrar om det finns några med erfarenhet av discusuppfödning.
Själv har jag låtit rommen vara alla tre gånger som de har lagt rom.
Det har slutat med att de äter upp den.

Jag har lång erfarenhet av akvarium så jag har hört att de behöver träna på föräldrarollen. Sedan kan man ju undra om rommen är befruktad som den ska? Jag har sett många små yngel födas i mitt akvarium så jag vet
att de två små prickarna man ser genom ägget är ögonen.

Vad jag har läst om Discusen så är det att ynglen lever av ett sekret från föräldrarnas hud i början. Därför har jag inte velat separera dem från rommen. I detta är jag dock nybörjare även om jag vet att lyckosamma odlingar kan skada akvariet p.g.a för många individer & för liten plats.

Men det finns väl inget som är så spännande som att se ynglen börja röra sig & tränga ut genom rommens membran. Det pirrar i magen när man ser ett nytt liv födas & man känner sig som en objuden gäst när honan/hanen tittar på en som om man vore en rovfisk.

Jag är tacksam för svar.
#2 - 3 september 2008 10:10
Kan ju vara omaka par som börjar bråka. Då kanske de aldrig vårdar utan då kan det vara bättre att separera dem tidigt utifall instinkten kan försvinna.

Jag hade detta problem med mina scalare F1. Med detta omaka par såg jag till att de inte "kom åt" rommen under 2:a natten (de var alltid då de försvann). Sedan på morgonen när de började kläckas tog jag bort barriären. När de väl var kläckta tog de hand om dem som om de aldrig gjort annat. Kanske nåt att testa om du får slut på andra ideer..

Har precis gett mig på discus själv men för scalarer funkade det
#3 - 19 september 2008 22:38
Nu har jag de säkert lagt rom för tionde gången på i stort sett samma ställe.
För det mesta har rommen blivt vit på sistone vilket ofta indikerar på obefruktade ägg. Men samtidigt har jag själv sett palettciklid ägg vara helt vita på väg att kläckas i samma kar. Discusparet börjar bli lika lekvänliga som mina tidigare Blåciklider. Jag blev förundrad när jag läste att två discushonor kan leka? I detta fall tror jag inte så är fallet men ändå. Den här gången är det fler romkorn än någonsin tidigare. Men eftersom det säkert är tionde gången det sker & jag ännu inte sett någon rörelse ens efter 3 dygn så är min förhoppning liten om att få se några nya liv.
#4 - 19 september 2008 22:40
Fel uttryck

Annons