Lekakvarium

#1 - 26 maj 2003 14:33
Jag har ett åttakantigt akvarium på 18 liter som jag tänkte använda som lekakvarium till ett par guppis och ibland ett par killis.

Är det för litet eller är det fel form, eftersom det inte blir lika lång simsträcka som i ett rektangulärt akvarium?

Mvh
//Laura
#2 - 27 maj 2003 13:41
Är det ingen som kan svara så tolkar jag det som att det inte är lämpligt som lekakvarium.

Förrsten så är det inte åttakantigt utan sexkantigt. Men det gör ju ingen skillnad egentligen.:-)

Jag får väl köpa ett nytt rektangulärt 30- eller 50- liters istället. :-(

Mvh
///Laura
#3 - 27 maj 2003 15:05
Hej Laura!
Ju större ett akvarium är, desto bättre är det för fiskarna och ju lättare är det att sköta. I ditt 18-liters kan du säkert ha ett par guppy och ett par mindre killis utan problem. Får de däremot en massa yngel behöver dessa större utrymme, så att köpa ett 50-liters akvarium är ett bra förslag. Om akvariet har fyra, sex eller åtta kanter tror jag inte spelar så stor roll för fiskarna. Däremot är det inte bra om det är för högt i förhållande till längd och bredd, eftersom det medför att vattenytan blir för liten i förhållande till volymen.

Olle
#4 - 27 maj 2003 15:08
<font color=red>Stonehouse frågade om det var ett bra lekakvarium, jag tycker det låter bra, men jag har ingen aning om de påverkas att det är
6 kantigt.</font id=red>
#5 - 27 maj 2003 15:53
Tack Lars-Olof Arvids för ett vettigt förklarat svar .:-)

Jag tar nog det löjliga sexkantiga, till att ha några vackra växter och ett par räkor i. Det får bli ett lämpligare akvarium på 50- liter.:-)

ZeroZ: Det är högre än det är långt, vilket inte är så lyckat.;-)

Mvh
//Laura

#6 - 27 maj 2003 17:01
Jag har tidigare hafft ett 8 kantigt 7L som lek burk till guppys, och nog blev det yngel. Kanske inget att rekomendera men i brist på annat anv jag det.

**VATTEN LEK**

Annons