Lek utan sand?

#1 - 13 juli 2009 20:31
Jag har 2 hantelciklidspar i mitt kar och tänkte sätta det ena i mitt odlingskar. Tycker det är jobbigt att göra rent odlingskar med sand i så har sandlöst. Tror ni att hantlarna kommer att lägga ägg ändå?.. I stora karet gräver dom ju alltid en grop innan dom lägger ägg. Vad tror ni?

Det borde ju va bättre för dom i och med att dom gräver gropen i sanden för att dom ska trilla ner där och dom lätt ska hitta dom.
#2 - 14 juli 2009 09:17
Troligen parar de sig ändå men de är inte bra för att där de bor i de vilda så har de ju grus och växter. Men de parar sig ändå och lägger ägg på 20% :D
#3 - 14 juli 2009 16:43
Troligen parar de sig ändå men de är inte bra för att där de bor i de vilda så har de ju grus och växter. Men de parar sig ändå och lägger ägg på 20% :D

1. Parar sig?
2. Varför är det inte bra för att det finns sand i det fria?
3. 20%?
#4 - 14 juli 2009 20:51
rick skrev:
1. Parar sig?

parar sig ja de lägger ägg men innan måste de leka/para sig

rick skrev:

2. Varför är det inte bra för att det finns sand i det fria?

generna från de fria finns alttid kvar där de åtterfinns och finns

rick skrev:

3. 20%?

20 % att de lägger ägg utan sand. 40% att de leker men det blir aldrig genom fört
40% att de aldrig leker

Skulle det kunna hjälpa??
#5 - 15 juli 2009 00:14
Nu vet jag inte vilken hantelcichlidart du har (och det är ganska rörigt med vilken art som skall ha vilket namn), så svaret är lite beroende på art. Det finns knappast några växter i naturen där hantelcichlider lever och sand behövs knappast för att få dem att leka eller sköta om ynglen. Däremot är sand och växter bra för att hålla vattnet rent. Mina "redshoulders" verkar inte gräva och rör knappast växterna, men andra arter gör bäggedera. Däremot behövs några grottor - antingen rötter och stenar - eller blomkrukor / taktegel om man föredrar det. Arter som gräver är det bra att erbjuda sand. Det är bättre att de gräver än att de slåss inbördes, för då blir det inga yngel.
#6 - 15 juli 2009 05:44
OK.. Jag har rödbukad.. men jag håller med om att det är rörigt... mina äter allt vad växter heter. rubbet. Rötter lekkon och en grottan har jag i lekkaret.
#7 - 15 juli 2009 05:45

20 % att de lägger ägg utan sand. 40% att de leker men det blir aldrig genom fört

40% att de aldrig leker`

Var kommer dessa fakta ifrån?

Para sig gör inte ciklider... De leker/lägger ägg
Var kommer dina procentsatser ifrån? Luften?
#8 - 15 juli 2009 20:21
Palleter parar sig genom att vrida eller skaka.
Vet inte. Finns i huvet.
#9 - 15 juli 2009 20:25
Parar sig gör djur som idkar samlag för att ha uttryckt det korrekt.. Det gör inte ciklider (inte paletter heller).. Om man nu skall säga det om några fiskar så är det väl levandefödarna isåfall.. Men skitsamma..

Jag är fortfarande nyfiken över hur du fått fram dina procentsatser.. utveckla gärna-

För övrigt så leker Hantlarna i odlingskaret för fullt nu så det går bra hittils i allfall.. äggen lär nog läggas i morgon skulle jag anta.
#10 - 15 juli 2009 21:05

40% att de aldrig leker

källa på det?
#11 - 16 juli 2009 17:34
wallström skrev:
källa på det?

;)
#12 - 17 juli 2009 14:37
Svaret kom idag när jag kom hem nu efter jobbet:

[ATTACH]21060[/ATTACH]
#13 - 18 juli 2009 18:04
[ATTACH]21129[/ATTACH]Så här ser det just nu ut för mitt andra hantelpar som går kvar i stora karet:
[ATTACH]21128[/ATTACH]

Annons