lekablock???

#1 - 1 mars 2004 22:18
har sett att lekablock är ett poplärt bygg material. MEN är det egentligen bra???
Jag menar Är dom 100% vågräta...man läser om kar som har spruckit pga. spänningar i glaset, medför lekablock en onödig risk??

Tacksam för svar.

Ps
kan jag mörklägga mitt 112l akvarium i 3 dagar utan mat
se nedan vad som finns i.
Ds
#2 - 1 mars 2004 22:23
OM leckablocken är vågräta vet jag inte. Tror det.

Angående mörkläggningen så går det utan problem. Är det blågröna alger du vill bli av med? I så fall kan det vara bra att ha mörkt minst 4 dagar. se till att det är absolut svart innuti. ett tips är att tejpa fast en massa tidnigar på karet och avsluta med ett lager handduk.

När du väl tänder så ska det ske SAKTA. Dvs ta först bort det du lade över karet för att det skulle bli svart. efter 1 timma kan du tända lysrören (gärna 1 och 1 med lite mellanrum.)
#3 - 1 mars 2004 23:09
Gör inte om min tabbe! Jag tejpade över tidningspapper och lät det stå så i några dagar utan att dra ur sladden till termostatvärmaren, vilket resulterade i att jag möttes av en del döda flytande fiskar och 38-gradigt vatten! Var i och för sig mitt under sommaren men kom ihåg att papper och filtar isolerar tämligen väl, så ryck ur värmaren först!

Lekablock ska vara helt vågräta eftersom man knappast kan bygga ett hus på en ojämn grund. Är du ändå osäker kan du låna ett vattenpass av någon i släkten och kolla lutningen då akvariet är på plats, är enkelt att höja upp en kant med en tunn skifferbit eller träskiva. Dock är lekablock väldigt fula och vill man att hela bottenskivan ska vila mot dessa blir det rätt dyrt (1000-1500:-) eftersom det krävs tämligen många för att fylla utrymmet, de är dessutom rätt korta (ca. 50 cm) så vill man ha upp akvariet i lagom ögonhöjd krävs det två lager. Men det är bara mina små tankar.
#4 - 2 mars 2004 06:58
Funkar termostaten på värmaren så är det ingen fara.
#5 - 2 mars 2004 10:13
Kampfisken:
Var har du handlat blocken???
Du skulle ju få över 30 block för de pengarna!!!
De kostar inte många kronor styck...
#6 - 2 mars 2004 11:30
Ursprungligen skickat av Dahla

Kampfisken:

Var har du handlat blocken???

Du skulle ju få över 30 block för de pengarna!!!

De kostar inte många kronor styck...

Jag har inte köpt några, men jag tänkte förut skaffa sådana till mitt 250L. Då bottenytan är 100x50 cm och jag ville få upp akvariet nästan en meter skulle prislappen hamna runt tusenlappen enligt en närstående som åkte och kollade. Därav mitt avståndstagande. Som tur är så är denna närstående riktigt händig så han har snickrat ihop en jättevacker akvariebänk på hjul med luckor åt mig av överblivna träskivor (totalkostnad runt 200:-). Ska bara målas en gång till så kör vi hem den till mig ;-). Själv så har jag tummen mitt i handen då det gäller snickeri så jag är väl lyckligt lottad som har honom. Men det jag ville göra klart för är att lekablock blir tämligen trist och dyrt om man ska ha de till ett större akvarium, även om man målar dom, men OK, smaken är som baken ;-).
#7 - 2 mars 2004 14:35
Vad med sådanadär "byggblock". Jag vet inte vad de heter, men de är populära hos hemmafixare. Bla kan man designa/bygga snygga bardum med dem. Har också sett flotta lösningar i grovkök där man bygger in tvättmaskiner osv. De är lätta att såga i, och starka nog till att hålla för tunga saker.

Fast de är nog inte så billiga.
#8 - 2 mars 2004 15:00
Kampfisken: Men du måste ha missförstått tanken med lekablock! Det är väl knappast någon som gör ett solitt underrede av sådana? De jag har sett har varit staplade i två eller tre (beroende på karets stl, alltså...) "stolpar" och så har själva karet stått på en träskiva. Skulle man fylla ut hela utrymmet under ett kar på t.ex. 300 liter så skulle det väl väga ett ton!
#9 - 2 mars 2004 19:14
Ursprungligen skickat av Carla

Det är väl knappast någon som gör ett solitt underrede av sådana?

Förutom jag[8)]
Lecablock är inte 100% lika utan jag använde cement för att jämna ut.
#10 - 2 mars 2004 19:28
kampfisken: En sån lyx att gå hjul på bänken... hade ju varit perfekt..
#11 - 2 mars 2004 19:55
Bara att hoppas på att julen håller
#12 - 4 mars 2004 11:50
Här har ni en som har det solidt med lecablock under!
Har satt 4 staplar med 2 block i varje under akvariet och sen lagt en plexiskiva mellan blocken och akvariet.
Men det är klart... Jag fick blocken till inköpspris.
Och visst kan det vara snyggt! Det beror helt på övrig inredning i hemmet! Det lite grova intrycket kan se riktigt fräckt ut inne i ett annars stilrent vardagsrum. En polare hade till exempel ett mindre berg med lecablock av varierande storlekar i vardagsrummet, där han ställde olika hängväxter på plattåerna. Det var skithäftigt!

Annons